Sukces naukowców w walce ze starzeniem. Przełomowa rola sztucznej inteligencji

Naukowcy z prestiżowego MIT i uniwersytetu Harvard wykorzystali AI do stworzenia nowych związków senolitycznych, które mogą hamować procesy związane z podeszłym wiekiem. Starzejące się komórki mogą być usuwane z organizmu i to bez skutków ubocznych.

Publikacja: 19.07.2023 12:46

Wynik prac naukowców jest kamieniem milowym zarówno dla badań nad długowiecznością, jak i zastosowania sztucznej inteligencji do odkrywania leków

Foto: Adobe stock

Trenując głębokie sieci neuronowe na danych eksperymentalnych, naukowcy byli w stanie zidentyfikować trzech potencjalnych kandydatów na leki z puli ponad 800 tys. cząsteczek. Mają one mieć, lepsze właściwości kliniczne niż istniejące senolityki. To związki, których działanie polega na selektywnym eliminowaniu starzejących się komórek. Naukowcy od lat pracują nad wykorzystaniem ich w tworzeniu skutecznych leków przeciwstarzeniowych.

Według portalu ScitechDaily nowa platforma AI obiecuje przyspieszyć postęp w opracowywaniu nowych senolitycznych związków i badaniach nad długowiecznością. Niedawny artykuł opublikowany w magazynie „Nature Aging” przez naukowców z Integrated Biosciences, firmy biotechnologicznej łączącej biologię syntetyczną i uczenie maszynowe w celu zwalczania starzenia – wskazuje, że takie badania faktycznie przyniosły pierwsze sukcesy.

Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Teraz 4 zł za tydzień dostępu!

Czytaj 46% taniej przez 4 miesiące

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Wystarczy impuls za 13 centów, by zniszczyć rój dronów. Nowa super broń Brytyjczyków