Aktualizacja: 01.07.2025 04:08 Publikacja: 25.11.2023 11:38
Samolot określany mianem X, posłużyłby w przyszłości w misjach transportowych i bojowych. Na zdjęciu propozycja firmy Bell Textron
Foto: Bell Textron
Projekt o kryptonimie „Sprint” zakłada dostarczenie armii pojazdów VTOL czy też, jak określa to DARPA, platform mobilności powietrznej, które będą w stanie funkcjonować bez pasa startowego i lądowisk, ale przy tym rozwiną w powietrzu prędkości charakterystyczne dla samolotów. Samolot taki, określany mianem X, posłużyłby w przyszłości w misjach transportowych i bojowych.
Wymagania w programie Sprint są dość rygorystyczne – wersja demonstracyjna samolotu powinna operować na wysokościach 4,5–9 tys. m, osiągać prędkość co najmniej 400 węzłów (740 km/h) i dysponować zasięgiem 370 km. DARPA oczekuje, iż pojazd będzie w stanie zabrać na pokład ładunek o masie ponad 450 kg, a przy tym utrzyma się w powietrzu przez minimum półtorej godziny. To będzie niezwykle wszechstronny samolot, ma łączyć najlepsze cechy helikopterów i samolotów. Wystartuje z leśnej polany czy miejskiego parkingu. Najpewniej będzie bezzałogowy, choć nie sprecyzowano tego w specyfikacji.
Amerykański superkomputer przeliczył bardzo szybko dane odnośnie zachowania reaktora jądrowego z kwantową dokład...
Sławosz Uznański-Wiśniewski został kolejnym Polakiem w historii, który poleciał w kosmos. 47 lat temu swój lot o...
Jednym z najmocniej zyskujących w ciągu ostatnich godzin „hasłem” wyszukiwanym w sieci w Polsce jest Gemini CLI....
Start rakiety Falcon 9 od rana przykuwał uwagę Polaków. W sieci ten temat zdominował ostatnie godziny. O co Pola...
Polska firma wypuszcza model językowy, który ma zrównać szanse mniejszych przedsiębiorstw oraz korporacji z potę...
Śmiercionośny grzyb, który przebył drogę z grobowca faraona do laboratorium w Pensylwanii, może stać się bronią...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas