Na Facebooku i YouTube czają się reklamy – pułapki

Adobe Stock

Każdego dnia europejscy konsumenci spotykają się z targetowanymi reklamami prezentującymi kuszące oferty w mediach społecznościowych. Facebook, YouTube i inne portale są szybkimi i skutecznymi środkami docierania do konsumentów z coraz to lepszymi propozycjami, skrojonymi do indywidualnych potrzeb. Jednak niektóre firmy wykorzystują je, aby złapać konsumentów w pułapki subskrypcyjne lub wyłudzić od nich pieniądze i dane.

Gdy przewijamy wiadomości w mediach społecznościowych, zwykle spieszymy się i robimy coś innego w tym czasie. Warto jednak zatrzymać się i krytycznie ocenić przedstawione nam oferty.

Konsumenci padają ofiarą pułapek psychologicznych, które powodują, że działają impulsywnie i bez zastanowienia. W mediach społecznościowych często kuszą konkursy lub bezpłatne wersje próbne.

W całej UE, Norwegii, Islandii, Wielkiej Brytanii, Europejska Sieć Centrów Konsumenckich (ECC-Net) pomaga konsumentom złapanym w pułapki zastawione na nich w mediach społecznościowych przez pozbawione skrupułów firmy.

Reklamy – i dowody – znikają bez śladu

„Jednym z podstawowych problemów jest to, że kiedy konsumenci zwracają się do nas o pomoc, często brakuje dowodów naruszeń, ponieważ reklamy szybko znikają.” – zwraca uwagę Karol Muż, koordynator ECK w Polsce

ECK Polska zachęca konsumentów do dokonania zrzutu ekranu przed kliknięciem reklamy w social media. „Ten szybki zabieg może nas uratować w sytuacji dochodzenia roszczeń lub w celu uwolnienia się od pułapki subskrypcji.” – dodaje Muż

Badanie KE potwierdza

Raport z badania Komisji Europejskiej „Scams and fraud experienced by consumers” ze stycznia 2020 roku pokazuje, że narażeni na oszustwa internetowe są, bez wyjątku, mieszkańcy wszystkich państw członkowskich UE. Ponadto połowa z nich już stała się ofiarą co najmniej jednego oszustwa w ciągu ostatnich dwóch lat. Badanie również pokazuje, że użytkownicy internetu narażeni na oszukańcze działania podczas sprawdzania swojej poczty elektronicznej oraz poprzez reklamy internetowe, głównie w social media. KE wskazuje, że najbardziej podatną grupą obecną w mediach społecznościowych są dzieci i młodzież.

Prawa konsumentów są teraz jeszcze lepiej chronione dzięki nowemu zewnętrznemu systemowi ostrzegania, który został niedawno wdrożony w całej Europie przez Komisję Europejską wraz ze zmianą rozporządzenia CPC (rozporządzenie o współpracy w zakresie ochrony konsumentów). Nowy system ostrzegania wzmacnia istniejącą współpracę transgraniczną między organami państw członkowskich.

Dzięki codziennemu, bezpośredniemu kontaktowi z konsumentami z 30 krajów (27 UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii), ECC-Net ma wyjątkową pozycję do zgłaszania do systemu alarmowego nieuczciwych praktyk firm o charakterze transgranicznym.

J.K.

Mogą Ci się również spodobać

Chiny mszczą się za szefową Huawei. 13 zatrzymanych Kanadyjczyków

Już 13 obywateli Kanady zostało uwięzionych na terenie Chin od początku grudnia 2018 roku. ...

Facebook ma coraz więcej martwych użytkowników

W ciągu najbliższych 50 lat liczba użytkowników Facebooka, którzy zmarli przekroczy liczbę żywych. Naukowcy ...

Bloomberg

Snapchat ma pomysł na walkę z lękiem przed koronawirusem

Snapchat stworzył nową funkcję, która dostarcza użytkownikom wiedzy na temat Covid-19, ale i niesie ...

Bloomberg

Snapchat pod lupą Departamentu Sprawiedliwości

Firma Snapchat poinformowała, że Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych wraz z SEC (Komisją Papierów Wartościowych ...

Roboty przegrały z ludźmi. Adidas zamknie fabryki

Speedfactory, najnowocześniejsza, w pełni zautomatyzowana fabryka niemieckiego producenta obuwia sportowego, miała być przełomem w ...

Tesla z logo nadgryzionego jabłka? Ujawniono tajny plan Apple

Technologiczny gigant zarządzany przez Tima Cook’a proponował przed laty kupno Tesli za bardzo duże ...