Materiał powstał we współpracy z Pocztex

Polska wyrasta na czołowego gracza pod względem rozwoju branży e-commerce w Europie. Już niemal 90 proc. internautów kupuje w internecie, a wartość rynku B2C (ang. business to consumer) w e-handlu jest szacowana na ponad sto miliardów złotych. Natomiast B2B (ang. business to business) w e-commerce to już niemal 650 mld zł – wynika z raportu Mobile Institute oraz Izby Gospodarki Elektronicznej.

Sprawna logistyka i multikanałowość

Klienci chcą mieć możliwość wyboru, kiedy i jak otrzymają swoją paczkę.

– Mamy świadomość, że czas i sposób dostawy to podstawowe, obok ceny, kryteria decydujące o wyborze danej oferty – komentuje Wojciech Krysztofik, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej. Dodaje, że Poczta Polska, mając na względzie potrzeby i oczekiwania klientów, stale pracuje nad poprawą terminowości realizowanych usług.

mat. pras.

– Jednym z głównych realizowanych projektów jest Architektura Sieci Logistycznej, w skrócie ASL, którego celem jest wzrost terminowości, przepustowości sieci i optymalizacja kosztów związanych z obsługą przesyłek naszej sieci logistycznej. ASL to jedna z najważniejszych inicjatyw strategicznych Poczty Polskiej, umożliwiająca płynną transformację obecnej sieci logistycznej, mającej na celu obsłużenie zwiększającego się wolumenu przesyłek kurierskich. Wdrożenie projektu ASL pozwoli Poczcie Polskiej na realizację celów logistycznych, stanowiących jeden z filarów strategii spółki oraz dalszy rozwój biznesu w obszarach KEP, e-commerce, usług logistycznych i międzynarodowych. Kluczowymi elementami sieci i jednocześnie celem wdrożenia jest umaszynowienie trzech istniejących sortowni, a także najem i wyposażenie w sortery paczkowe obiektów do opracowywania paczek w Warszawie, Łodzi, Krakowie i Rzeszowie. Zdajemy sobie również sprawę, że synonimem wygody dla klienta jest nie tylko czas i koszt dostawy, lecz także zapewnienie komfortu odbioru. W ofercie Poczty Polskiej kupujący może znaleźć najdogodniejszą dla siebie formę odbioru zamówienia: Pocztex PUNKT – dostawa przesyłek do sieci punktów odbioru, Pocztex AUTOMAT – dostawa przesyłek do automatów paczkowych, Pocztex KURIER – doręczenie kurierem pod wskazany adres. Zapewnienie optymalnego wachlarza metod dostawy pozwoli e-sklepowi prowadzić zarówno efektywną dystrybucję produktów na terenie całego kraju, jak i stworzyć warunki do ekspansji biznesu na rynki zagraniczne. Rynek e-commerce niesie ze sobą ogromny potencjał sprzedażowy nie tylko na płaszczyźnie lokalnej, krajowej, lecz także międzynarodowej – podsumowuje Wojciech Krysztofik.

Kupujący cenią sobie również możliwość zmiany miejsca dostawy, gdy przesyłka jest już w drodze. Analizy pokazują, że coraz popularniejsza w Polsce staje się bezkontaktowa forma dostawy. Co ważne, jest ona postrzegana przez kupujących jako najbardziej ekologiczna. To istotna informacja dla firm działających w logistycznym ekosystemie, bo pokazuje, że warto inwestować w zrównoważony łańcuch dostaw.

Coraz większego znaczenia nabiera też potrzeba wygodnego porównywania produktów. Konsumenci oczekują większej elastyczności e-sklepów w tym zakresie. Jedną z tendencji obserwowanych zarówno na polskim, jak i na zagranicznych rynkach jest tzw. omnichannel, czyli wielokanałowość zintegrowanych ze sobą rozwiązań i kanałów sprzedaży, pozwalających na interakcję sprzedawcy z kupującym oraz stwarzających wiele możliwości zaangażowania klientów i zwiększających ich lojalność.

– Popularność zakupów w internecie sprawiła, że sklep pod marką własną w obecnych realiach to za mało, dlatego w CDRL systematycznie rozwijamy sprzedaż online między innymi poprzez zwiększanie obecności na platformach marketplace – komentuje Tomasz Przybyła, wiceprezes CDRL. Dodaje, że to szansa nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale ma też wpływ na rozpoznawalność marek.

– Nasze produkty są dostępne na Amazonie i Allegro, niedawno rozpoczęliśmy sprzedaż na Zalando.pl i eBay.de. Otworzyliśmy też internetowy sklep multibrandowy Mokida. Dbamy też o klientów, którzy korzystają równolegle z usług internetowych i stacjonarnych. Aby ułatwić im zakupy, w ostatnim czasie uruchomiliśmy usługę clik and collect oraz zwroty online – offline – wymienia wiceprezes.

Również Joanna Mróz, kierownik ds. projektów e-commerce w Miraculum, podkreśla, że w obecnych czasach sprzedaż multikanałowa to konieczność, szczególnie przy obecnej silnej konkurencji. Konsumenci oczekują możliwości wyboru miejsca zakupu produktu. Stały i stabilny rozwój kanałów sprzedaży to w konsekwencji ułatwienie klientom zakupów, a jednocześnie wzmocnienie ich przywiązania do marki. Multikanałowość to zarazem możliwość bardziej precyzyjnego dotarcia z produktem do klientów, a to przekłada się na wzrost sprzedaży.

– Zwiększamy portfel platform marketplace, na których wystawiamy produkty naszych marek. Staramy się również optymalizować obecne kanały dystrybucji. Unowocześniamy firmowy sklep internetowy i automatyzujemy procesy obsługi klientów. Sprzedaż wielokanałowa to dla nas okazja do poznania nawyków zakupowych nowych klientów. Pozwala też na lepsze wykorzystanie potencjału zakupowego obecnych klientów – podsumowuje Mróz.

Biznes przenosi się do sieci

Wymagania klientów rosną. Skraca się czas, w którym oczekują odpowiedzi od e-sklepu: połowa kupujących wymaga interakcji w ciągu maksymalnie dwóch godzin. A jednocześnie wzrasta znaczenie zakupów w mediach społecznościowych.

Z kolei na etapie płatności normą stały się już nowoczesne formy, takie jak szybkie przelewy czy BLIK. Ich znaczenie jest jeszcze większe w przypadku zakupów mobilnych. Badania potwierdzają, że Polacy chętnie kupują za pomocą smartfona. Z raportu Visy wynika, że 79 proc. polskich konsumentów sięga po urządzenia mobilne, szukając interesujących dla siebie produktów i usług. 65 proc. kupujących zamawia towary lub usługi na smartfonie, a 71 proc. płaci za nie przy jego użyciu. Polacy lubią robić zakupy przez internet za pomocą smartfona głównie ze względu na szybkość i wygodę.

Warto przy tym pamiętać, że kupujący online nie tworzą jednej, homogenicznej grupy. Inne preferencje i potrzeby ma pokolenie najmłodsze, a inne na przykład seniorzy. O ile ta pierwsza grupa wyraźnie preferuje korzystanie z urządzeń mobilnych, o tyle w przypadku seniorów ważnym aspektem podczas zakupów w internecie jest m.in. bezpieczeństwo danych i transakcji oraz prostota poruszania się po sklepie. Jeśli chodzi o płatności, to chętnie korzystają oni z wysyłki za pobraniem z płatnością przy odbiorze. Dlatego ważne jest, żeby e-sklepy oferowały szeroką paletę możliwości w całym procesie zakupowym. Dzięki temu zwiększają swoją szansę, że trafią w potrzeby różnych grup klientów.

Wśród trendów na rynku e-commerce daje się też zauważyć rosnącą popularność płatności ratalnej. To zjawisko będzie przybierać na sile w związku ze spowolnieniem gospodarczym i wysoką inflacją.

Dla konsumentów ważna jest również dobrze zorganizowana polityka zwrotów oraz coraz szerszy asortyment, jaki możemy nabyć online. Obecnie – według badania CBRE – najczęściej przez internet kupujemy ubrania. Deklaruje tak 58 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu najchętniej kupowanych produktów w sieci jest sprzęt RTV/AGD, a dalej kosmetyki, artykuły przemysłowe, książki czy zabawki. W sieci kupujemy też artykuły spożywcze – na taki krok decyduje się ponad jedna trzecia internautów, a ponad połowa z nich zaczęła to robić w ciągu ostatnich dwóch lat, czyli po wybuchu pandemii.

Od początku 2022 r. już 19,6 tys. przedsiębiorców zdecydowało się na poszerzenie swojej działalności o handel w sieci – wynika z analizy KRS przeprowadzonej w czerwcu przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Pomiędzy 2018 a 2021 r. na ten ruch zdecydowało się 178 tys. przedsiębiorstw, z czego niemal 120 tys. w 2021 r. Firm, które od początku sprzedaż przez internet miały zarejestrowaną jako główną działalność, jest obecnie w Polsce około 53 tys. Natomiast ogólna liczba polskich przedsiębiorców prowadzących handel w sieci przekracza 250 tys. Wśród firm, które w ubiegłym roku poszerzyły swoją podstawową działalność o sprzedaż internetową, największy odsetek stanowią podmioty z sektora handlu hurtowego i detalicznego – podaje Advox Studio. Te dane potwierdzają rosnącą atrakcyjność i potencjał rynku e-commerce w Polsce.

Materiał powstał we współpracy z Pocztex