Digitalizacja to odpowiedź na potrzeby klientów

Tegoroczny raport PZU SA „Customer Experience – z klientem na dobre i złe” wskazuje na konieczność wykorzystywania przez firmy wielu kanałów komunikacji z klientami, by podnieść ich poziom zadowolenia z usług. Digitalizacja wciąż jest szansą na jakościowy skok w tej dziedzinie.

Publikacja: 12.12.2022 21:00

Narzędzia cyfrowe pomagają spełniać oczekiwania klientów.

Narzędzia cyfrowe pomagają spełniać oczekiwania klientów.

Foto: PopTika / shutterstock

Materiał powstał we współpracy z PZU SA

Doświadczenia pandemii, kiedy tradycyjne formy kontaktu zostały mocno ograniczone oraz dynamiczny rozwój usług cyfrowych sprawiły, że kanały online są niezbędne na każdym etapie ścieżki klienta. Dlatego firmy inwestują w zdalne formy kontaktu i narzędzia do zbierania informacji o klientach. Z Raportu PZU analizującego osiem branż dowiadujemy się, jak sprostać wyzwaniom związanym z digitalizacją i wykorzystać tę szansę. – Jesteśmy liderem na polskim rynku ubezpieczeń, ale chcemy być nim także w zakresie Customer Experience. Wierzymy, że wnioski z raportu pozwolą rozwijać się nie tylko nam, ale wszystkim innym firmom i budować standardy CX w Polsce – podkreśliła Aleksandra Agatowska, prezes zarządu PZU Życie SA.

Dostępność i dyspozycyjność

Według danych zawartych w przytaczanej analizie 76 proc. klientów jest zadowolonych z obsługi, co oznacza, że 1 na 4 klientów ma negatywne doświadczenia. Jednocześnie aż 88 proc. spośród niezadowolonych klientów deklaruje, że w takiej sytuacji jest skłonnych zrezygnować z usług firmy. Jak sprawić, by ta jedna czwarta badanych nabyła pozytywnych doświadczeń? Badania pokazują, że w zakresie usług ubezpieczeniowych 80 proc. badanych wskazuje przede wszystkim na brak rzetelnego informowania, łatwego dostępu do informacji i problemy z korzystaniem z usługi.

Dlatego zdaniem ekspertów, aby budować lojalność klientów, warto myśleć nie tylko o sprzedaży swoich produktów i usług. Dobra obsługa oraz zapewnienie klienta o swojej dostępności i dyspozycyjności to elementy, których klienci oczekują na każdym etapie ścieżki obsługi. Narzędzia cyfrowe mogą istotnie pomagać spełniać te oczekiwania.

Potwierdzają to menedżerowie o największym doświadczeniu. – Ostatnie lata zmusiły wielu klientów do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń i wejścia w świat cyfrowy, który okresowo był jedyną dostępną opcją. Początkujący klienci online potrzebowali pomocy niemal we wszystkim – podkreślał w raporcie Paweł Franczyk, dyrektor zarządzający z pionu cyfrowych kanałów sprzedaży w Alior Banku.

Reputacja online

Doświadczenia z czasu pandemii i lockdownów spowodowały, że klienci przyzwyczaili się do aplikacji, stron internetowych czy portali samoobsługowych. Jednak obecnie chętnie powracają do tradycyjnych możliwości zakupów i załatwiania spraw. Widać w tym procesie sporą różnicę pokoleniową. Ale zdaniem autorów raportu nie jest to argument, by firmy proces digitalizacji powstrzymywały. Z badań wynika, że odsetek osób korzystających z internetu w dwóch najstarszych grupach wiekowych (56–65 lat i powyżej 65. roku życia) jest niższy niż wśród osób młodszych, ale wciąż wysoki: trzy na cztery osoby powyżej 56. roku życia deklarują, że korzystają z internetu. W dodatku większość klientów radzi już sobie całkiem dobrze z poruszaniem się w sieci. Potrafią oni swobodnie obsługiwać przeglądarkę internetową, wyszukiwać informacje w sieci i korzystać z poczty elektronicznej.

Mimo to część klientów wciąż preferuje kontakt tradycyjny, o ile gwarantuje on szybkie i pewne załatwienie sprawy. Dlatego zdaniem autorów raportu, ważne jest utrzymanie możliwości kontaktu z doradcą, agentem czy sprzedawcą, szczególnie przy bardziej skomplikowanych produktach czy sprawach, gdzie niezbędne są wyjaśnienia lub pomoc.

Nie oznacza to, że klienci tradycyjni nie korzystają z kanałów online przy innych okazjach. Oferując obsługę offline, warto zadbać o reputację firmy online. Jak wynika z badań, klienci podczas ponad dwóch trzecich wizyt w sklepach stacjonarnych wspomagają się urządzeniami cyfrowymi, a podczas podejmowania decyzji kierują się rekomendacjami innych.

Typ urządzenia użytego do wyszukiwania może wiele powiedzieć o sposobie przeglądania sieci przez klientów. To ważna wskazówka dla firm: taka informacja może dostarczać cennych wniosków na temat optymalizacji komunikacji. I w tej kategorii wygrywają smartfony, które stały się prawdziwym oknem na świat. – Poszukując za jego pośrednictwem informacji, konsumenci oczekują łatwego i szybkiego rozwiązania spraw, z jakimi zwracają się do firm. Jeśli budują one relacje z konsumentami za pośrednictwem aplikacji lub stron mobilnych, istotne znaczenie ma czas, w jakim ładują się one na smartfonach. Według badań zrealizowanych na zlecenie Google wystarczy jedna sekunda opóźnienia w ładowaniu strony, żeby firmy straciły nawet co piątego klienta. Jednocześnie ponad połowa osób odwiedzających stronę mobilną opuszcza ją, jeśli czas potrzebny na jej załadowanie przekracza trzy sekundy – analizuje w raporcie Magdalena Dziewguć, Country Director, Google Cloud Poland.

Cyfrowe narzędzia dają też firmom możliwość uzyskania informacji zwrotnej. Komentarze, opinie i informacje od użytkowników to bezcenne źródło wiedzy. Na potrzeby raportu firma Brand24 przygotowała analizę treści we wszystkich ośmiu branżach badanych w raporcie PZU. – Co, kiedy, gdzie i – przede wszystkim – jak klienci mówią w internecie uzupełnia widok 360° klienta – uważa Wojciech Chrzan, Head of Insights, Brand24. – Z zaledwie czterech analizowanych miesięcy (styczeń–kwiecień 2022 roku) wyselekcjonowaliśmy niemal milion wzmianek dotyczących ośmiu branż objętych zakresem projektu. Szacujemy, że przełożyło się to na ponad miliard kontaktów z tymi treściami. Mówiąc prościej – jedna wzmianka została odczytana średnio ponad tysiąc razy.

Zdaniem eksperta jest to ogromna ekspozycja marek i produktów, przynosząca wiedzę nie tylko o opiniach klientów, ale także o najbardziej popularnych tematach przywoływanych w danym kontekście.

Materiał powstał we współpracy z PZU SA

Materiał powstał we współpracy z PZU SA

Doświadczenia pandemii, kiedy tradycyjne formy kontaktu zostały mocno ograniczone oraz dynamiczny rozwój usług cyfrowych sprawiły, że kanały online są niezbędne na każdym etapie ścieżki klienta. Dlatego firmy inwestują w zdalne formy kontaktu i narzędzia do zbierania informacji o klientach. Z Raportu PZU analizującego osiem branż dowiadujemy się, jak sprostać wyzwaniom związanym z digitalizacją i wykorzystać tę szansę. – Jesteśmy liderem na polskim rynku ubezpieczeń, ale chcemy być nim także w zakresie Customer Experience. Wierzymy, że wnioski z raportu pozwolą rozwijać się nie tylko nam, ale wszystkim innym firmom i budować standardy CX w Polsce – podkreśliła Aleksandra Agatowska, prezes zarządu PZU Życie SA.

Pozostało 86% artykułu
Biznes Ludzie Startupy
Technologia rozpoznawania pysków. Nowatorskie narzędzie odnajdzie psa czy kota
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Biznes Ludzie Startupy
Rekordy dezinformacji w sieci. Te firmy tworzą bat na manipulacje
Biznes Ludzie Startupy
Inżynierowie znad Wisły zawalczą z chorobą płuc. Wygrali prestiżowy konkurs
Biznes Ludzie Startupy
Terapia w goglach VR. Polski start-up walczy ze stresem, lękiem i bezsennością
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Biznes Ludzie Startupy
Krakusi połączą online banki z windykatorami
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej