Aplikacje wchodzą do firm

Biznes sięga po tysiące rozwiązań mobilnych, które mają je wspierać w lepszej obsłudze konsumentów.

Korzystanie z aplikacji dla wielu użytkowników to automatyczne skojarzenie z zakupami. Wśród najpopularniejszych aplikacji w Polsce, nie bez powodu, są Rossmann i Allegro. Ta druga platforma podaje, że mobile to już 57,44 proc. wizyt na Allegro, a konwersja (zakup) z wizyt mobilnych na m-stronie wzrosła w ciągu roku o 28,2 proc., a w aplikacji o 28,8 proc. W tym czasie konwersja na desktopie wzrosła o 13,2 proc.

– Aplikacja ma bardzo szybkie uaktualnienia – praktycznie zawsze jest zgodna z najnowszymi wersjami systemów operacyjnych i bardzo szybko wprowadzane są wszystkie uzupełnienia wymagane rozwojem produktu czy kwestiami bezpieczeństwa – mówi Michał Bonarowski z biura prasowego Allegro. – Dzięki zmianom w wyglądzie ofert na Allegro jak wprowadzenie nowego opisu, białe tło na miniaturach, klienci widzą konkretną ofertę w taki sam sposób niezależnie od tego, czy wchodzą przez aplikację, mobilną czy desktopową wersję strony – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Zielony robot, król smartfonów

Zarządzanie aplikacją zatem wcale nie jest takie proste. – Istotną barierą są także niemałe koszty stworzenia i promowania aplikacji, a to dopiero początek, ponieważ trzeba ją też na bieżąco aktualizować. To sprawia, że stworzenie aplikacji nie zawsze i nie dla wszystkich jest opłacalne biznesowo – mówi Krzysztof Zieliński, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Gemius Polska. – Zwłaszcza do doraźnej komunikacji z klientem, np. dla firm dostarczających usługi w modelu abonamentowym. Wówczas lepszym rozwiązaniem może być zainwestowanie w inteligentne boty, które wykorzystują techniki sztucznej inteligencji do prowadzenia rozmów i odpowiadania na pytania – dodaje.

Firmy jednak widzą w tym potencjał. – Tworzymy aplikacje mobilne, które mają wspierać naszych klientów (czyli banki i sieci handlowe) w lepszej obsłudze konsumentów. Łączymy dostęp do szczegółowych informacji finansowych oraz preferencji zakupowych osób, umożliwiając optymalne dostosowanie oferty do ich potrzeb – mówi Maciej Nuckowski, menedżer z Diebold Nixdorf. – Kluczowymi cechami dobrej aplikacji są przede wszystkim: jej uniwersalność (niezależność od platformy sprzętowej), ergonomia użytkowania oraz bezpieczeństwo informacji – dodaje.

– To aplikacja pozwala generować nowe zamówienia, umożliwia kontakt z klientami oraz zapewnia obsługę kluczowych procesów biznesowych. Przed podjęciem decyzji o inwestycji w stworzenie własnej aplikacji należy jednak przeprowadzić dokładną analizę – mówi Michał Grzegorzewski, szef usług na Europę Wschodnią w Fujitsu Polska. – Może się okazać, że istnieją gotowe platformy, które umożliwiają dostosowanie produktu do naszych wymagań przy zerowych lub minimalnych inwestycjach. Główną barierą stworzenia własnej aplikacji jest cena – dodaje.

Firmy budują też aplikacje z myślą nie o klientach, ale pracownikach. W Shell mogą rozliczać za ich pomocą delegacje i inne wydatki. – Cały proces odbywa się elektronicznie. Nie trzeba gromadzić papierowych paragonów lub faktur – mówi Anna Papka, rzecznik Shell Polska. – Dostępna jest też aplikacja skierowana do klientów. Są tutaj informacje dotyczące najbliższej stacji paliw, aktualna oferta i inne przydatne treści dla kierowców – dodaje.

Rynek nadal szybko się rozwija, ale po pierwszych, gorączkowych wdrożeniach przyszedł czas na analizę efektów. – Po pierwszej fali masowych inwestycji w aplikacje firmy koncentrują się na dogłębnej analizie potrzeb klientów i na tej podstawie dobierają właściwe i najbardziej efektywne kanały komunikacji (aplikacja, social media, strona WWW itp.) w zależności od celów, grupy docelowej, specyfiki i zasięgu biznesu – dodaje Krzysztof Zieliński.

Mogą Ci się również spodobać

Centra usług rosną w Polsce jak na drożdżach

Już 307 tys. osób pracowało w I kwartale br. w nowoczesnych usługach dla biznesu. ...

Dowód osobisty w komórce i e-dowód to nie to samo

Po co starać się o e-dowód, skoro dowód osobisty można dziś mieć w komórce? ...

Bitcoin szaleje. Kosztuje już 12 tys. dol.

Po raz pierwszy od prawie półtora roku bitcoin sforsował próg 12 tys. dolarów. Stało się ...

Chińskie naklejki rozbroiły sztuczną inteligencję Tesli

Przeprowadzenie ataku mającego na celu zmylenie sztucznej inteligencji okazuje się łatwiejsze niż można byłoby ...

Firmy zbierają dane, ale… nie wiedzą po co

Prawie 100 proc. dużych i średnich firm w Polsce przyznaje, że gromadzi dane. Aż ...

Polski startup zlikwiduje kolejki w sklepach

Spółka ITMAGINATION opracowała z wykorzystaniem sztucznej inteligencji system, który pozwala znacząco obniżyć czas spędzany ...