Porsche wykorzysta włókna lnu. Nie chodzi o ubrania dla kierowców

materiały prasowe

Model 718 Cayman GT4 Clubsport posiada niektóre części karoserii wykonane z tzw. naturalnego włókna.

Włókno węglowe wykorzystywane jest w sportach motorowych od wielu lat, niemiecki producent super samochodów postanowił przełamać znaną wszystkim formułę. Drzwi oraz spoiler najnowszego modelu wykonane są naturalnego włókna, który głównie składa się z lnu. Tej samej rośliny wykorzystywanej od wieków przez ludzkość do produkcji tkanin, żywności dla zwierząt czy do celów leczniczych.

Czytaj także: Powstał dom z plastikowych butelek. Jest odporny na huragany

Produkcja włókna węglowego wiążę się z wysokimi kosztami produkcji, a przede wszytkim z pochłanianiem ogromnych ilości energii do ich wytworzenia. Ekspert do spraw kompozytów w Porsche, Eduard Ene twierdzi, że produkcja materiału opartego o włókna lnu zmniejsza zapotrzebowanie energii o 75 procent. Nie jest to jedyna zaleta nowego materiału, w odróżnieniu do karbonu len jest dużo bardziej przyjazny dla środowiska. Można go łatwo recyklingować w przeciwieństwie do włókna węglowego, które wymaga spalania w bardzo wysokiej temperaturze.

Oczywiście w sportach motorowych najważniejszą cechą nie jest ekologia materiału, z którego wykonane są auta. Włókno węglowe jest bardzo twardym materiałem jednak słabo radzi sobie z bezpośrednimi uderzeniami po których rozpada się na miliony kawałków jak szkło. Tutaj naturalny odpowiednik znów ma przewagę. Konstruktorzy z Porsche twierdzą, że ich materiał ma pięciokrotnie wyższą odporność na tłumienie drgań niż konwencjonalne włókna węglowe, przez to podczas zderzeń na torze auta nie ulegają takiemu zniszczeniu.

Czytaj także: Oszczędne monitory z odpadów przyszłością elektroniki

Pomimo szeregu zalet, karbon ma część przewag nad lnianym konkurentem, głównie chodzi o wagę. Nowe drzwi ważą o kilogram więcej od poprzednich, a mówimy tu przecież o samochodach przeznaczonych wyłącznie do jazdy po torach. Ponadto pomimo lepszej wytrzymałości na uderzenia to włókno naturalnie nie jest tak wytrzymałe jak węglowe. Dlatego też w wersji Clubsport (nie dopuszczonej do ruchu drogowego) zamontowana jest klatka zapewniająca bezpieczeństwo kierowcy, natomiast w wersji, która może poruszać się po naszych drogach nie znajdziemy drzwi wykonanych z nowego materiału.

Obecnie pomimo ograniczenia kosztów związanych z konsumpcją energii przy produkcji naturalnego włókna, pozostaje ono droższe od węglowego zamiennika. Niemieccy twórcy twierdzą jednak, że w przyszłości, wraz rozwojem technologii, sytuacja może ulec zmianie.

 

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Trzy polskie startupy nagrodzone w Luksemburgu

Polskie młode firmy działające w branży fintech zaprezentowały się w Luksemburgu podczas Luxembourg-Poland Business ...

Sławomir Matul: Wirtualna rzeczywistość bramą do realnego świata

Chcemy, żeby zacierała się granica wirtualności. Spowodować, żeby gogle i cały system był tylko ...

Super Mario nie żyje

Zmarł Mario Segale, pierwowzór bohatera jednej z najbardziej kultowych gier wszechczasów. Urodzony w 1934 ...

Urządzenia domowe szkodliwie promieniują? Ekspert UJ wyjaśnia

Świat nauki jest podzielony w opinii, czy szkodliwe są wysokie czy niskie częstotliwości. Pole ...

Powstaje gra inspirowana dziełem Lema. Tylko którym?

Krakowskie studio Starward Industries pozyskało 2,7 mln zł z prywatnej emisji akcji. Pieniądze pójdą ...

Rząd wreszcie zajmie się Uberem. To dziesiąte podejście

Na wtorkowym posiedzeniu Rady Ministrów rozpatrywany będzie projekt nowelizacji ustawy o transporcie. Planowane regulacje ...