Przybywa rekordowo dużo e-sklepów. Branża kwitnie

W pierwszym półroczu 2019 r. w Polsce przybyło aż 2,8 tys. sklepów internetowych. To więcej niż zwykle powstaje ich przez cały rok. To także najwyższy wynik na naszym rynku od wielu lat.

Publikacja: 15.08.2019 18:08

Przybywa rekordowo dużo e-sklepów. Branża kwitnie

Foto: Adobe Stock

Handel internetowy w Polsce rozwija się bardzo szybko od lat, ale mimo utrzymywania dwucyfrowego wzrostu obrotów wciąż możliwe jest bicie kolejnych, rekordowych wyników. Widać to choćby po liczbie e-sklepów, których liczba w ostatnich latach zaczęła rosnąć wolniej, a w 2018 r. nawet nieco spadła. Pierwsze półrocze 2019 r. pokazuje, że ten trend został odwrócony. Jak wynika z danych wywiadowni Bisnode Polska, przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej”, ogółem licząc od czerwca, w ostatnich 12 miesiącach Polacy zarejestrowali ponad 5 tys. nowych sklepów internetowych przy jednoczesnym wykreśleniu ponad 2,2 tys. takich działalności.

Rekord goni rekord

– To rekordowa wartość założonych punktów. Dzisiaj możemy mówić o prawdziwym rozkwicie działalności w sieci – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Bisnode Polska. – Trudno oprzeć się wrażeniu, że część sprzedawców decyduje się na handel w sieci, jednocześnie likwidując stacjonarną placówkę. Wedle szacunków na koniec czerwca br. liczba aktywnych sklepów wyniosła 31,7 tys. To wzrost o blisko 2,8 tys. – dodaje.

Trudno tej ekspansji nie wiązać ze zmianami w tradycyjnym handlu, z którego klienci odpływają do sklepów wirtualnych. Przyciągają ich nie tylko niższe ceny, ale też po prostu wygoda oraz znacznie większy wybór produktów. Do tego dochodzi zakaz handlu w niedzielę, dzięki któremu właśnie w wolny dzień, często przeznaczony wcześniej na robienie zakupów, teraz Polacy zasiadają do komputerów.

Dla firm zachętą do otwierania e-sklepów jest także kolejna zmiana, jaka ma wejść od stycznia 2020 r., a mianowicie podatek od sprzedaży detalicznej. Ta powyżej 17 mln zł miesięcznie będzie opodatkowana, ale tylko jeśli chodzi o sprzedaż w stacjonarnych sklepach, obrót z kanału internetowego został z daniny zwolniony. Będzie to kolejny element działający na korzyść e-handlu, którego rozwój w części odbija się na spadkach w sektorze stacjonarnych placówek.

– W ciągu ostatniej dekady tradycyjne sklepy znalazły się pod dużą presją, jest ona wywierana nie tylko przez gigantów handlu elektronicznego, takich jak Amazon czy Rakuten, lecz także przez fundusze private equity i fundusze hedgingowe, które chętnie przejmują firmy w nadziei na ich szybką odsprzedaż lub zyskowną wyprzedaż ich aktywów – mówi Przemysław Mazurkiewicz, EMEA East Technical Services Director w firmie Commvault. – Wszystko to sprawia, że tradycyjni detaliści, bez względu na wielkość, muszą postawić na aktywność w internecie i technologię jako na kluczowe sposoby rozwoju ich relacji rynkowych, umożliwiające utrzymanie dotychczasowych i zdobycie nowych klientów – dodaje.

Klient ceni wygodę

Sklepy internetowe, nawet te nowo powstające, mają też duży wybór, jeśli chodzi o możliwości dotarcia do klienta. Mogą postawić na samodzielny rozwój, ale także skorzystać z pośrednictwa platform marketplace, jak Allegro, Amazon czy eBay. Za prowizję od sprzedaży mają zapewniony ruch, ponieważ na takich platformach regularnie kupują miliony klientów, a udział tego kanału w rynku rośnie.

– Planując strategię rozwoju e-commerce, ważne jest, aby zadbać o komplet możliwych kanałów sprzedaży dla sklepu internetowego. Jednym z nich jest marketplace, który staje się przydatny, jeżeli nasz sklep lub nasza marka online mają niską rozpoznawalność wśród potencjalnych konsumentów – mówi Zbigniew Nowicki, przewodniczący rady Izby Gospodarki Elektronicznej. – W takim przypadku rozpoznawalny i identyfikowany dobrą reputacją na danym rynku marketplace przejmuje rolę pośrednika handlowego, uwiarygadniając naszą markę e-commerce i sprzedaje produkty, które oferujemy za jego pośrednictwem – dodaje.

w 2019 r. wartość internetowych wydatków Polaków ma wzrosnąć aż o 25 proc.

Platformy także zmieniają ofertę, Allegro właśnie zapowiedziało start platformy Lokalnie, z ofertami od indywidualnych sprzedawców. Na Allegro sprzedaż prowadzi już ponad 140 tys. sprzedawców, w większości małych i średnich polskich przedsiębiorstw. Jednak serwis premiuje sklepy i profesjonalnych sprzedawców, stąd po uruchomieniu odsłony lokalnej oferty osób fizycznych będą stopniowo z głównego serwisu znikać, ostatecznie stanie się to na początku 2020 r.

– Allegro Lokalnie to nowy standard zakupów w sieci, jeżeli chodzi o prywatnych użytkowników. Zapewniamy taki sam poziom wygody i bezpieczeństwa, którym mogą cieszyć się klienci na Allegro. Korzystanie z serwisu jest bardzo łatwe – wyjaśnia Francois Nuyts, prezes Allegro. –Tworząc Allegro Lokalnie, wracamy do naszych korzeni i do tego, co zawsze robiliśmy najlepiej. 20 lat temu Allegro powstało jako miejsce, gdzie ludzie z całej Polski mogli spotkać się w sieci i robić zakupy.

Polski e-rynek, choć już wart ok. 50 mld zł, wciąż ma gigantyczny potencjał rozwoju. Jak prognozuje europejska organizacja branżowa Ecommerce Europe, w 2019 r. wartość internetowych wydatków Polaków ma wzrosnąć aż o 25 proc. To jeden z najwyższych wyników w Europie, a jeśli się zrealizuje, to wartość naszego rynku będzie taka jak Szwajcarii, a przeskoczy choćby Belgię.
Oczywiście na osobę wydajemy nadal sporo mniej, duża grupa Polaków jest też zupełnie wyłączona z usług cyfrowych, co piąty z internetu nie korzysta wcale. Wśród tych podłączonych do sieci online kupuje już 60 proc. i co roku ich przybywa.

Kupowanie w sieci jest też wygodniejsze, co pokazuje raport „Omni-commerce Kupuję wygodnie 2019” Izby Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute. Polacy coraz więcej kategorii kupują online równie często jak w realu, a dodatkowe nowe usługi i udogodnienia e-sprzedawców zachęcają do takiej formy zakupów.

OPINIA
Szymon Wierciński, Akademia Leona Koźmińskiego

Korzystając z gotowych rozwiązań i pakietów ofert, można stać się właścicielem e-sklepu właściwie z dnia na dzień. Bariery wyjścia z rynku są małe, więc inwestycja jest obarczona małym ryzykiem. Taka kombinacja powoduje, że mamy do czynienia z wysokim poziomem konkurencji i niskimi marżami, klient bardzo łatwo zamiast naszego sklepu może wybrać konkurencyjny.

Handel internetowy w Polsce rozwija się bardzo szybko od lat, ale mimo utrzymywania dwucyfrowego wzrostu obrotów wciąż możliwe jest bicie kolejnych, rekordowych wyników. Widać to choćby po liczbie e-sklepów, których liczba w ostatnich latach zaczęła rosnąć wolniej, a w 2018 r. nawet nieco spadła. Pierwsze półrocze 2019 r. pokazuje, że ten trend został odwrócony. Jak wynika z danych wywiadowni Bisnode Polska, przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej”, ogółem licząc od czerwca, w ostatnich 12 miesiącach Polacy zarejestrowali ponad 5 tys. nowych sklepów internetowych przy jednoczesnym wykreśleniu ponad 2,2 tys. takich działalności.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes Ludzie Startupy
Roboty z Polski zyskają sztuczną inteligencję. Już wypierają amerykańską konkurencję
Biznes Ludzie Startupy
Latające elektryki polecą znad Wisły? Polska firma chce zbudować fabrykę
Biznes Ludzie Startupy
Dostarczą dania o połowę tańsze. Polskie start-upy łączą siły, by ratować żywność
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja ma wesprzeć kulejącą amerykańską edukację
Biznes Ludzie Startupy
Estońska bestia zamierza zadomowić się nad Wisłą. Duża zmiana w car-sharingu