Maraton okazji i pseudookazji rozpoczęty. Czas na Cyber Monday

Black Week, Black Friday, Cyber Monday, a niedługo później dzień darmowej dostawy i w końcu Boxing Day, czyli start sezonu wyprzedaży. To istny maraton okazji dla klientów. A wszystko rozgrywa się w miesiąc.

Publikacja: 01.12.2019 21:08

Maraton okazji i pseudookazji rozpoczęty. Czas na Cyber Monday

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Tłumy klientów ruszyły na zakupy nie tylko online, ale także w stacjonarnych sklepach – pod warszawskim centrami handlowymi już przed południem w piątek nie było zupełnie miejsc parkingowych.

– W tym czasie na konsumentów czyha wiele pułapek. Jedną z nich jest obniżka cen, która wcale nie jest obniżką. Z badania Dealavo i Deloitte z ubiegłego roku wynika, że w 800 analizowanych sklepach ceny spadły jedynie o 3,5 proc. – mówi Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy. – Druga pułapka to fałszywe sklepy internetowe. W 2018 r. NASK odnotował blisko 100 przypadków użycia techniki, w której atakujący posługiwali się fałszywymi portalami sprzedaży. Dlatego w szczycie sezonu wyprzedażowego trzeba zachować czujność, bo nie każdy sklep internetowy jest uczciwym sprzedawcą – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Sklepy podnoszą ceny przed promocjami. Oto dowody

Sklepy chętnie wykorzystują okazję i choć wszystkie chwalą się promocjami, to wiele cen… rośnie. Pokazuje to analiza firmy ITMAGINATION, która sprawdziła ceny w e-sklepach w najpopularniejszych kategoriach w 10 e-sklepach. – W wielu ceny z początku listopada rosły, aby następnie spadać. Jednak bezpośrednio przed Black Friday znów miały tendencję wzrostową. Jeśli więc konsument jest zainteresowany konkretnym produktem, aby mieć pewność, że korzysta z faktycznej okazji, powinien śledzić ceny tego produktu z wyprzedzeniem – mówi Piotr Towarek z firmy ITMAGINATION. – Dodatkowo widzimy, że konsumenci powinni szukać największych okazji w średnich i dużych sklepach internetowych. Małe sklepy, ze względu na dużo mniejszą marżowość, nie są w stanie znacząco obniżać ceny – dodaje.

""

cyfrowa.rp.pl

Z danych wynika, że w sklepach z kosmetykami, jak Sephora.pl, Douglas.pl czy Notino.pl, amplituda wahań cen przed i po 24 listopada wyniosła ok. 10 proc. Dla elektroniki ceny komputerów rosną o ok. 2–3 proc. Średni ich wzrost wynosi 18 proc., a w każdym z badanych sklepów waha się od 5 do 26 proc.

Ruch to także żniwa dla cyberprzestępców. Na początku listopada Rossmann ostrzegał swoich klientów przed fałszywymi wiadomościami SMS, w których była informacja o wygranej. – Niestety część osób skusiła się, kliknęła w załączony link i rejestrowała się, by odebrać wymarzony telefon. Strona bowiem do złudzenia przypominała oryginalną witrynę drogerii. Kilka dni później te osoby zamiast przesyłki otrzymały SMS z banku, że ktoś próbuje wyciągnąć z ich konta pieniądze – mówi Anna Marcinkowska, ekspert platformy ChronPESEL.pl.

CZYTAJ TAKŻE: Czarny piątek to także pseudookazje i cyberoszuści. Najpopularniejsze triki

W dużych sklepach także wysyp promocji, najpierw na czarny piątek. W 2018 r. w Domodi.pl Black Friday przybrał formę Black Weekendu, a w ciągu trzech dni kupujący na platformie pozwolili zarobić sklepom partnerskim 4 mln zł, generując tym samym liczbę odsłon liczoną w milionach. Największa kulminacja zakupowa przypadła wówczas w niedzielę.

Teraz przybywa kolejna okazja do polowania na promocje. – Cyber Monday w Polsce nie jest powszechnie kojarzony jako dzień obniżek w sklepach internetowych. Klienci częściej traktują ten dzień jako przedłużenie promocji oferowanych na Black Friday. Mimo to dla wielbicieli technologii i sprzętu elektronicznego przygotowujemy na Cyber Monday specjalną ofertę i promocje sięgające nawet do 80 proc. – mówi Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu w RTV Euro AGD.

Tłumy klientów ruszyły na zakupy nie tylko online, ale także w stacjonarnych sklepach – pod warszawskim centrami handlowymi już przed południem w piątek nie było zupełnie miejsc parkingowych.

– W tym czasie na konsumentów czyha wiele pułapek. Jedną z nich jest obniżka cen, która wcale nie jest obniżką. Z badania Dealavo i Deloitte z ubiegłego roku wynika, że w 800 analizowanych sklepach ceny spadły jedynie o 3,5 proc. – mówi Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy. – Druga pułapka to fałszywe sklepy internetowe. W 2018 r. NASK odnotował blisko 100 przypadków użycia techniki, w której atakujący posługiwali się fałszywymi portalami sprzedaży. Dlatego w szczycie sezonu wyprzedażowego trzeba zachować czujność, bo nie każdy sklep internetowy jest uczciwym sprzedawcą – dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Historia zdrowia każdego w jednym pliku. Firma z Warszawy chce zlikwidować kolejki
Biznes Ludzie Startupy
Sztuczna inteligencja z Polski chce odmienić działanie firm w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polska elektrownia wodna nie musi mieć tamy
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA