Smartfonowi zakupoholicy? Polska liderem

Czterech na 10 polskich e-konsumentów kupi prezenty świąteczne na smartfonie i trend ten przyspiesza.

Już 45 proc. rodzimych internautów robi zakupy online w telefonie przynajmniej raz w tygodniu. 18 proc. robi to znacznie częściej, co jest najwyższym wynikiem w Europie. Skąd takie zjawisko? Bo cenimy szybkość (63 proc.) oraz wygodne płatności typu one-click (33 proc.).

Mastercard opublikował wyniki europejskiego badania na temat popularności zakupów internetowych dokonywanych na urządzeniach mobilnych. Wynika z niego, że zakupy na smartfonie stają się coraz powszechniejsze wśród polskich internautów – już 68 proc. z nich uznało, że zdarza im się robić zakupy w ten sposób co najmniej okazjonalnie. Natomiast już ponad co dziesiąty badany deklaruje, że robi internetowe zakupy wyłącznie na smartfonie.

18 proc. twierdzi, że kupuje mobilnie częściej niż raz w tygodniu, co jest najwyższym wynikiem w Europie. Raz w tygodniu robi to 27 proc. naszych internautów. Ogólnie zatem już niemal co drugi (45 proc.) polski e-konsument robi zakupy w ten sposób raz w tygodniu lub częściej, a wyższe wskaźniki odnotowano jedynie w dwóch krajach – w Niemczech i Wielkiej Brytanii (po 48 proc.).

Kupowanie w ten sposób nie wymaga już nie tylko podróżowania i osobistego odwiedzania sklepu, ale nawet czekania na uruchomienie komputera. Ten ostatni ustępuje więc miejsca telefonowi – urządzeniu, które zawsze mamy pod ręką. Dlatego drugą najczęściej wymienianą zaletą (jedna trzecia deklaracji) są płatności typu one-click. Dziś polscy konsumenci mogą płacić online bez konieczności wpisywania danych do logowania do banku, ani długich kodów liczbowych.

Polscy internauci kupują na smartfonach najczęściej ubrania i akcesoria (54 proc.), przedmioty związane z kulturą – książki, bilety do kina, teatru i na koncerty (44 proc.) oraz elektronikę (43 proc.). Przy zakupach mobilnych polscy internauci chętnie korzystają z aplikacji na telefon. Deklaruje tak 81 proc. ankietowanych, co jest drugim najwyższym wskaźnikiem w Europie, po Hiszpanii i Rosji (83 proc.). Większość respondentów (64 proc.) wskazała, że w ciągu ostatniego roku korzystała z 2-5 aplikacji zakupowych. Ideą ich użycia jest zwiększenie wygody i bezpieczeństwa kupowania w telefonie.

Zainteresowanie m-commerce dodatkowo napędzają nowoczesne portfele cyfrowe, takie jak Google Pay czy Apple Pay, oraz mobilne aplikacje banków w standardzie HCE, w których można bezpiecznie zapisać swoją kartę płatniczą. Umożliwia to technologia tokenizacji. Według najnowszych danych ponad 1,8 mln wydanych w Polsce kart płatniczych zostało zapisanych w urządzeniach mobilnych. To trzykrotnie więcej niż jeszcze rok temu. Co więcej, już 36 proc. badanych użytkowników kart w naszym kraju uważa mobilne płatności zbliżeniowe za wygodne, 39 proc. za szybkie, zaś 37 proc. za bezpieczne.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ugotujesz obiad z Vaderem, BB-8 lub R2-D2

W sprzedaży pojawiła się nie lada gratka dla fanów „Gwiezdnych wojen”, którzy lubią spędzać ...

Nie uwierzysz, kto może szpiegować klientów hotelu

Japoński hotel HIS Group zasłynął tym, że gości witał cyfrowy asystent Tapia. Gadżet zamiast ...

Giganci technologiczni zarabiają krocie w banalny sposób

Suma przychodów pięciu największych firm technologicznych na świecie dałaby im 19. miejsce wśród największych ...

Finałowa rozgrywka o ATM

Zainicjowana wiosną sprzedaż największego operatora centrów danych w kraju powoli zbliża się ku finalizacji. ...

Disney zmienia logo 20th Century Fox. Złe skojarzenia

Należące do Disneya znane studio filmowe 20th Century Fox wyrzuca słowo „Fox” ze swojej ...

Powstanie mapa DNA Polaków. Pod lupę trafią też mniejszości

Genomiczna mapa Polski to największy w historii kraju projekt genetyczny. Pomoże w badaniach naukowych ...