Sprzedawcy próbują coraz częściej sztucznie poprawiać sobie poziom ocen od użytkowników, ponieważ dla wielu klientów to ważny czynnik wyboru oferty na zakupach.
Dla wielu klientów oceny innych kupujących w sieci to jedna z najważniejszych informacji, często wygrywająca nawet z ostateczną ceną produktu. Nie od dzisiaj wiadomo, że dlatego bywają nagminnie fałszowane. W efekcie powstały narzędzia, które mają pomóc w ich urealnieniu.
CZYTAJ TAKŻE: Kafelki i baterie hitami internetu
Z jednej strony nieuczciwi sprzedawcy nabijają sobie dobre wyniki, wystawiając najwyższe oceny, co nie ma potwierdzenia w faktycznym poziomie usług. Z drugiej ma też miejsce działanie odwrotne, gdy nieuczciwa konkurencja celowo chce zaniżyć oceny swojego rywala, również sztucznie wystawiając mu jak najniższe oceny przez podstawionych „klientów”.
Pomaga z tym walczyć choćby Fakespot.com, darmowe narzędzie, które po podaniu adresu internetowego produktu w ofercie sklepu analizuje opinie, by oddzielić te fałszywe od prawdziwych. Na razie sprawdza oferty z wybranej listy sprzedawców, jak Amazon, Sephora, Walmart czy BestBuy. Jest dostępne zarówno w wersji na komputer, jak i mobilnej. Prześwietla również serwisy usługowe, jak TripAdvisor oraz Yelp. ReviewMeta.com z kolei można użyć tylko dla oferty Amazona.
CZYTAJ TAKŻE: Marki luksusowe ruszyły na podbój internetu
W Polsce także jest z tym problem, a opinie innych użytkowników są ważne dla ponad 80 proc. kupujących w sieci. W celu weryfikacji autentyczności opinii użytkowników porównywarka Ceneo sprawdza np. już od kilku lat, czy z jednego adresu IP nie pojawiło się ich zbyt dużo. Wszystkie opinie są też na bieżąco czytane, a część od razu ukrywana, jeśli podejrzana jest ich autentyczność.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.