Allegro 10-tą platformą e-handlu na świecie

mat. pras.

W zestawieniu najpopularniejszych platform handlu internetowego na świecie polski serwis zajął dziesiątą pozycję. To pokazuje, jaki potencjał ma nasz rynek.

Polski rynek e-handlu rozwija się od lat w dwucyfrowym tempie i wart jest już ponad 50 mld zł. Tak mocno zwiększające się wydatki online przekładają się na wyniki firm, a Polska jest ważnym rynkiem dla europejskich platform jak Zalando, AboutYou czy Westwing. Z boomu najbardziej korzystają ci, którzy rośli wraz z rynkiem i odpowiadali za jego budowanie.

CZYTAJ TAKŻE: Allegro rozpoczyna ostrą walkę z Chińczykami

Najlepszym przykładem jest Allegro, które według danych zebranych przez SimilarWeb jest nie tylko liderem w Polsce, lecz także dziesiątą największą platformą e-handlu pod względem miesięcznej liczby odwiedzin. Miesięcznie w jej przypadku to niemal 194 mln. Zdecydowanymi liderami są Amazon i eBay, w czołówce jest także wiele platform chińskich, ale polski serwis to jedyna firma w czołowej dziesiątce działająca tylko w Europie.

Allegro najmocniejsze

Allegro zaczynało od aukcji produktów wystawianych przez osoby fizyczne, by stać się platformą, na której ponad 140 tys. firm prowadzi sprzedaż, często zamiast uruchamiania własnego e-sklepu.

Allegro odpowiada za ponad 30 proc. handlu online, tak silna pozycja ma wielu krytyków. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w grudniu wszczął postępowanie wyjaśniające wobec firmy, na którą wpływały skargi na nierówne warunki konkurencji. Spółka poza miejscem dla innych sprzedawców prowadzi też własny sklep.

– Skargi przedsiębiorców pokrywały się z obserwacjami urzędu. Dlatego wszczęliśmy postępowanie wyjaśniające i przeszukaliśmy siedzibę Allegro. Analiza zebranego materiału wykazała, że mogło dojść do niedozwolonych działań. Postawiliśmy spółce zarzuty nadużywania pozycji dominującej. Podejrzewamy, że wykorzystując swoją znaczną siłę rynkową, faworyzowała własną działalność sprzedażową w stosunku do działalności sprzedażowej prowadzonej przez innych sprzedawców na swojej platformie – podawał ówczesny prezes UOKiK Marek Niechciał.

Firma konsekwentnie inwestuje w rozwój oferty oraz nowe narzędzia. „W 2019 zainwestowaliśmy w różne narzędzia służące zarówno sprzedającym, jak i kupującym około miliarda złotych – to o ponad 80 proc. więcej niż w 2018. W 2020 także planujemy zwiększyć te inwestycje o kilkadziesiąt procent, czyniąc Allegro jeszcze lepszym miejscem do zakupów i rozwoju sprzedaży” – podaje Allegro w niedawnej informacji dla sprzedających za jego pośrednictwem.

CZYTAJ TAKŻE: Allegro faworyzuje własną sprzedaż na platformie? UOKiK bada sprawę

„Dzięki tym inwestycjom najlepsi, często bardzo doświadczeni w swoich kategoriach, osiągnęli nawet o 118 proc. większą sprzedaż. Świetnie idzie nowym sprzedawcom: w 2019 r. 80 firm przekroczyło 1 mln zł obrotu w pierwszym roku działalności” – podaje firma.

Platformy jak magnes

Dane o popularności serwisów typu marketplace znalazły się w raporcie firmy Divante o trendach w handlu internetowym na nadchodzący rok. – Rosnące znaczenie gigantów w obszarze marketplace to pochodna dwóch czynników. Po pierwsze, dynamicznie rozwija się cała branża e-commerce. Coraz więcej sprzedawców decyduje się przejść do sieci i coraz częściej decydują się na korzystanie z gotowych silników sprzedażowych – mówi Tomasz Karwatka, prezes zarządu Divante z Grupy OEX. – Konkurencja na rynku jest ogromna, a sprzedaż produktów w kanale gwarantującym łatwe dotarcie do klienta to bezpieczny i tani scenariusz. Nic dziwnego, że wielu drobnych sprzedawców woli wystawić swoje produkty na Allegro, niż budować własny sklep internetowy, ale rozwój tego trendu nie dotyczy największych graczy. – Ci nadal chętnie inwestują we własne platformy – dodaje.

W Europie Zachodniej i USA niemal wszyscy najwięksi sprzedawcy internetowi obecnie funkcjonują jako platformy typu marketplace lub planują szybko przejść taką transformację

Allegro w Polsce jest mocnym graczem, ale pozycja Amazona na znacznie większym rynku USA jest jeszcze silniejsza. Ok. 50 proc. gospodarstw domowych należy do programu Prime, w ramach którego za roczny abonament mają dostęp do treści wideo, promocji i szybszych dostaw, zazwyczaj w jeden dzień. W raporcie czytamy, że Amazon obecnie mocno inwestuje w program usług marketingowych dla firm, które korzystają z jego platformy jako narzędzia w dotarciu do klientów.

– W Europie Zachodniej i USA niemal wszyscy najwięksi sprzedawcy internetowi obecnie funkcjonują jako platformy typu marketplace lub planują szybko przejść taką transformację – mówi Sascha Stockem, prezes i założyciel Nethansa. Ta działająca także w Polsce firma zajmuje się pomocą dla sprzedawców, którzy chcą docierać do klientów przez platformę Amazon. Na tym największym na świecie serwisie działają już tysiące polskich firm, inne docierają głównie do europejskich klientów przez eBay czy także Zalando.

CZYTAJ TAKŻE: Allegro potwierdza: kurier będzie darmowy

Oferty marketplace mają także takie platformy jak Empik czy Carrefour. – Duże firmy po prostu sprzedają prawo do uczestniczenia w dużym ruchu, jaki generują znane marki, dlatego oczywiście to szansa dla mniejszych firm na start, ale wiąże się z kosztami – mówi przedstawiciel jednego ze sklepów z kosmetykami.

Konkurencja na rynku jest ostra, rosnący w ogromnym tempie chiński AliExpress otworzył się już na sprzedawców z kilku europejskich państw jak Hiszpania czy Włochy, a ponieważ Polska to jeden z kluczowych rynków dla tej firmy na świecie, to można się spodziewać uruchomienia podobnej oferty dla polskich sprzedawców.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rzecz o Innowacjach: Odkrywam świat

Są jak dzieci – kapryszą, dają w kość, wyprowadzają z równowagi, ale jednocześnie są ...

Polacy chcą grać na emocjach w internecie

AdEmotion chce dzięki systemowi rozpoznawania emocji użytkowników sieci zwiększać e-handel. Projekt znalazł już uznanie ...

Amerykański startup postawił na Polskę. To był strzał w dziesiątkę

Tyson Quick wybrał Białystok i Warszawę. Jego firma Instapage w ubiegłym roku pozyskała 15 ...

Google kupuje potentata na rynku elektroniki

Alphabet, spółka-matka Google, poinformował, że przejmuje za 2,1 mld dol. spółkę Fitbit, produkującą gadżety ...

Fintechy wchodzą do gry. Mogą zamieszać na rynku bankowym

Zmiany prawne dadzą nowe możliwości startupom finansowym. Poprawią konkurencyjność i innowacyjność sektora bankowego. Ucieszą ...

Polacy coraz bardziej lubią transportowe aplikacje

Boom na przewóz osób oraz wynajem aut i hulajnóg na minuty opanował miasta. Liczba ...