E-usługi. Krótkie studium przypadku: Poczta Kwiatowa® – lider e-commerce w branży wysyłki kwiatów w czasie pandemii

Adobe Stock

Niektóre sklepy internetowe z branży spożywczej miały w marcu oraz w kwietniu 2020 roku zamówienia na miesiąc do przodu. W przypadku popularnych sklepów odzieżowych, składając zamówienie, nie dało się wybrać wcześniejszej daty niż następny tydzień. W tych realiach Poczta Kwiatowa® musiała zachować dostawę swoich produktów maksymalnie w cztery godziny w całej Polsce. W jaki sposób?

E-commerce ratuje branżę

Rynek branży kwiatowej z całą pewnością został zakłócony. Powszechnie przyjmuje się, że poniósł ogromne straty, szczególnie w sektorze roślin ozdobnych i cebulek. Chociaż na liczbowe potwierdzenie przyjdzie jeszcze poczekać, oczywistym jest, że poszczególne ogniwa w łańcuchu dostaw kwiatów do klienta końcowego zostały pozrywane albo przynajmniej mocno nadwerężone. Krach na giełdzie w Holandii, masowe utylizacje niesprzedanych kwiatów ciętych, pozamykane lokale sprzedażowe.

Branże weselne, dekoracyjne, wszystkie powiązane z okolicznościami spotkań grupowych, imprez masowych, wydarzeń społeczno-kulturowych – te ucierpiały jeszcze bardziej.

Dane z CEiDG potwierdzają, iż znacząca część działalności została zawieszona (szacuje się, że w okresie dwóch najważniejszych miesięcy tzw. lockdown, pracę zawiesiła połowa kwiaciarni w kraju), a mniejsza, choć nadal znacząca część florystów, zamknęła swoje biznesy już na stałe. Przyczyną był przede wszystkim fakt, iż towary roślinne nie nadają się do magazynowania, tak jak produkty trwałe. Kwiaciarnie mają koszty stałe, właściciele lokali wcale nie byli chętni do obniżania czynszów najmu w okresie pandemii, do tego dochodzi leasing, utrudniony dostęp do zaopatrzenia (giełdy kwiatowe albo były zamknięte, albo znacząco ograniczyły dni otwarcia), zaburzenia cen w standardowym łańcuchu dostaw. Kłopoty z importem z Ameryki Południowej, Kenii i Holandii nie pomagały.

Pomimo, iż kwiaty cięte nie są produktem pierwszej potrzeby, popyt na tego typu produkt nie zmalał. Potrzeba wyrażania emocji, wspólnego celebrowania, składania życzeń i gratulacji na odległość była wręcz większa, niż dotychczas. Podczas zakazu podróżowania konsument mógł mimo wszystko uczestniczyć zdalnie w ważnych wydarzeniach – wysyłając podarunek bliskiej osoby. W tej sytuacji usługa dostarczania kwiatów oraz prezentów na odległość doskonale wpisała się w ideę zachowania bezpiecznej odległości.

Kwiaciarnie wytrwały na rynku, a na ratunek przyszedł im właśnie e-commerce.

Kwiaciarnie w Polsce

Co bardziej przedsiębiorcze kwiaciarnie wykorzystały czas wstrzymania w sprzedaży stacjonarnej na rzecz odświeżenia marki, zmiany wystroju, przygotowania się  na dalsze funkcjonowanie pod kątem reklamy. I była to racjonalna kontrola strat.

Jeszcze bardziej postępowi floryści szybko przeskoczyli do działalności w Internecie i należy ocenić, że zrobili to z różnym skutkiem. Niektórzy osiągnęli sukces w Social Mediach, a inni zderzyli się z rzeczywistością kosztów prowadzenia sprzedaży w handlu internetowym pomimo sprzyjającej koniunktury. Żyjemy w czasach, gdy przestrzeń cyfrowa jest już miejscami droższa od przestrzeni fizycznej. Szczególnie, gdy mowa o przestrzeni reklamowej.

Najlepiej zdecydowanie poradziła sobie trzecia grupa. Pomimo wszelkich trudności kwiaciarnie należące do sieci Poczta Kwiatowa® w większości kontynuowały biznes, a siła marki, szybka reakcja na zmiany rynkowe i działania centralne zapewniły im obrót, który bez problemu pozwalał przetrwać kryzys. Sieć zawsze stawiała na technologię,  na szybką i sprawną komunikację z konsumentami oraz partnerami biznesowymi, a w sytuacji kryzysowej to zaowocowało podwójnie.

Zagrożenie COVID-19 postawiło przed naszą firmą szereg wyzwań logistycznych. Niektóre z zastosowanych rozwiązań zostaną z nami. Nie chcemy przez to powiedzieć, że sytuacja pandemiczna pomogła, bo tak nie jest. Ale na pewno nas zmobilizowała.

Wiele kwiaciarni oraz pracowni florystycznych, które zamknęły się w marcu oraz kwietniu, w czasie największego zastoju, wróciło do pracy w maju, na okres związany z ruchem w Dzień Matki. Zapewnialiśmy naszych partnerów, że pomimo tego, co się dzieje na rynku, jesteśmy w stanie wygenerować im odpowiednie obroty.

Okres pandemii przewartościował dotychczasowe procedury wszystkich firm, które zajmują się dostarczaniem produktu do klienta. Najprostszym przykładem będą potwierdzenia doręczeń, które w branży wysyłkowej są ważnym zabezpieczeniem interesów zarówno konsumenta, jak i przedsiębiorstwa. Większość firmy kurierskich już była gotowa lub przyśpieszyła projekty z tym związane.

Kwiaciarnie również stanęły przed wyzwaniem funkcjonowania kryzysowego. Na przykład te w centrach handlowych w ogóle nie otrzymały wyboru, czy chcą kontynuować działalność. Udało nam się nawiązać z nimi jeszcze bliższą współpracę i zapewniliśmy im wysokie przychody.

 

Poczta Kwiatowa® w dobie pandemii

Cele:

Najpierw przeprowadziliśmy ankietę wśród wszystkich naszych partnerów w branży, czy chcą kontynuować współpracę mimo zagrożenia COVID-19. My po swojej stronie wiedzieliśmy, że nie przestaniemy pracować, musieliśmy to jednak skonsultować z ponad tysiącem innych podmiotów. Okazało się, że zła tendencja rynkowa nie dotyczy naszej sieci. Zawsze uważnie dobieraliśmy partnerów biznesowych. Wybór najlepszych kwiaciarni w Polsce pozwolił nam funkcjonować dalej bez krytycznych zmian w tym zakresie.

– Natychmiastowe wdrożenie wszystkich zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia. Zapewnienie klientom bezpiecznych zakupów było priorytetem

– Wspieranie rynków lokalnych: podmiejskich rolników, którym zamknięto giełdy,

– Zapewnienie dla wszystkich kwiaciarni partnerskich dostępu do kwiatów w dotychczasowych cenach

– Rozszerzenie asortymentu. Był taki moment, że sprzedawaliśmy nawet warzywa.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Paczki z Chin bezpieczne? Aliexpress nie traci na epidemii

Liczba gości na stronie chińskiego potentata nie spada, zatem Polacy raczej nie wystraszyli się, ...

Wiceprezes Huawei wypuszczona na wolność za kaucją

Aresztowana w ubiegłym tygodniu w Kanadzie dyrektor finansowa Huawei, Sabrina Meng Wanzhou, wyszła na ...

Chińczycy chcą zalać świat luksusem. Mają na to sposób

Udział kanału internetowego w sprzedaży dóbr luksusowych do 2035 r. ma wzrosnąć do 40 ...

Na polskim YouTube można nieźle zarobić

Sprzedawanie na YouTube nie jest proste, gdyż wbrew pozorom to nowy rynek, którego wielu ...

Dzieła literatury trafiają do gier. Teraz Lem i Kafka

Odwołanie się do literatury pomaga nowym mediom, ale także promuje literaturę. Pesymiści wieszczą, że ...

Porażka z grafenem to tylko wierzchołek góry lodowej

Polskie firmy nie są skłonne do inwestycji w innowacje. Uciekło nam już dużo ciekawych ...