Giganci e-handlu chcą wiązać abonamentem. Czy warto?

W zamian za abonament klienci mogą liczyć na darmowe dostawy lub inne usługi dodatkowe
Shutterstock

Czołowi sprzedawcy stawiają na usługi dodatkowe, aby tym mocniej związać ze sobą klientów, chętnie szukających okazji zakupowych.

Amazon rozszerza abonament Prime o porady stylisty. Początkowo dedykowane kobietom, teraz pojawią się też dla mężczyzn, cena to 4,99 dol. miesięcznie. Za to klient będzie otrzymywał zestawy ubrań, które po przymierzeniu w domu będzie mógł zostawić czy odesłać. Abonament obejmuje dostęp do promocji marek, które do programu weszły, np. Scotch & Soda, Penguin, Adidas, Lacoste, Carhartt, Levi’s i inne.

Szafa też online

Nie jest to pierwsze podejście firmy – już w 2019 r. wprowadziła Prime Wardrobe, w ramach której także można było zamawiać do domu ubrania i decydować o zakupie po przymierzeniu. Wtedy dopiero naliczana była płatność.

Wszystko to przypomina ofertę Stitch Fix, który od dawna oferuje porady stylistów przy komponowaniu zestawów ubrań. Za taką usługę nalicza jednak opłatę 20 dol., co w świetle masowości dotarcia Amazona zapewne sprawi, że firma zostanie zmuszona do obniżki. Tym bardziej że Amazon zapowiada rozwijanie liczby marek dostępnych w ramach nowych usług. Firma nie podaje dokładnych danych, ale twierdzi, iż miliony jej klientów korzystają z opcji zamawiania ubrań do domu.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook wchodzi w e-handel. Zapłacisz komunikatorem

Szlaki dla systemu zamówień online w formie abonamentu przecierał Dollar Shave Club, który ruszył w 2011 r. Abonenci zamawiali stałe dostawy najpierw maszynek do golenia, a następnie innych produktów. W 2016 r. firmę za 1 mld dol. kupił Unilever, a 20 proc. jej klientów to kobiety.

Stitch Fix z kolei chwali się, iż ma 3,5 mln klientów w USA, co oznacza wzrost o 9 proc. w skali roku. Amazon działa już z ofertą Wardrobe w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii i Japonii. Oferta usług stylisty jest dostępna z kolei tylko w USA, ale w Europie takie usługi zaczął wprowadzać sklep Zalando.

CZYTAJ TAKŻE: Gigant handlu rzuca wyzwanie Amazonowi. To już wojna cenowa

Firma zaczęła kilka lat temu oferować usługę kontaktu ze stylistą dla swoich klientów w Niemczech i Austrii oraz zapowiedziała, że będzie ją rozszerzała na inne kraje. – Polski rynek jest bardzo ważny i dlatego firma wybrała go do wprowadzenia nowej oferty Pre-owne, w której można kupować i wymieniać odzież używaną. Polska jest jednym z pierwszych krajów, w których pojawiła się oferta, obok Niemiec, Holandii, Belgii, Francji i Hiszpanii – podaje biuro prasowe Zalando. Nie precyzuje, co z ofertą stylistów.

Dostawa w pakiecie

W Polsce szlaki z oferowaniem klientom abonamentów, co jest ceną za często darmowe dostawy i wiele innych ofert, przeciera Allegro. Dwa lata temu firma wprowadziła Smart – za 49 zł rocznie wiele produktów można mieć z darmową dostawą czy dostępem do specjalnych promocji. Jednak na razie tylko 17 proc. klientów korzysta z tej opcji. – To wielki sukces w tak krótkim czasie. Ponad 60 proc. ofert na Allegro dostępnych jest z programem Smart. Spodziewamy się wzrostu zarówno liczby abonentów, jak i ofert w ramach programu – mówi François Nuyts, prezes Allegro.

Globalni potentaci wciąż zaskakują rynek nowościami. Instagram rozwija swoją platformę zakupową z wykorzystywaniem wideo przez aplikację IGTV. To swego rodzaju odpowiedź na popularność TikToka, na którym w krótkich firmach promują się marki, a ich produkty można później kupić. Instagram zaczynał jako platforma do prezentowania zdjęć, a od kilku lat rozwija oferty, aby więcej firm sprzedawało przez swoje profile. Instagram Shop to kolejne źródło przychodów z prowizji od sprzedaży za pośrednictwem platformy obok klasycznych reklam i promocji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Plaga fałszywych komentarzy uderzyła giganta e-handlu

Amazon skasował ponad 20 tys. podejrzanych komentarzy. Ale to wciąż mało. O oszustwach na ...

Jak wybrać idealny komputer do gier?

Zakup nowego komputera do gier może być bardzo stresujący dla osób, które nie siedzą ...

Sony boi się klapy najnowszej PlayStation. Zaskakująca przedsprzedaż

Zamówienie PlayStation 5 wydaje się dość proste, ale tylko na pierwszy rzut oka. Żeby ...

YouTube rozpoczął walkę z pedofilami

Serwis masowo wyłącza opcje komentowania. Reaguje w ten sposób na oskarżenia, iż nic nie ...

Autobus i hulajnoga połączone w jednej aplikacji

Startup Vooom uruchomi w Warszawie usługę, która ma zintegrować różne formy transportu, w tym ...