Materiał powstał przy współpracy z PZU

Mieszkanie na wynajem to sposób na stały dochód dla posiadaczy nieruchomości. Dla najemców natomiast liczy się bogata oferta: im więcej jest mieszkań na wynajem, tym łatwiej znaleźć najbardziej dopasowaną do potrzeb propozycję.

Każda ze stron powinna jednak zadbać o własne interesy w razie ewentualnych szkód w wynajmowanym mieszkaniu oraz w przypadku sytuacji losowych. Jakie możliwości ma najemca i właściciel, by zyskać ochronę i zapewnić sobie spokój? Na to pytanie odpowiada PZU wspólnie z polsko-brytyjskim start-upem simpl.rent za pomocą specjalnej platformy, która zwiększa bezpieczeństwo na rynku najmu.

Pomoc na platformie

Zarówno najemcy, jak i właściciele mieszkań na wynajem korzystający z platformy simpl.rent mogą lepiej zabezpieczyć swoje interesy dzięki ofercie przygotowanej w PZU. – Chcemy pomagać budować zaufanie między wynajmującym i najemcą, bez którego trudno im zawrzeć umowę lub utrzymać współpracę przez dłuższy czas. W tym celu stworzyliśmy gotowe pakiety ubezpieczeń dla każdej ze stron, które odpowiadają na ich najważniejsze obawy i potrzeby. Dzięki Certyfikatowi Najemcy od simpl.rent możemy zaoferować klientom platformy nasze polisy z szerokim zakresem i w korzystnej cenie – mówi Paweł Ochmański, dyrektor Biura Produktów Detalicznych i MSP z PZU.

Ochrona właściciela

Czy można ochronić się przed niepłacącym najemcą? Z ubezpieczeniem jest to możliwe. Co trzeci właściciel mierzy się z zaległościami od nierzetelnych najemców, jak wynika z raportu REAS. Między innymi z tego względu PZU i simpl.rent stworzyło innowacyjne ubezpieczenie czynszu, które stanowi pierwszy tego typu produkt w Polsce.

Kiedy można liczyć na pomoc ubezpieczyciela? PZU oferuje wypłatę odszkodowania z ubezpieczenia wynajmu mieszkania w dwóch przypadkach: gdy najemca spóźnia się z opłatą czynszu przez co najmniej 30 dni, a także gdy zniszczenie lub uszkodzenie mieszkania uniemożliwi dalsze zamieszkiwanie w lokalu i tym samym uzyskanie czynszu.

To, co jednak stanowi o wyjątkowości oferty, to atrakcyjne oszczędności przy zakupie polisy razem z Certyfikatem Najemcy. Certyfikat Najemcy pozwala na zdalną weryfikację najemców w kilka minut i zwiększa bezpieczeństwo wynajmowania. Redukuje formalności do minimum – potwierdzi tożsamość najemcy, sprawdzi historię kredytową oraz zweryfikuje, czy jego dochody są wystarczające na pokrycie czynszu.

Standardowa cena polisy to 50 zł miesięcznie. Jeśli właściciel lub zarządca zdecyduje się zweryfikować najemcę z użyciem Certyfikatu Najemcy od simpl.rent, to za kompleksową ochronę ubezpieczeniową może zapłacić zaledwie 29 zł miesięcznie. Poza gwarancją czynszu, wynajmujący otrzymuje dodatkowo ochronę prawną, wsparcie w postaci usług assistance oraz ubezpieczenie ruchomości domowych. W zależności od wybranego pakietu może poszerzyć zakres o ubezpieczenie nieruchomości, zabezpieczenie przedmiotów od stłuczenia oraz OC w życiu prywatnym. Co ważne, właściciele mają możliwość skorzystania z ubezpieczenia nawet w trakcie wynajmowania, niezależnie od narodowości najemcy.

Dla najemcy i wynajmującego

Pomysłodawcy ubezpieczenia podkreślają, że ma ono na celu „odpowiedzieć na potrzeby rynku mieszkań i usprawnić współpracę między wynajmującym a mieszkańcami jego lokalu”.

– Dzięki wprowadzeniu ubezpieczenia od niezapłaconego czynszu, które zabezpiecza dodatkowo osoby korzystające z naszego procesu weryfikacji finansowej, stajemy się kompleksową platformą dla wynajmujących i najemców. Poszerzenie oferty o ubezpieczenia z pewnością podniesie bezpieczeństwo oraz pomoże uniknąć spornych sytuacji między stronami – mówi Piotr Pajda, współzałożyciel aplikacji simpl.rent.

Z ubezpieczeniam od PZU i simpl.rent także najemcy mogą czuć się bezpiecznie. Co czwarty najemca przynajmniej raz zniszczył coś w najmowanym mieszkaniu. Kto zapłacił za naprawę? W ponad połowie przypadków to najemca pokrywał z własnej kieszeni (często niemały) koszt naprawy. Biorąc pod uwagę potrzeby najemców i ich rosnącą liczbę w Polsce, PZU wraz simpl.rent stworzyło także pakiety dla nich, dzięki którym mogą otrzymać szerokie wsparcie od PZU i mieszkać spokojnie i bezpiecznie.

Na szczególną uwagę zasługuje ubezpieczenie „Pomoc w Domu”, które pomoże w przypadku różnych awarii, takich jak problemy z instalacją elektryczną, z kanalizacją czy w razie uszkodzenia sprzętów AGD. Pakiet zawiera również ubezpieczenie „OC Najemcy”, które zagwarantuje ochronę w przypadku szkód w najmowanym mieszkaniu: zalania sąsiadów, stłuczonej szyby w szafce lub oknie, źle zamkniętego okna, a także wielu innych zdarzeń.

Bezpieczna weryfikacja

Wynajem obcokrajowcom? Oferta platformy jest przeznaczona także dla osób z zagranicy. W simpl.rent cała komunikacja odbywa się przez internet. Zarówno wynajmujący, jak i najemca zawsze mogą przełączyć język obsługi na taki, który łatwiej zrozumieć – do wyboru jest polski, angielski i ukraiński. To szczególnie ważne dla osób napływających w ostatnim czasie do Polski z Ukrainy, którzy są weryfikowani Certyfikatem Najemcy.

– Widzimy po dużym zainteresowaniu weryfikacją najemców w języku ukraińskim i angielskim, że obcokrajowcy są znaczącą grupą, która szuka mieszkań na dłuższy wynajem – mówi Filip Dykas, współzałożyciel start-upu simpl.rent. – Wynajmujący, co jest w pełni zrozumiałe, mogą mieć pewne obawy związane z podpisaniem umowy z obcokrajowcem, ale właśnie dlatego pomagamy w weryfikacji potencjalnych najemców. Za pomocą Certyfikatu Najemcy i oferty innowacyjnych ubezpieczeń obniżamy ryzyko wynajmu, a to wszystko w pełni zdalnie i w trzech wersjach językowych – podkreśla Filip Dykas.

Materiał powstał przy współpracy z PZU