MATERIAŁ PRZYGOTOWANY WE WSPÓŁPRACY Z PFIZER POLSKA

Co obecnie stanowi barierę w rozwoju cyfrowych kompetencji kobiet?

Między innymi stereotypy. Choćby ten, że dziewczynki są gorsze z przedmiotów ścisłych. A informatyk – wiadomo – to mężczyzna. Niedawno znowu przekonałam się o tym osobiście. Kiedy wraz z pandemią zaczęła się praca zdalna, kilka razy miałam trudności z połączeniem – nie było mnie widać albo słychać, albo korporacyjne zabezpieczenia blokowały daną aplikację. W sytuacjach, gdy to po mojej stronie były problemy, dostrzegałam u innych reakcję, jakiś rodzaj satysfakcji – wiadomo, kobieta, to nie radzi sobie z technologią. Mężczyznom oczywiście też się to zdarzało, ale wtedy tłumaczenie było inne – to technologia zawiodła!

Cyfrowe kompetencje wydają się obszarem dosyć odległym od farmacji i działalności Pfizera. Skąd pani zaangażowanie w tej dziedzinie?

Wierzę, że kultura firm, podobnie jak demokracja, powinna być budowana w oparciu o wspólnotę wartości, a nie wspólnotę interesów. A wartościami, na których szczególnie mi zależy, są inkluzywność i równouprawnienie kobiet. Świetnie zdajemy sobie sprawę, że kompetencje cyfrowe stają się coraz ważniejsze, ale w Polsce tylko co setna pracująca kobieta jest związana z branżą nowych technologii. Warto to zmienić.

Czy oprócz stereotypów coś jeszcze utrudnia kobietom rozwój cyfrowych umiejętności?

Niestety, tak. Jako społeczeństwo stawiamy kobietom często nierealne wymagania, a winą za ich niespełnienie obarczamy je same. Oczekujemy od nich, by były bardziej pewne siebie, bardziej otwarte na zmianę. To one powinny lepiej negocjować, żeby zamknąć gender gap. Wreszcie, chcemy je wspierać w zdobywaniu kompetencji cyfrowych, chociaż wiemy, że przyjdzie im to z większym trudem. To na kobiety bowiem spada większość obciążeń związanych z pracami domowymi i wychowaniem dzieci.

Zaangażowałam się jako ambasadorka w inicjatywę Woman Update. To kampania, która ma na celu zachęcenie kobiet do przebranżowienia się – wyjścia poza swoje ramy. Jak wynika z raportu „Tytanki pracy. Kobiety na rynku pracy w dobie cyfrowej transformacji”, opracowanego przez Future Collars i DeLab UW, w pandemii aż 41 proc. kobiet czuło, że to obciążenie ponad miarę. Z tego powodu część z nich straci pracę, a część w ogóle wycofa się z aktywności zawodowej. Ponadto, jak wynika z raportu, wśród ankietowanych pracujących matek 60 proc. doświadczyło trudności w pogodzeniu obowiązków zawodowych i rodzicielskich.

Co można z tym zrobić?

Wierzę, że wsparcie kompetencji cyfrowych kobiet powinno zacząć się od wspierania kobiet w tych momentach, kiedy jest im najtrudniej, i w tych obszarach, które zwiększają ich pewność siebie, poczucie bezpieczeństwa i komfort życia. Sama zostałam prezeską Pfizer Polska, bo kiedyś szefowa naszego HR powiedziała: „Nie bądź głupia, startuj w tym konkursie”. Gdyby nie jej wsparcie, nie sądziłabym, że mam szanse. Dlatego, gdy objęłam nowe stanowisko, postawiłam sobie za cel zmianę kultury organizacji.

Zależało mi na stworzeniu miejsca, gdzie pracownicy i pracownice mają poczucie bezpieczeństwa, stabilności i przestrzeń na rozwój. Nastawiałam się na długi proces, bo wartości nie zmieniają się z dnia na dzień. Musieliśmy zmierzyć się z mnóstwem lęków, barier i ograniczeń.

Czy da się już dostrzec efekty tych zmian?

Kilka dni temu odebrałam raport z pierwszego w Polsce badania pewności siebie z wykorzystaniem inteligentnej technologii, realizowanego w ramach projektu „Uwierz w siebie”. Okazało się, że stworzenie otoczenia, w którym ludzie czują się bezpiecznie, sprawiło, że w naszej firmie częściej niż w innych zarówno kobiety, jak i mężczyźni są przekonani, że kobiety nadają się do pełnienia stanowisk kierowniczych. Wiara w siebie również jest wyższa niż w innych korporacjach. Kobiety pracujące w naszej firmie są też bardziej niż średnia krajowa przekonane o własnej skuteczności i mniej skłonne do krytykowania siebie. Zapewne z tego wynika, że w naszej firmie, gdzie 70 proc. pracowników to kobiety, w zarządzie również stanowią zdecydowaną większość.

Nie boją się sięgać po nowe wyzwania, a ich kompetencje pozwalają im wygrywać rekrutacje na pożądane stanowiska.