Niespodziewany lider w smartfonach w Polsce. Samsung pokonany

Pandemia okazał się bolesnym doświadczeniem dla większości producentów smartfonów – sprzedaż takich urządzeń w Polsce w 2020 r. spadła o 8,5 proc. Pod względem wartościowym rodzimy rynek skurczył się jednak aż o ponad 11 proc.

Publikacja: 10.03.2021 15:38

Niespodziewany lider w smartfonach w Polsce. Samsung pokonany

Foto: Shutterstock

Jak wynika z najnowszych danych IDC, w sumie w naszym kraju w ubiegłym roku dostarczono 8,5 mln smartfonów. Niemal co trzeci miał logo Xiaomi. Chiński koncern niespodziewanie został liderem naszego rynku takich urządzeń. W okresie pandemii wygryzł sobie 32-proc. udział w sprzedaży nad Wisłą, zrzucając na drugie miejsce Samsunga (22 proc.).

– Covid-19 negatywnie wpłynął na sprzedaż smartfonów, ponieważ do zdalnej pracy czy nauki dużo praktyczniejszym zakupem był laptop czy nawet tablet.  Spadł także popyt na flagowe modele, a do łask klientów wróciły tańsze smartfony, które do niedawna jeszcze ich zdaniem nie zapewniały im wystarczająco dobrych doświadczeń z użytkowania. Dlatego też spadły średnie ceny a przez to wartość rynku – komentuje Marek Kujda, analityk IDC.

CZYTAJ TAKŻE: Długie ręce Waszyngtonu. Huawei ma kłopoty na własnym rynku

Xiaomi nie może jednak narzekać. Firma sprzedała w ub. r. w Polsce ponad 2,6 mln smartfonów, czyli niemal 91 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartościowo urosła zaś o ponad 118 proc. Dla porównania Samsung zanotował prawie 50-proc. zjazd wartościowo i 45-proc. – ilościowo. Pod względem liczby sprzedanych smartfonów miejsce na podium zapewnił sobie też Huawei. Na rynek wprowadził niemal 1,4 mln urządzeń (o 38 proc. mniej niż rok wcześniej, przy niemal 51-proc. spadku wartości sprzedaży). Dalej w rankingu uplasowały się Apple (z udziałem ilościowym 10,4 proc.), Motorola (0,65 proc.) i Oppo (0,51 proc.).

Najwięcej powodów do narzekań, mimo trzeciego miejsca na liście IDC ma Huawei. Gigant w IV kwartale miał fatalne wyniki sprzedaży – w konsekwencji w ostatnich trzech miesiącach dał się wyprzedzić m.in. Apple, Lenovo i Oppo, zajmując dopiero 6. miejsce. Na drugim biegunie znalazł się Apple. W ujęciu wartościowym to lider sprzedaży w 2020 r. w naszym kraju, z ponad 26-proc. udziałem w rynku.

CZYTAJ TAKŻE: LG wycofuje się z produkcji smartfonów. Nie dali rady Chińczykom

Marek Kujda podkreśla, że sankcje USA pozbawiły Huawei możliwości dostarczania na rynek nowych smartfonów z usługami i aplikacjami Google, co niestety negatywnie odbiło się na zainteresowaniu klientów. – Dało to firmom Xiaomi, Oppo i Lenovo możliwość zwiększenia ich udziałów w rynku kosztem Huawei. Z kolei w przypadku Apple w Polsce dobrze sprzedawały się mniejsze modele iPhone’ów tj. SE i 12 Mini, dzięki którym firma zwiększyła sprzedaż – wyjaśnia.

Gadżety
Najdziwniejszy pojazd świata jest sterowany myślami. Sposób na zatłoczone miasta?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Gadżety
Apple szykuje rewolucyjną zmianę. Nadciąga składany iPhone
Gadżety
Sprzedaż pecetów wystrzeli. A ceny? Pojawił się potężny bodziec
Gadżety
Oto nowinki technologiczne, które mają podbić świat. Rusza CES 2024
Gadżety
Zmieniają się przyciski w klawiaturach. „Przełomowy moment w historii Windows"