Cięta riposta Polaków na reklamy Google

Flickr

Po tym, jak Google zaczął zamieszczać reklamy, w których podsyca obawy internautów wobec dyrektywy o prawach autorskich, polska inicjatywa Razem dla Praw Autorskich postanowiła pokonać giganta z Doliny Krzemowej jego własną bronią.

„Wyobraź sobie, że nie możesz poznać wszystkich punktów widzenia” – głosi jedna z reklam Google. Odsyła ona do strony www.google.com/togetherforcopyright, na której przedstawione są zagrożenia związane z przyjęciem nowych rozwiązań prawnych. „Proponowana dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca praw autorskich może mieć niezamierzone konsekwencje, prowadzące do ograniczenia różnorodności informacji dostępnych online”.

Inicjatywa Razem dla Praw Autorskich przygotowała kontrkampanię z reklamami łudząco przypominającymi te opłacone przez Google, ale przedstawiające przeciwny punkt widzenia. „Wyobraź sobie, że korporacje przestają okradać polską kulturę” czy „Wyobraź sobie, że nikt nie manipuluje wyborcami” – głoszą polemiczne reklamy.

Na stronie https://razemdlaprawautorskich.pl, do której odsyłają reklamy inicjatywy Razem dla Praw Autorskich podkreślono m.in. fakt, że dla Google pracuje „sztab PRowców, marketingowców i lobbystów, którzy podpowiadają Ci, co masz myśleć na temat art. 11 i 13. Google nie chce płacić więcej, chce więcej zarabiać – kosztem Twoim, naszym i naszych twórców”.

Dyrektywa o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym, a w szczególności zawarty w niej art. 11, jest kluczowy dla przetrwania profesjonalnego rynku prasowego w Europie”

We wrześniu Parlament Europejski poparł projekt dyrektywy o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Wcześniej Rada Europejska zaproponowała, by koniecznością wypłat rekompensat za wykorzystanie praw autorskich byli objęci dostawcy internetu. Czyli m.in. właściciele wyszukiwarek i agregatorów treści.  To wywołało burzę. W mediach społecznościowych pojawiły się hasła: „koniec wolności w internecie”, „ACTA 2″. Internauci grzmią o „cenzurze w internecie” i „podatku od linków”. Najwięcej kontrowersji budziły artykuły 11 i 13 dyrektywy. Pierwszy zakłada przyznanie wydawcom prasy praw pokrewnych, drugi z kolei nakłada obowiązek filtrowania treści na portalu pod kątem prawa autorskiego.

CZYTAJ WIĘCEJ: Unia po stronie twórców

– Dyrektywa o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym, a w szczególności zawarty w niej art. 11, jest kluczowy dla przetrwania profesjonalnego rynku prasowego w Europie. Przepis ten, kłamliwie przedstawiany jako próba ograniczenia wolności internetu i wprowadzający „podatek od linków”, rozstrzyga wyłącznie o przyznaniu wydawcom prasy tzw. praw pokrewnych, które wzmocnią szanse dziennikarzy i innych twórców na uzyskanie uczciwych płatności za wykorzystywane w internecie treści – tłumaczył we wrześniu Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” i prezes Izby Wydawców Prasy.

– Niech nas nie zwodzą te slogany o cenzurze – mówił Tomasz Lipiński, znany muzyk. – Głównym przeciwnikiem utrzymania obecnego stanu jest kilka, kilkanaście wielkich międzynarodowych korporacji, jak Google, Facebook, do których należy 99 procent rynku. Wielkie platformy bronią pieniędzy i władzy, także politycznej.

CZYTAJ WIĘCEJ: Wydawcy apelują do rządu o ochronę ich praw

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polska firma oferuje podróże ze sztuczną inteligencją

Hotailors powstał zaledwie nieco ponad dwa lata temu, a dziś globalnym klientem poznańskiego startupu ...

Elektroniczne narzędzia bankowe zyskują na znaczeniu

Internet i cyfryzacja ułatwiają kontakt, procesy i transakcje bankowe. Dlatego Pekao wprowadził elektroniczne narzędzia ...

Kapsuła i boom w internecie

Jesteśmy u progu rewolucji w transporcie, ucywilizowania świata kryptowalut czy rozkwitu internetu rzeczy. Przyszłość ...

Rzecz o Innowacjach: Witamina A działa przeciw miażdżycy

Jedną z głównych przyczyn przedwczesnych zgonów są choroby układu sercowo-naczyniowego, których podłożem jest miażdżyca. ...

Orzeł innowacji: Polacy ulepszają świat

Historia nie sprzyjała rodzimym twórcom nowatorskich rozwiązań i racjonalizatorom. Choć nasi innowatorzy przez dekady ...

Nowoczesne hotelarstwo w połączeniu z tradycją

Hotel Uniejów**** ecoActive&SPA i Hotel*** Browar Wiatr w Uniejowie są przykładem innowacyjnego podejścia w ...