Miało być ograniczanie możliwości działania Ubera w Polsce, zamiast tego Jamie Heywood, szef tej firmy na Europę północno-wschodnią, zapowiedział we wtorek rano w czasie konferencji w Ministerstwie Cyfryzacji nowe inwestycje w naszym kraju.

W Krakowie Uber uruchomi więc centrum inżynieryjne, które zajmie się tworzeniem miejskich rowerów elektrycznych i aplikacji, które umożliwią obsługę ich wypożyczania. Takie rowery trafią na ulice polskich miast. Na razie jeżdżą po ulicach miast w USA. Pod koniec zeszłego roku wyjechały na ulice Berlina.

– To bardzo dobra informacja. W centrum inżynieryjnym pracę znajdą polscy inżynierowie – przekonywał Marek Zagórski, minister cyfryzacji. – Nie będą musieli wyjeżdżać do pracy za granicą – wtórował mu Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Przed gmachem Ministerstwa Cyfryzacji w czasie konferencji protestowali taksówkarze.

W branży taxi wrze. Uber, w asyście członków rządu, ogłosił inwestycje, które – zdaniem taksówkarzy – mogą zahamować prace nad nową ustawą
o transporcie.

Działanie budzącej liczne kontrowersje aplikacji do przewozu osób zakazane jest lub ograniczone w wielu miastach na świecie. Choćby dwa tygodnie temu brukselski Trybunał ds. Handlu uznał, że model, w jakim funkcjonuje Uber, jest nielegalny, a usługi przewozu ludzi mogą świadczyć wyłącznie kierowcy z licencją taksówkarską w oznaczonych samochodach. Orzeczenie, na mocy którego za kurs Uberem po belgijskiej stolicy grozić ma grzywna w wysokości nawet 10 tys. euro, Trybunał wydał na wniosek tamtejszego zrzeszenia taksówkarzy. W Polsce środowisko taxi też domagało się uregulowania kwestii przewozu osób za pośrednictwem aplikacji. W Ministerstwie Infrastruktury (MI) powstał nawet wyjątkowo niekorzystny dla amerykańskiego koncernu projekt nowelizacji ustawy o transporcie. Nowe przepisy trafiły jednak do szuflady, a ostatnie wydarzenia wskazują, że szanse, iż zostaną z niej wyciągnięte, są iluzoryczne.
– Od ponad roku MI przesypia problem i nie wprowadza zmian w żadnym kierunku, zarówno jeśli chodzi o uszczelnienie obecnych regulacji, jak i dalszą deregulację. To niezdrowa sytuacja, która nie jest w stanie zapewnić transparentności i powoduje, że na rynku panują nierówne zasady – podkreśla Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający mytaxi w Polsce.

Badania
nad hulajnogami

Jamie Heywood, szef Ubera na Europę Północno-Wschodnią, zapowiedział podczas wtorkowej konferencji w Ministerstwie Cyfryzacji nowe inwestycje w naszym kraju. Do końca br. firma wyłoży 11 mln zł na centrum inżynieryjne w Krakowie. W tej chwili ta uruchomiona w połowie 2018 r. placówka zatrudnia 20 inżynierów, programistów, elektroników i mechaników. Krakowski zespół pracuje nad aplikacją do wypożyczania pojazdów, a także projektuje kolejne wersje rowerów elektrycznych oraz hulajnóg. – Rozwiązania z zakresu nowych form mobilności są kluczowe dla nowej strategii biznesowej Ubera na świecie – przekonuje Jamie Heywood.

Uber chce udostępniać różne formy przejazdów w jednej aplikacji. Za pomocą jednego kliknięcia trasa przejazdu z punktu A do B będzie się tworzyć automatycznie, korzystając z przejazdów samochodem, rowerem elektrycznym, hulajnogą czy transportem publicznym.

Centrum w Krakowie to jedyna placówka inżynieryjna Ubera działająca poza USA. Podobne funkcjonują w Nowym Jorku i San Francisco.

Rowery elektryczne Ubera pod marką Jump jeżdżą już w Stanach Zjednoczonych. W ub. r. pojawiły się na ulicach Berlina, jako pierwszego miasta europejskiego. Nie wiadomo, czy Uber udostępni je w naszych miastach. Wiadomo za to, że na obszarze objętym siecią tej firmy rower można będzie odstawić w dowolnym miejscu. Firma będzie miała pracowników odpowiedzialnych za ich przestawianie i doładowywanie. Na razie nie ma planu uruchomienia produkcji rowerów i hulajnóg Ubera w Polsce, ale jak mówią przedstawiciele tej firmy, „w krótkim czasie może się to zmienić”.

Ale to nie koniec planów giganta. – Od 2016 r. zainwestowaliśmy 40 mln zł w nasze Centrum Usług Biznesowych w Krakowie. Pracuje tam 300 osób. Do końca br. zainwestujemy w nie kolejne 26 mln zł. Pracę znajdzie dodatkowo 200 osób – zapowiada Heywood.

Nie koniec na tym. Warszawskie centrum Ubera ma się stać centrum biznesowym dla rozwoju strategicznego platform Uber i UberEats w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. – To w Warszawie będą zapadały wszystkie kluczowe decyzje biznesowe związane z rozwojem aplikacji Uber i Uber Eats. Warszawa będzie hubem dla operacji w tym regionie – tłumaczy przedstawiciel koncernu.

W Warszawie Uber zatrudni kolejne 30 osób.

 

Cios w taksówkarzy

Co jednak z ustawą, która miała ograniczyć możliwości działania Ubera w Polsce? Jej projekt w październiku ub.r. trafił do Rady Ministrów. Jego ostatnia wersja zakładała, że niemożliwe będzie ubieganie się o licencję przez podmiot zagraniczny prawnie i faktycznie niefunkcjonujący w Polsce. A to oznacza, że Uber czy estońskie Taxify, które swoje tzw. centra billingowe mają za granicą, nie będą mogły działać. Od października jednak projekt nowelizacji jest zamrożony. Dlaczego? Po ujawnionym na początku stycznia liście ambasador USA w Polsce Georgette Mosbacher, który wystosowała do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, można się tylko domyślać. Ambasador w piśmie domagała się bowiem odstąpienia od przepisów, które miałyby utrudnić działalność Ubera. Zasugerowała nawet, że wdrożenie takiej ustawy może zamrozić amerykańskie inwestycje w Polsce.

Dziś minister Adamczyk mówi, że nie ma ustawy, która ograniczałaby działalność tej firmy w naszym kraju. – Proszę zmienić myślenie. Nie ma mowy o jakichkolwiek ustawach anty – podkreśla minister. – Taksówkarze muszą się starać zrozumieć, że nowoczesne technologie stanowią konkurencję dla tradycyjnych przewozów – dodaje.

Mogą Ci się również spodobać

Lek na samotność. Robot przytuli, pogłaszcze, porozmawia

Inteligentne urządzenia już nie tylko mają pomagać w wykonywaniu pewnych czynności, ale wręcz zastępować ...

Wiceprezes Facebooka: Podatki zapłacimy w Warszawie

Nasza struktura się zmienia i przenosimy rozliczenia podatkowe na rynki lokalne – zapowiada David ...

Kto naprawdę finansuje kampanię przeciwko art. 13 dyrektywy?

Przed najbliższym głosowaniem Parlamentu Europejskiego nad dyrektywą w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku ...

Koniec kurierów? Paczki spadną prosto z nieba

Trwają testy bezzałogowych statków powietrznych, które wyręczą kurierów. Ma być szybciej i taniej. Usługi ...

Nieudana próba przelotu nad kanałem La Manche flyboardem

Franky Zapata, francuski wynalazca, który na latającej desce (flyboard) zaprezentował się całemu światu w ...

Medycyna rządzi w internecie rzeczy

Branża medyczna uważana jest za jedną z bardziej perspektywicznych, jeśli chodzi o wdrożenia rozwiązań ...