Już kilka miesięcy temu serwis YouTube zdecydował się na wyłączenie reklam przy kanałach i filmach związanych z ruchem antyszczepionkowym, co było to odpowieddzią na apele Światowej Organizacji Zdrowia, która uważa zachęcanie do unikania szczepień za jedno z największych niebezpieczeństw zdrowia publicznego. Platforma z filmami wideo będąca częścią konglomeratu Alphabet nie jest jedyną, która sprzeciwiła się sianiu nieprawdziwych informacji.

CZYTAJ TAKŻE: YouTube uderza w przeciwników szczepienia dzieci

Sieć portali społecznościowych Facebooka już wcześniej wprowadziła blokowanie szkodliwych hashtagów antyszczepionkowców, np. #VaccinesCauseAutism. Widocznie akcja nie okazała się wystarczająco skuteczna, skoro gigant wprowadził właśnie na Instagramie i Facebooku wyskakujące okienko, gdy tylko użytkownik natrafi na zdjęcie lub profil z treścią na temat szczepionek. W okienku znajdują się prawdziwe informacje i dane pochodzące z WHO (dla użytkowników spoza USA) i z amerykańskiego Centrum Zapobiegania Chorobom (dla osób z USA) na temat szczepionek i tego, jak niebezpiecznym zjawiskiem jest unikanie szczepień wśród dzieci jak i dorosłych.

CZYTAJ TAKŻE: Fake newsy stają się coraz groźniejsze

także portal Pinterest, który służy głównie do kolekcjonowania i porządkowania zebranych materiałów wizualnych, został dotknięty falą dezinformacji. Właściciele strony zablokowali kilka miesięcy temu możliwość wyszukiwania haseł powiązanych ze szczepionkami ze względu na chęć ograniczenia docierania nieprawdziwych informacji do licznej grupy matek, która na co dzień korzysta z Pinteresta. Następnie w zeszłym miesiącu również zdecydowano się na możliwość wyświetlania obrazków jedynie z wiarygodnych źródeł takich jak WHO oraz CDC.