USA muszą kupić rosyjskie silniki do rakiet. A nałożyli sankcje

Amerykanie wciąż nie mają swojego silnika zdolnego wynosić w kosmos ciężkie rakiety nośne. Dlatego kupią kolejną partię rosyjskich silników, pomimo obowiązujących własnych sankcji.

Publikacja: 22.07.2021 09:33

Prototyp statku kosmicznego SpaceX, który może ruszyć w kierunku Marsa

Prototyp statku kosmicznego SpaceX, który może ruszyć w kierunku Marsa

Foto: Bloomberg

Roskosmos poinformował, że dostał zgodę Kremla na eksport do USA rosyjskich silników rakietowych. Tym samym Moskwa zaakceptowała wyniki negocjacji między NPO Energomasz (część Roskosmosu) a amerykańską firmą Orbital Science LLS w sprawie kontraktu na wykorzystanie nowego silnika RD-181M w rakiecie nośnej Antares. Rakiety te dostarczają ładunki na Międzynarodową Stację Kosmiczną oraz satelity badawcze i komercyjne do orbitę.

CZYTAJ TAKŻE: W Amazonie wrze po locie Bezosa w kosmos. „Fanaberie”

Amerykanie musieli zobowiązać się, że będą chronić rosyjską technologię oraz zagwarantować, że rakiety Antares z rosyjskimi silnikami nie będą wykorzystywane do startów wojskowych. Umowa została zawarta pomimo obowiązujących amerykańskich sankcji.

W grudniu 2014 roku została podpisana pierwsza umowa pomiędzy Orbital Sciences Corporation i NPO Energomasz o wartości 224,5 mln dolarów na dostawę 20 silników RD-181 z opcją zakupu dodatkowych silników do 31 grudnia 2021 roku.

Jednak w grudniu 2020 roku Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na 45 rosyjskich firm rosyjskiego sektora zbrojeniowego. Po raz pierwszy na czarnej liście znalazły się struktury Roskosmosu i Rosatomu, w tym centrum rakietowo-kosmiczne Progress (producent rakiet Sojuz) oraz naczelny instytut naukowy Roskosmosu.

Nowy silnik RD-181M, na który Roscosmos otrzymał zezwolenie na eksport, stanowi kolejny etap rozwoju RD-181. Jego analogowy RD-191M, używany w rosyjskich rakietach nośnych, zostanie zainstalowany na pilotażowej wersji ciężkiej rakiety kosmicznej Angara-A5P.

CZYTAJ TAKŻE: Rosja porzuca stację kosmiczną ze względu na „lawinę awarii”

NASA wciąż nie ma własnego silnika rakietowego zdolnego wynosić w kosmos (na dalekie orbity), rakiety nośne. Taki silnik musi powstać do końca 2022 r, kiedy to kończy się prawna możliwość zakupu silników w Rosji. Od 2023 r USA mają być tu samowystarczalne.

Roskosmos poinformował, że dostał zgodę Kremla na eksport do USA rosyjskich silników rakietowych. Tym samym Moskwa zaakceptowała wyniki negocjacji między NPO Energomasz (część Roskosmosu) a amerykańską firmą Orbital Science LLS w sprawie kontraktu na wykorzystanie nowego silnika RD-181M w rakiecie nośnej Antares. Rakiety te dostarczają ładunki na Międzynarodową Stację Kosmiczną oraz satelity badawcze i komercyjne do orbitę.

CZYTAJ TAKŻE: W Amazonie wrze po locie Bezosa w kosmos. „Fanaberie”

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny
Globalne Interesy
Sprzedaż iPhone'ów runęła i Apple traci pozycję lidera. Jest nowy król smartfonów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Globalne Interesy
Chiny nagle zablokowały dostawy podzespołów do Rosji. Zagrożona produkcja rakiet