Cyfryzacja sektora publicznego nabiera tempa

Rusza duży przetarg dotyczący transmisji danych pomiędzy szkołami a siecią oświatową.

Publikacja: 19.03.2018 21:00

Cyfryzacja sektora publicznego nabiera tempa

Foto: Adobe Stock

Cyfrowa rewolucja zatacza coraz szersze kręgi. Przedsiębiorstwa, które nie wdrożą odpowiednich rozwiązań, zostaną w tyle i utracą konkurencyjność. Przeobraża się również sektor publiczny – coraz więcej usług dla obywateli jest dostępnych online. Jak pokazują badania, Polacy chętnie z nich korzystają. Nic dziwnego, dzięki temu oszczędzają czas, który dziś jest dobrem deficytowym.

Polska ma nadal dużo do zrobienia w kwestii cyfryzacji usług publicznych, ale warto odnotować że w ostatnim czasie zmieniło się sporo. W styczniu rząd przyjął projekty Ministerstwa Cyfryzacji, które pozwolą na uruchomienie e-usługi elektronicznego zgłaszania narodzin dziecka.

Z kolei od kilku miesięcy można korzystać z bezpłatnej aplikacji na smartfon – mObywatel. Dzięki pilotażowemu rozwiązaniu ponad 35 tys. obywateli ma szybki dostęp do swoich mDokumentów. Od 31 stycznia aplikacja jest również dostępna na urządzenia z systemem iOS.

Szykuje się też rewolucja w edukacji: NASK właśnie ogłosił duży teleinformatyczny przetarg na transmisję danych pomiędzy szkołami a siecią oświatową w programie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE).

Czas na edukację

Blisko 4,7 tys. lokalizacji budynków oświatowych, czyli 92 proc. szkół z sześciu województw, będzie objętych tym postępowaniem. W 2018 roku już 1500 lokalizacji zostanie podłączonych do OSE. Projekt prowadzi Ministerstwo Cyfryzacji i NASK we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Urzędem Komunikacji Elektronicznej.

Ogólnopolska Sieć Edukacyjna ma zapewnić wszystkim szkołom w Polsce dostęp do szybkiego internetu, o przepustowości co najmniej 100 Mb/s, wraz z kompleksowymi usługami bezpieczeństwa sieciowego. W kraju funkcjonuje około 30,5 tys. szkół i placówek oświatowych, znajdujących się w 19,5 tys. lokalizacji. Jedynie 3,3 tys. z nich ma dostęp do szybkiego internetu. To nie sprzyja wyrównywaniu szans. Szerokopasmowy internet zapewnia dostęp do identycznych edukacyjnych materiałów cyfrowych i nowoczesnych metod nauczania, niezależnie od wielkości i położenia miejscowości, w której znajduje się szkoła.

Garść statystyk

Na portalach administracji rządowej udostępnianych jest coraz więcej usług, co znacząco ułatwia życie m.in. przedsiębiorcom. Na koniec zeszłego roku ponad 40 projektów było nadzorowanych przez resort cyfryzacji, a ich łączną wartość szacuje się na około 2,7 mld zł. Relacja korzyści do kosztów w nowych projektach jest rzędu 10, podczas gdy w poprzedniej perspektywie budżetowej tylko 19 proc. projektów osiągnęło taki wskaźnik – wynika z raportu opublikowanego przez MC na początku tego roku.

W 2017 roku prawie 82 proc. gospodarstw domowych miało przynajmniej jeden komputer w domu, a 78 proc. z nich posiadało dostęp do internetu szerokopasmowego – podaje GUS. Dwie trzecie gospodarstw jako główną przyczynę nieposiadania internetu wskazało brak potrzeby korzystania z niego, a drugim istotnym powodem był brak odpowiednich umiejętności. Natomiast niemal jedna trzecia osób w wieku 16–74 lat kontaktuje się z administracją publiczną poprzez stronę internetową. W 2017 roku odsetek osób pobierających formularze wzrósł w stosunku do 2014 roku o 3,4 pkt proc., a wysyłających – o ponad 6 pkt proc. Można śmiało założyć, że w kolejnych latach zobaczymy dalsze wzrosty.

Jeszcze wyższy odsetek „nasycenia” internetem jest wśród przedsiębiorstw. Trudno sobie dziś wyobrazić prowadzenie biznesu bez dostępu do sieci. W 2017 roku internet szerokopasmowy posiadało blisko 95 proc. przedsiębiorstw, a mobilne łącza szerokopasmowe były wykorzystywane przez ok. 70 proc. podmiotów. Ponad połowa dużych firm wykorzystuje media społecznościowe w celach biznesowych.

Warto odnotować, że już w 2016 roku blisko 95 proc. przedsiębiorstw kontaktowało się z administracją publiczną elektronicznie. Tę formę wybierały prawie wszystkie firmy duże i średnie. Niemal dwie trzecie przedsiębiorców deklarowało całkowite załatwienie sprawy urzędowej drogą elektroniczną. Wyższy był odsetek podmiotów, które odsyłały elektronicznie wypełnione formularze do urzędów niż firm pobierających je ze stron internetowych administracji.

Branże pod lupą

Zmiana sposobu i narzędzi komunikacji rodzi wiele szans. Prawdziwą rewolucję przeżywa telemedycyna. Rynek e-wizyt w Polsce rośnie rocznie o ponad 100 proc. – Ostatni raport firmy Deloitte odzwierciedla potężny potencjał rynku telemedycyny o wartości szacowanej globalnie na kwotę sięgającą 27 mld dolarów – wskazuje Robert Paszkiewicz, dyrektor sprzedaży w OVH Polska. Dodaje, że obserwując zaawansowany pod kątem rozwoju telemedycyny rynek amerykański, można prognozować, że w Polsce boom jest dopiero przed nami.

Możliwość stosowania algorytmów sztucznej inteligencji oraz internetu rzeczy to również potężna szansa dla branży handlowej, marketingowej, przemysłu, transportu i wielu innych. Zwiększa się efektywność, spadają koszty, a klient dostaje usługę lepiej dopasowaną do jego preferencji.

Dotychczasowe usługi zyskują dodatkową wartość dodaną. Asseco Data Systems niedawno poinformowało, że wdroży w Rzeszowie inteligentny monitoring, który wykryje prywatnych przewoźników korzystających w nieuprawniony sposób z miejskich przystanków. System pozwoli na automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych, monitorowanie czasu postoju, wielkości i rodzaju pojazdu, a także powierzchni, jaką zajmuje autobus. Następnie dane z serwerów lokalnych będą filtrowane w centralnym systemie i wygenerują raport o pojazdach, które zatrzymały się na przystankach. ZTM na tej podstawie będzie mógł żądać zapłaty od przewoźników, którzy skorzystali z infrastruktury miejskiej w sposób nieuprawniony.

– Oczywiście system nie będzie monitorował ruchu pojazdów prywatnych, taksówek i innych pojazdów uprzywilejowanych – podkreśla Paweł Sokołowski, dyrektor pionu cyfrowej infrastruktury miejskiej w Asseco Data Systems.

Opinia

Wojciech Kamieniecki, dyrektor NASK

Brak pewnych podstawowych kompetencji, związanych z narzędziami IT, jest dziś formą, jak mówimy czasem, wykluczenia cyfrowego. Temu należy przeciwdziałać. Uważamy, że szczególnie istotne jest to na wczesnych etapach edukacji. Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, czyli program podłączenia wszystkich szkół w Polsce do szybkiego internetu, to jedno z kluczowych przedsięwzięć, mających wyrównać różnice w dostępie do zasobów internetu dla wszystkich dzieci w Polsce. Warto odnotować, że to również umożliwi nauczycielom trening kompetencji cyfrowych w rzeczywistym kontakcie z siecią, a nie teoretycznie, „na sucho” – jak często miało to miejsce dotychczas.

IT

Cyfrowa rewolucja zatacza coraz szersze kręgi. Przedsiębiorstwa, które nie wdrożą odpowiednich rozwiązań, zostaną w tyle i utracą konkurencyjność. Przeobraża się również sektor publiczny – coraz więcej usług dla obywateli jest dostępnych online. Jak pokazują badania, Polacy chętnie z nich korzystają. Nic dziwnego, dzięki temu oszczędzają czas, który dziś jest dobrem deficytowym.

Polska ma nadal dużo do zrobienia w kwestii cyfryzacji usług publicznych, ale warto odnotować że w ostatnim czasie zmieniło się sporo. W styczniu rząd przyjął projekty Ministerstwa Cyfryzacji, które pozwolą na uruchomienie e-usługi elektronicznego zgłaszania narodzin dziecka.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
IT
Powrót „męczennika" na Facebooka? Muzułmanie walczą z zakazem używania tego słowa
IT
Kobiety zmieniają rynek pracy ICT
IT
Zagłuszają drony, kamery czy WiFi. Amazon ma duży problem
IT
Polskie firmy IT mają kwitnąć. Kulą u nogi rotacja pracowników
IT
Polska liderem cyberochrony. Zaskakujący wynik prestiżowego rankingu