Informatyzacja firmy nie zawsze jest łatwa

Właściciel marki Coccodrillo drugi raz wybierze firmę, która wprowadzi nowy system ERP w grupie. Nie brakuje wyników ankiet pokazujących, że polskie firmy wolno przeistaczają się w organizacje korzystające z cyfrowych rozwiązań.

Widać to dobrze na przykładzie producentów odzieży, dla których zarówno sprzedaż przez internet, jak i sprawne funkcjonowanie systemów informatycznych łączących firmę, zaplecze logistyczne i sklepy staje się podstawą funkcjonowania.

CDRL, właściciel marki odzieży dziecięcej Coccodrillo, który prowadzi w Polsce prawie 250 salonów i rozwija się za granicą, od ponad dwóch lat próbuje zmienić system zaopatrzeniowy (ang. enterprise resource planning, ERP). Firma, która realizowała projekt, wycofała się w trakcie prac, a CDRL – jak wynika z lektury sprawozdania finansowego firmy – skierowała sprawę do sądu. Wartość sporu to 2,4 mln zł. Zarząd spółki nie zdradza nazwy kontrahenta, z którym ma na pieńku. Nie ukrywa natomiast, że przygotowuje się do wyboru nowego wykonawcy. – Jesteśmy na etapie wyboru. W planach mamy rozstrzygnięcie pod koniec roku – mówi nam Tomasz Przybyła, wiceprezes CDRL.

Wdrożenie nowego systemu ERP pozwoli firmie myśleć o kolejnych inwestycjach w systemy informatyczne, pozwalające oferować produkty w kraju i za granicą w spójny sposób różnymi kanałami (tzw. rozwiązanie typu omnichannel). Na przykład łączące nową halę magazynową (ma zostać oddana do użytku na przełomie roku) i sklepy.

E-commerce to – podobnie jak w przypadku wielu innych firm odzieżowych – najdynamiczniej rosnące źródło przychodów marki Coccodrillo. W pierwszym półroczu br. sklepy internetowe grupy ze sprzedaży online uzyskały 10,7 mln zł. Rok temu o tej samej porze – niecałe 7,1 mln zł. To wzrost o ponad połowę rok do roku.

Sprzedaż w polskim internecie dała CDRL w ciągu sześciu miesięcy br. 9,34 mln zł przychodu, o 43 proc. więcej niż rok wcześniej. Zagraniczne e-commerce CDRL jest na początkowym etapie rozwoju (1,3 mln zł w półroczu). Za to notuje skokowe wzrosty (o 154 proc. rok do roku). Dla porównania cała grupa w półroczu zanotowała prawie 112 mln zł przychodu. Według Przybyły w przyszłym roku przychody grupy z e-commerce powinny powiększyć się o 30–40 proc. w przypadku Polski i o ponad 100 proc. za granicą.

Flagowym przykładem firmy, która nie poradziła sobie z inwestycją w system IT, jest od ubiegłego roku Textilmarket. Sieć dyskontów z odzieżą prawie cały rok tłumaczyła słabe wyniki kłopotami z systemem SAP łączącym magazyn i sklepy.

Mogą Ci się również spodobać

Rezerwacje podróży nowej generacji

Kupując przez wielkie portale rezerwacyjne, można oszczędzić nawet połowę kosztów. Hotelarze zyskują dzięki nim ...

FaceApp to ryzykowna aplikacja? Może gromadzić więcej danych niż byś chciał

Przeżywająca renesans popularności FaceApp może mieć dostęp do większej ilości danych niż mogą sądzić ...

Polacy ochronią asystenta Amazona

Alexa, asystent głosowy Amazona, będzie bezpieczniejsza dzięki polskiemu startupowi. Firma Cyberus Labs – specjalizująca ...

Polska biotechnologia nie może rozwinąć skrzydeł

W 2025 r. globalny rynek badań biotechnologicznych ma być wart 727 mld dol. Ten ...

AI tworzy prawdziwe dzieło sztuki ze zwykłego zdjęcia

Nowa aplikacja dosłownie w chwilę stworzy idealny, artystyczny obraz na podstawie zwykłego zdjęcia. Wszystko ...

Kryptowaluty przyciągnęły 1,6 mld dolarów

Mimo tego, że kryptowaluty wciąż znajdują się w odwrocie, fundusze venture capital i inne ...