Centra usług rosną w Polsce jak na drożdżach

Już 307 tys. osób pracowało w I kwartale br. w nowoczesnych usługach dla biznesu. To o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeszcze szybciej przybywało pracy dla doświadczonych specjalistów, którzy stanowią połowę pracowników sektora.

Publikacja: 11.06.2019 21:15

Centra usług rosną w Polsce jak na drożdżach

Foto: Fotorzepa/ Marta Bogacz

28 tys. miejsc pracy przybyło w ciągu ostatniego roku w Polsce w centrach nowoczesnych usług dla biznesu. W tym roku ich liczba ma wzrosnąć o kolejne 29 tysięcy – do 336 tys. na koniec przyszłego marca – prognozuje w swoim najnowszym, udostępnionym „Rzeczpospolitej” raporcie Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL). Według niego w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu – określanym angielskim skrótem BSS (Business Services Sector) działa już w Polsce ponad 900 firm, z czego 70 proc. stanowią inwestorzy zagraniczni.

""

cyfrowa.rp.pl

To oni też odpowiadają za większość, bo 80 proc. zatrudnienia w BSS, w tym w centrach usług wspólnych (SSC/GBS), outsourcingu procesów biznesowych (BPO), outsourcingu IT (ITO) i centrach badawczo-rozwojowych (R&D). Jak podkreśla Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL i dyrektor zarządzający Accenture Operations, świadczone w Polsce usługi to coraz częściej skomplikowane procesy wymagające odpowiednich umiejętności i wykształcenia zatrudnionych w sektorze pracowników.

Połowa to specjaliści

– Widać wyraźny trend w przenoszeniu i tworzeniu w Polsce globalnych, seniorskich stanowisk, które mają przełożenie na kilkanaście rynków – dodaje Wojciech Popławski. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez ABSL, które w tym roku objęło 200 firm zatrudniających w swoich centrach usług w Polsce łącznie 155 tys. osób, czyli 51 pracowników BSS.

CZYTAJ TAKŻE: Oprogramowanie na zlecenie może być hitem outsourcingu

Według uczestników badania, już 60 proc. ogółu obsługiwanych przez nich procesów stanowią zaawansowane i wiedzochłonne operacje, w centrach IT/R&D zaś ten wskaźnik sięga 70 proc. – Nasi konsultanci z Krakowa i Katowic podróżują do kilkunastu krajów, żeby pomagać globalnym firmom w przeobrażaniu ich działów finansowo-kadrowych w sprawnie działające, zautomatyzowane centra operacyjne. Są architektami oraz liderami strategicznych zmian dla globalnych organizacji zatrudniających od kilku do kilkudziesięciu tysięcy osób na całym świecie – podkreśla Wojciech Cichoń, dyrektor zarządzający w Capgemini Business Services Europe, które w swoich centrach usług w Polsce, zlokalizowanych w siedmiu miastach, zatrudnia już prawie 8,6 tys. osób, głównie specjalistów. To przede wszystkim ich Capgemini będzie poszukiwać na 500 nowych stanowisk, które zamierza utworzyć w 2019 r.

Rozwój sektora BSS wpływa na zmianę struktury zatrudnienia w centrach usług; już 67 proc. pracowników BSS zajmuje stanowiska specjalistyczne, kierownicze (team leaders) i menedżerskie, przy czym najszybciej zwiększa się udział specjalistów. W ciągu ostatniego roku wzrósł on o 5 pkt proc. do 50 proc. Zmalał natomiast (do 33 proc.) udział stanowisk juniorskich, dla osób bez doświadczenia. Wpływa to również na płace w centrach BSS, które na stanowiskach specjalistycznych przekraczają coraz częściej 10 tys. zł brutto miesięcznie. – Wraz z podnoszeniem poziomu świadczonych usług, rosną również wynagrodzenia – zaznacza Popławski.

Praca dla Polaka i cudzoziemca

Również w tym roku ofert pracy w centrach BSS nie zabraknie; aż 85 proc. firm uczestniczących w badaniu ABSL zapowiada wzrost zatrudnienia (to o 2 pkt proc. więcej niż w badaniu z 2018 r.). W dodatku 87 proc. centrów planuje w ciągu najbliższego roku poszerzyć zakres działalności – np. o nowe procesy i obsługę nowych rynków. Według raportu ABSL, już teraz 53 proc. z 1,4 tys. działających w Polsce centrów usług działa w skali globalnej na rzecz klientów z różnych części świata, na czele z Europą Zachodnią. W ostatnim roku wzrósł też (z 68 proc. do 73 proc.) odsetek firm obsługujących kraje Europy Środkowo-Wschodniej.

CZYTAJ TAKŻE: Praca w IT to luksus? Nie dla wszystkich

Działające w Polsce centra BSS obsługują klientów w 38 językach, co wpływa na wymagania wobec pracowników, wśród których rośnie udział cudzoziemców. Ci – na czele z Ukraińcami, Włochami i Hiszpanami – stanowią obecnie 14 proc. załogi (wobec niespełna 11 proc. w 2018 r.) w firmach badanych przez ABSL.

IT

28 tys. miejsc pracy przybyło w ciągu ostatniego roku w Polsce w centrach nowoczesnych usług dla biznesu. W tym roku ich liczba ma wzrosnąć o kolejne 29 tysięcy – do 336 tys. na koniec przyszłego marca – prognozuje w swoim najnowszym, udostępnionym „Rzeczpospolitej” raporcie Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL). Według niego w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu – określanym angielskim skrótem BSS (Business Services Sector) działa już w Polsce ponad 900 firm, z czego 70 proc. stanowią inwestorzy zagraniczni.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość
IT
Szybki wzrost długów w firmach IT. Topią je... klienci
IT
Koniec eldorado w polskim IT. Niższe płace i zwolnienia pracowników
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
IT
Polska ruszyła w technologiczną pogoń za europejskimi liderami. Wielki potencjał IT