Ubywa polskich internautów. Zmęczeni hejtem i wyciekami danych?

W styczniu z internetu korzystało o pół miliona użytkowników mniej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Czas internautów absorbują mapy i filmy.

Publikacja: 12.02.2020 20:47

Dziś niemal połowa Polaków korzysta z internetu mobilnego

Dziś niemal połowa Polaków korzysta z internetu mobilnego

Foto: shutterstock

W Polsce z internetu korzysta 28,1 mln osób – dowodzą wyniki styczniowego badania Gemiusa/PBI. Dla porównania, w styczniu 2019 roku to samo badanie wykazało 28,6 mln użytkowników. To oznacza spadek o pół miliona w ciągu roku. To spora obniżka i trudno ją tłumaczyć tylko zmianą sposobu spędzania czasu przez Polaków. Izabela Knyżewska, odpowiedzialna za marketing i PR w Gemiusie, zapewnia, że dane są w pełni porównywalne rok do roku. Skąd więc spadek – tu odpowiedź dopiero poznamy.

CZYTAJ TAKŻE: Zaskakujący wzrost liczby miejsc bez internetu w Polsce

Dane Kantar Millward Brown wskazują wprawdzie, że odsetek osób, które do internetu wchodzą raz dziennie rośnie. Ale odczyty nie są jednoznaczne. Jednocześnie bowiem rośnie grono osób, które korzystają z internetu po kilka, a nawet ponad dziewięć godzin dziennie.

Czas na e-detoks?

Jeśli przyjąć, że internautów w Polsce faktycznie ubywa (w grudniu ub.r. było ich 27,7 mln), to można zaryzykować tezę, że to relatywnie nowe medium traci na popularności. Powodów nie brakuje. Wystarczy wymienić doniesienia dziennikarskie o farmach trolli wykorzystujących media społecznościowe do polaryzowania społeczeństw i prowadzenia kampanii politycznych, nieprawdziwe informacje (fake news), hejt, obrót danymi użytkowników. Nie brakuje też akcji promujących dbałość o prywatność, bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem i rozsądne korzystanie z technologii.

""

cyfrowa.rp.pl

Joanna Nowakowska z agencji Wavemaker zwraca uwagę na prognozy, zgodnie z którymi reklama internetowa w Polsce będzie w kolejnych latach przyciągała coraz wyższe budżety, ale będą one powiększać się już w niewielkim tempie. Według szacunków GroupM udział internetu w reklamowym torcie w tym roku ma wynieść 45 proc., a w 2023 roku – 48 proc. Czy to znak, że „tradycyjne media” wygrały wojnę z internetem i czeka je renesans – trudno wyrokować.

CZYTAJ TAKŻE: Czy internet się rozpadnie? Przerażające prognozy dla cyfrowego świata

Na razie statystyczny polski internauta spędza w sieci miesięcznie kilkadziesiąt godzin. W styczniu według danych Gemiusa prawie 36,4 godz. Najwięcej czasu poświęcaliśmy na korzystanie z wyszukiwarek, usług lokalizacyjnych i map – ponad 7,5 godziny. Drugie miejsce pod tym względem z czasem 5 godzin i 46 minut przypadających na internautę w miesiącu zajmuje kategoria kultura i rozrywka. To tutaj mieszczą się zyskujące na popularności niezależne serwisy wideo na życzenie czy YouTube z odcinkami ulubionych kabaretonów i kreskówkami dla dzieci. W mediach społecznościowych w styczniu spędzaliśmy 5 godzin bez 6 minut.

Zakupowe aplikacje w top 20

Dla porównania, na edukację w sieci przeznaczyliśmy średnio w miesiącu niecałą godzinę (niecałe 55 minut), a na bankowość – nieco ponad 56 minut.

Najwięcej czasu poświęcaliśmy na korzystanie z wyszukiwarek, usług lokalizacyjnych i map – ponad 7,5 godziny miesięcznie

Kategoriami, którym polski internauta poświęca sporo czasu, są zakupy (w styczniu dwie godziny i 42 minuty). Wśród 20 najpopularniejszych aplikacji, z których korzystamy, są produkty Rossmanna, AliExpressu, Lidla i Allegro.

W polskiej sieci króluje nadal erotyka. Tej kategorii internauta poświęcił w styczniu 2,5 godziny (to ponad 70 mln godzin kontaktu z tą tematyką).

Według badania Gemius/PBI z siecią łączymy się z urządzeń mobilnych (23,9 mln) i komputerów oraz laptopów (23,1 mln).

IT

W Polsce z internetu korzysta 28,1 mln osób – dowodzą wyniki styczniowego badania Gemiusa/PBI. Dla porównania, w styczniu 2019 roku to samo badanie wykazało 28,6 mln użytkowników. To oznacza spadek o pół miliona w ciągu roku. To spora obniżka i trudno ją tłumaczyć tylko zmianą sposobu spędzania czasu przez Polaków. Izabela Knyżewska, odpowiedzialna za marketing i PR w Gemiusie, zapewnia, że dane są w pełni porównywalne rok do roku. Skąd więc spadek – tu odpowiedź dopiero poznamy.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość
IT
Szybki wzrost długów w firmach IT. Topią je... klienci
IT
Koniec eldorado w polskim IT. Niższe płace i zwolnienia pracowników
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
IT
Polska ruszyła w technologiczną pogoń za europejskimi liderami. Wielki potencjał IT