Aplikacja PeoPay Kids od kuchni

Fotorzepa, Andrzej Bogacz

Od premiery najnowszego rozwiązania dla najmłodszych oferowanego przez Bank Pekao minęły zaledwie trzy miesiące, a skorzystało już z niego ponad 16 tys. dzieci.

Materiał powstał we współpracy z Bankiem Pekao

Mowa o PeoPay Kids – aplikacji dla dzieci w wieku 6–13 lat i ich rodziców połączonej z pakietem rozwiązań finansowych. Rozwiązanie jest nietypowe nie tylko ze względu na grupę docelową, ale też swój charakter – to forma edukacyjnej zabawy umożliwiająca realne bankowanie. Jest to również pierwsze tego typu narzędzie stworzone całkowicie wewnętrznie przez Bank Pekao. W niespełna półtora roku od pomysłu, za sprawą współpracy specjalistów z wielu obszarów banku, powstało PeoPay Kids.

Nauka zarządzania

Pakiet PeoPay Kids to ekosystem edukacyjny i najbardziej kompleksowe rozwiązanie bankowe na rynku dla rodzin z dziećmi poniżej 13 lat. Łączy aplikację mobilną zaprojektowaną specjalnie dla najmłodszych, konto dziecka, które rośnie wraz z jego wiekiem, konto oszczędnościowe z możliwością tworzenia wirtualnych skarbonek do odkładania na wymarzone cele oraz kartę płatniczą, utożsamianą przez dzieci jako oznaka samodzielności. Nad wszystkim kontrolę może sprawować rodzic w panelu rodzica w swojej aplikacji PeoPay lub bankowości elektronicznej Pekao24.

– Premiera PeoPay Kids była dla nas ogromnym wydarzeniem, ponieważ to inicjatywa, którą w całości wymyślili i stworzyli pracownicy Banku Pekao. Nie korzystaliśmy z zewnętrznych dostawców ani gotowych rozwiązań. Od pomysłu, przez realizację, aż po jej uruchomienie pod koniec maja zrobiliśmy ją sami, angażując w projekt kilkadziesiąt osób z różnych departamentów – mówi Bartosz Zborowski, dyrektor departamentu innowacji i płatności w Banku Pekao S.A.

Pomysł na stworzenie kompleksowego narzędzia dla dzieci, którego zadaniem będzie w atrakcyjny sposób nauczyć najmłodszych zarządzania pieniędzmi, pojawił się na przełomie 2018 roku w Laboratorium Innowacji działającym w Banku Pekao. Od tamtego czasu prace nabrały tempa i już po kilku tygodniach przystąpiono do realizacji pomysłu. Pierwszym krokiem było zbudowanie interdyscyplinarnego zespołu projektowego, w skład którego weszli przedstawiciele Laboratorium Innowacji, zespół deweloperski z departamentu IT, eksperci z działów prawnego, „produktu” oraz „biznesu”. Dzięki wykorzystaniu metodyki Scrum, która pozwala na elastyczne zarządzanie projektem, udało się szybko osiągnąć zamierzone efekty. Na początku nie było łatwo – zespół projektowy musiał przyzwyczaić się do nowego podejścia, cechującego się ciągłą zmianą wymagań na podstawie kolejnych badań z klientami, weryfikacją początkowych założeń i nowych pomysłów, pojawiających się już w trakcie trwania prac.

– Pracowaliśmy w metodyce Scrum, która pozwala zespołowi elastycznie pracować nad rozwiązaniem i w razie potrzeby szybko dostosowywać się do sytuacji. Takie podejście pozwoliło biznesowi decydować o priorytetach i cały czas dostosowywać funkcje komercyjne produktu. Pracowaliśmy więc w stałych cyklach, zwanych sprintami, trwających dwa tygodnie. Rezultatem każdego z nich był rozwój narzędzia powstały w oparciu o uzyskane wcześniej nowe informacje. Nauczyliśmy się planować w dwóch wymiarach czasowych, krótkoterminowo na cztery–sześć tygodni, jednocześnie zmierzając całością projektu do kompletnego i spójnego produktu w perspektywie 12–18 miesięcy – tłumaczy Marek Lenz, dyrektor centrum IT Banku Pekao S.A.

Inne potrzeby dzieci

Jak mówią sami twórcy, najważniejszym wyzwaniem, z którym musieli się zmierzyć, projektując aplikację PeoPay Kids, było przełożenie rozwiązań stosowanych przy aplikacjach bankowych na produkt kierowany do dzieci.

– Dzieci mają zupełnie inne potrzeby i oczekiwania względem produktów mobilnych. Nie mogliśmy jednak zapominać też o rodzicach, którzy w naszym rozwiązaniu stanowią bardzo ważny aspekt. To oni zakładają swojemu dziecku pakiet i to oni wprowadzają najmłodszych w świat finansów, w świat bankowości, a także kontrolują, jak radzi sobie ich pociecha. Dlatego prace nad aplikacją poprzedzone zostały wielomiesięcznymi rozmowami zarówno z rodzicami, jak i z dziećmi. Niejednokrotnie okazywało się, że to, co podoba się nam, dorosłym, nie do końca trafia w gusta najmłodszych. Dopiero na podstawie zbadanych potrzeb w ramach IT pracowaliśmy nad dewelopmentem, angażując product ownera, programistów, testerów, analityków, UX designera i grafika. Nasz wyspecjalizowany zespół był gwarancją skutecznej realizacji.

– Aplikacja mobilna została stworzona z wykorzystaniem najnowszych języków programowania w technologii natywnej zapewniającej najwyższą jakość, wydajność oraz najlepszy user experience – mówi Sylwester Duda, dyrektor departamentu systemów klienta detalicznego w Banku Pekao S.A.

– Dziś, aby stworzyć innowacyjne rozwiązanie i dostosowany do potrzeb klienta produkt, nie wystarczy wyłącznie ciekawy pomysł. Trzeba stawiać przede wszystkim na zespół, którego członkowie będą wzajemnie się wspierać, uzupełniać i rozwijać kompetencje. Ponadto będą sobie ufać i działać transparentnie. Takiemu zespołowi trzeba również stworzyć w ramach organizacji odpowiednie warunki do pracy. Nie może on bać się podejmowania ryzykownych prób i uczenia się na błędach, bo tylko w ten sposób osiągnie wyznaczone cele. Takie podejście zapewnić mógł nam tylko zespół zbudowany wewnątrz banku. Celem był również czas dostarczenia produktu na rynek. Przy przyjętych założeniach w półtora roku udostępniliśmy aplikację, która dziś spełnia wiele założeń biznesowych i sprzedażowych – podsumowuje Marek Lenz z Banku Pekao S.A.

Pakiet PeoPay Kids na tle innych rozwiązań finansowych jest rzadkością, ponieważ udostępnia klientom detalicznym – w tym przypadku rodzicowi i dziecku – narzędzie znane do tej pory z bankowości korporacyjnej. Chodzi o wielopodpis. W praktyce zarządzanie finansami jest rozproszone – przykładem jest zlecenie przelewu w aplikacji dziecka i jego autoryzacja w panelu rodzica z poziomu aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej rodzica. To on z poziomu swojego systemu decyduje o tym, do jakich funkcjonalności dziecko ma dostęp w aplikacji.

Bank Pekao zapewnia, że zdobyte doświadczenia owocują, i zapowiada, że pakiet PeoPay Kids dalej będzie rozwijany. W najbliższym czasie bank planuje udostępnić użytkownikom możliwość zakupu kodów do gier czy logowanie za pomocą biometrii. Wprowadzona zostanie także opcja zarządzania aplikacją dziecka przez drugiego z rodziców, a samo użytkowanie ma stać się jeszcze prostsze i bardziej intuicyjne.

Materiał powstał we współpracy z Bankiem Pekao

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zabójcza pomyłka hakerów-szantażystów. Zaatakowali szpital

Hakerzy zaatakowali system informatyczny Kliniki Uniwersyteckiej w Duesseldorfie. Jedna z pacjentek zmarła. Hakerzy sparaliżowali ...

Wiadomo już, kiedy Uber zadebiutuje na giełdzie. Będzie rekord?

Na początek maja zaplanowano jeden z największych debiutów giełdowych w historii nowojorskiego parkietu. Jak ...

Polak staje się coraz bardziej cyfrowy

Ledwie w dwa lata dokonał się ogromny postęp, jeśli chodzi o korzystanie przez nas ...

TikTok nie chce reklam politycznych

Chińska aplikacja TikTok zadeklarowała, że nie zezwoli na płatne reklamy polityczne na swojej platformie. ...

10 lat ekonomii współdzielenia. Co poszło nie tak?

Ekonomia współdzielenia wzbogaciła tradycyjną gospodarkę. Zamiast kupować produkt, kupujemy usługę. Niestety, średnie wynagrodzenie w ...