Materiał powstał we współpracy z Bankiem Pekao

Mowa o PeoPay Kids – aplikacji dla dzieci w wieku 6–13 lat i ich rodziców połączonej z pakietem rozwiązań finansowych. Rozwiązanie jest nietypowe nie tylko ze względu na grupę docelową, ale też swój charakter – to forma edukacyjnej zabawy umożliwiająca realne bankowanie. Jest to również pierwsze tego typu narzędzie stworzone całkowicie wewnętrznie przez Bank Pekao. W niespełna półtora roku od pomysłu, za sprawą współpracy specjalistów z wielu obszarów banku, powstało PeoPay Kids.

Nauka zarządzania

Pakiet PeoPay Kids to ekosystem edukacyjny i najbardziej kompleksowe rozwiązanie bankowe na rynku dla rodzin z dziećmi poniżej 13 lat. Łączy aplikację mobilną zaprojektowaną specjalnie dla najmłodszych, konto dziecka, które rośnie wraz z jego wiekiem, konto oszczędnościowe z możliwością tworzenia wirtualnych skarbonek do odkładania na wymarzone cele oraz kartę płatniczą, utożsamianą przez dzieci jako oznaka samodzielności. Nad wszystkim kontrolę może sprawować rodzic w panelu rodzica w swojej aplikacji PeoPay lub bankowości elektronicznej Pekao24.

– Premiera PeoPay Kids była dla nas ogromnym wydarzeniem, ponieważ to inicjatywa, którą w całości wymyślili i stworzyli pracownicy Banku Pekao. Nie korzystaliśmy z zewnętrznych dostawców ani gotowych rozwiązań. Od pomysłu, przez realizację, aż po jej uruchomienie pod koniec maja zrobiliśmy ją sami, angażując w projekt kilkadziesiąt osób z różnych departamentów – mówi Bartosz Zborowski, dyrektor departamentu innowacji i płatności w Banku Pekao S.A.

""

cyfrowa.rp.pl

Pomysł na stworzenie kompleksowego narzędzia dla dzieci, którego zadaniem będzie w atrakcyjny sposób nauczyć najmłodszych zarządzania pieniędzmi, pojawił się na przełomie 2018 roku w Laboratorium Innowacji działającym w Banku Pekao. Od tamtego czasu prace nabrały tempa i już po kilku tygodniach przystąpiono do realizacji pomysłu. Pierwszym krokiem było zbudowanie interdyscyplinarnego zespołu projektowego, w skład którego weszli przedstawiciele Laboratorium Innowacji, zespół deweloperski z departamentu IT, eksperci z działów prawnego, „produktu” oraz „biznesu”. Dzięki wykorzystaniu metodyki Scrum, która pozwala na elastyczne zarządzanie projektem, udało się szybko osiągnąć zamierzone efekty. Na początku nie było łatwo – zespół projektowy musiał przyzwyczaić się do nowego podejścia, cechującego się ciągłą zmianą wymagań na podstawie kolejnych badań z klientami, weryfikacją początkowych założeń i nowych pomysłów, pojawiających się już w trakcie trwania prac.

– Pracowaliśmy w metodyce Scrum, która pozwala zespołowi elastycznie pracować nad rozwiązaniem i w razie potrzeby szybko dostosowywać się do sytuacji. Takie podejście pozwoliło biznesowi decydować o priorytetach i cały czas dostosowywać funkcje komercyjne produktu. Pracowaliśmy więc w stałych cyklach, zwanych sprintami, trwających dwa tygodnie. Rezultatem każdego z nich był rozwój narzędzia powstały w oparciu o uzyskane wcześniej nowe informacje. Nauczyliśmy się planować w dwóch wymiarach czasowych, krótkoterminowo na cztery–sześć tygodni, jednocześnie zmierzając całością projektu do kompletnego i spójnego produktu w perspektywie 12–18 miesięcy – tłumaczy Marek Lenz, dyrektor centrum IT Banku Pekao S.A.

Inne potrzeby dzieci

Jak mówią sami twórcy, najważniejszym wyzwaniem, z którym musieli się zmierzyć, projektując aplikację PeoPay Kids, było przełożenie rozwiązań stosowanych przy aplikacjach bankowych na produkt kierowany do dzieci.

– Dzieci mają zupełnie inne potrzeby i oczekiwania względem produktów mobilnych. Nie mogliśmy jednak zapominać też o rodzicach, którzy w naszym rozwiązaniu stanowią bardzo ważny aspekt. To oni zakładają swojemu dziecku pakiet i to oni wprowadzają najmłodszych w świat finansów, w świat bankowości, a także kontrolują, jak radzi sobie ich pociecha. Dlatego prace nad aplikacją poprzedzone zostały wielomiesięcznymi rozmowami zarówno z rodzicami, jak i z dziećmi. Niejednokrotnie okazywało się, że to, co podoba się nam, dorosłym, nie do końca trafia w gusta najmłodszych. Dopiero na podstawie zbadanych potrzeb w ramach IT pracowaliśmy nad dewelopmentem, angażując product ownera, programistów, testerów, analityków, UX designera i grafika. Nasz wyspecjalizowany zespół był gwarancją skutecznej realizacji.

– Aplikacja mobilna została stworzona z wykorzystaniem najnowszych języków programowania w technologii natywnej zapewniającej najwyższą jakość, wydajność oraz najlepszy user experience – mówi Sylwester Duda, dyrektor departamentu systemów klienta detalicznego w Banku Pekao S.A.

– Dziś, aby stworzyć innowacyjne rozwiązanie i dostosowany do potrzeb klienta produkt, nie wystarczy wyłącznie ciekawy pomysł. Trzeba stawiać przede wszystkim na zespół, którego członkowie będą wzajemnie się wspierać, uzupełniać i rozwijać kompetencje. Ponadto będą sobie ufać i działać transparentnie. Takiemu zespołowi trzeba również stworzyć w ramach organizacji odpowiednie warunki do pracy. Nie może on bać się podejmowania ryzykownych prób i uczenia się na błędach, bo tylko w ten sposób osiągnie wyznaczone cele. Takie podejście zapewnić mógł nam tylko zespół zbudowany wewnątrz banku. Celem był również czas dostarczenia produktu na rynek. Przy przyjętych założeniach w półtora roku udostępniliśmy aplikację, która dziś spełnia wiele założeń biznesowych i sprzedażowych – podsumowuje Marek Lenz z Banku Pekao S.A.

Pakiet PeoPay Kids na tle innych rozwiązań finansowych jest rzadkością, ponieważ udostępnia klientom detalicznym – w tym przypadku rodzicowi i dziecku – narzędzie znane do tej pory z bankowości korporacyjnej. Chodzi o wielopodpis. W praktyce zarządzanie finansami jest rozproszone – przykładem jest zlecenie przelewu w aplikacji dziecka i jego autoryzacja w panelu rodzica z poziomu aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej rodzica. To on z poziomu swojego systemu decyduje o tym, do jakich funkcjonalności dziecko ma dostęp w aplikacji.

Bank Pekao zapewnia, że zdobyte doświadczenia owocują, i zapowiada, że pakiet PeoPay Kids dalej będzie rozwijany. W najbliższym czasie bank planuje udostępnić użytkownikom możliwość zakupu kodów do gier czy logowanie za pomocą biometrii. Wprowadzona zostanie także opcja zarządzania aplikacją dziecka przez drugiego z rodziców, a samo użytkowanie ma stać się jeszcze prostsze i bardziej intuicyjne.

Materiał powstał we współpracy z Bankiem Pekao