Andrzej Krakowiak: Wielki rynek o jeden klik

mat. pras.

Na współpracy małych firm z Amazonem, eBayem, Alibabą czy Allegro korzystają dziś obie strony. Problem pojawi się, gdy wygoda oferowana przez platformę sprzedażową doprowadzi do uzależnienia przedsiębiorcy od wielkiego partnera.

Wygoda jest jedną z najczęściej przytaczanych zalet zakupów w internecie. Klient nie musi się ruszać z własnej kanapy, a na ekranie komputera lub smartfona ma właściwie nieograniczoną ofertę towarów z całego świata.
Znaczenie wygody w e-zakupach już dawno zauważyli giganci branży, dlatego wysiłki Amazona, eBaya czy na naszym podwórku Allegro skupiają się głównie na „ułatwianiu życia” i „poprawianiu doświadczeń” klientów. Ta taktyka działa bez zarzutu, czego dowodem utrzymujące się od lat dwucyfrowe tempo rozwoju e-handlu oraz miliony zadowolonych e-konsumentów (wśród nich autor tego komentarza).
Najważniejszym, a może jedynym prawdziwym, motorem rozwoju e-handlu są dziś platformy sprzedażowe. Amazon, Alibaba czy Allegro kontrolują 40 proc. światowego rynku i ich udział ma dalej rosnąć. Pomoże w tym na pewno przyciąganie pod swoje skrzydła kolejnych producentów i mniejszych e-sklepów. Podobnie jak w przypadku konsumentów kluczowa jest tu wygoda. Allegro, za którego pośrednictwem swoje towary sprzedaje 125 tys. firm, oferuje im m.in. narzędzia pozwalające na bieżąco obserwować statystyki sprzedaży i porównywać się z bezpośrednią konkurencją.
Amazon (ponad 7 tys. firm z Polski) przejmuje od wszystkich chętnych (oczywiście za odpowiednią prowizją) obowiązki związane z logistyką, od magazynowania po dostarczenie towarów do klienta. eBay poszedł jeszcze dalej – żeby sprzedawać za pośrednictwem tej platformy, nie trzeba nawet zakładać e-sklepu.
W ten globalny trend coraz chętniej wpisują się firmy z Polski. Podkreślają, że sprzedaż za pośrednictwem platform pozwala im wchodzić na dalekie lub trudno dostępne rynki (np. do Chin, gdzie pomocną dłoń wyciągają serwisy koncernu Alibaba), nie zmuszając do ponoszenia dużych kosztów, choćby marketingu. No i ta skala… Przedstawiciele platform zachwalają, że dzięki współpracy z nimi firmy mają możliwość zaoferowania produktów milionom potencjalnych klientów. Prawda, jednak o ich względy te produkty muszą walczyć z tysiącami innych, często bardzo podobnych towarów.
Dziś na takiej współpracy zyskują (i zarabiają) zarówno giganci, jak i korzystające z ich platform małe firmy. Te, dla których jest to tylko dodatek do własnej sprzedaży, nie mają się czym martwić. Gorzej, jeśli ta wygoda w prowadzeniu handlu doprowadzi do uzależnienia od wielkiego partnera. Wtedy za jakiś czas może się okazać, że na tym związku skorzystała tylko jedna strona, a drugiej… już nie ma.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Comarch bije się z Asseco. A ZUS pozywa

Atmosfera wokół dwóch największych polskich spółek informatycznych robi się coraz bardziej gorąca. ZUS ma ...

Koniec z dyskryminacją internautów przy zagranicznych zakupach

Sklepy w UE nie mogą już odmawiać sprzedaży klientom z innych krajów, choć ceny ...

Szef Alibaby: praca po 12 godzin dziennie to błogosławieństwo

Jack Ma, współzałożyciel koncernu Alibaba, jednego z największych koncernów zajmujących się e-handlem na świecie ...

Nowe technologie pomogą znaleźć dach nad głową

Rezerwacje mieszkania online jak wakacji w Airbnb, zaawansowane algorytmy kojarzące klientów, system rekomendacji, rozmowa ...

Bolid z 3D od Sołowowa

Firma 3DGence spod Gliwic, której właścicielem jest Michał Sołowow, nawiązała współpracę z kołem naukowym ...

Amazon: Wystarczy pomachać, by zapłacić za zakupy

Gigant e-handlu chce wdrożyć nowy sposób płatności w sieci. Czy skaner, który wykorzysta obrazowanie ...