Pomoc z zewnątrz sposobem na problemy z RODO

Dostosowanie przedsiębiorstw do nowych regulacji w zakresie ochrony danych to potężne wyzwanie, a czasu jest coraz mniej.

Publikacja: 04.12.2017 21:00

Pomoc z zewnątrz sposobem na problemy z RODO

Foto: 123RF

Wciąż aż 57 proc. firm nie wydzieliło jeszcze ze swoich budżetów środków na wdrożenie nowych unijnych regulacji o ochronie danych osobowych (RODO) – wynika z analiz przeprowadzonych przez SpiceWorks.

Choć nowe unijne przepisy wchodzą w życie już za kilka miesięcy, to wiele wskazuje na to, że spora część przedsiębiorstw nie zdąży się przygotować do ich stosowania. Firmy wciąż mają bardzo wiele do zrobienia choćby w kwestii dostosowania wewnętrznych procedur do regulacji.

Czas ucieka

– Przedsiębiorcy muszą zdać sobie sprawę z tego, że dostosowanie się do RODO jest czasochłonnym i kosztownym procesem – komentuje Jacek Grzyb, dyrektor zarządzający teamLeaders, firmą dostarczającą rozwiązania kognitywne, ułatwiające firmom dostosowanie się do nowych regulacji.

Wskazuje on np. na prawo do bycia zapomnianym, które wymusza na firmach usunięcie danych osobowych na żądanie. – Do tej pory wystarczyło zrezygnować z mailingu do danej osoby. Teraz informacje muszą zniknąć na zawsze i dotyczy to zarówno danych z cyfrowych, jak i papierowych nośników, a więc wydruków e-maili, luźnych notatek, faktur, plików tekstowych, audio, wideo czy arkuszy kalkulacyjnych – wylicza. – Nie da się tego zrobić w tydzień, zwłaszcza że w lawinie informacji firmy nie potrafią precyzyjnie zidentyfikować, w których miejscach dane osobowe się pojawiają – kontynuuje Jacek Grzyb. – Nawet jeśli przedsiębiorcy zainwestują w pracowników, którzy ręcznie przeszukają firmowe archiwa, czy w technologie, to nie uda im się wprowadzić zmian z dnia na dzień.

Potwierdzają to badania firmy Alert Logic. Według nich mimo że 77 proc. europejskich przedsiębiorstw jest dobrze zaznajomionych z treścią rozporządzenia RODO, to ledwie 5 proc. z nich jest przekonanych, iż uda im się zdążyć z wprowadzeniem niezbędnych zmian przed wejściem aktu w życie. Ten pesymizm skłania przedsiębiorców do szukania pomocy na zewnątrz – zarówno w obszarze technologii, jak i doradztwa. Potwierdza to analiza PwC, z której wynika, że po pomoc do firm wyspecjalizowanych w dostarczaniu technologii wspierających zarządzanie biznesem chce się zwrócić aż 69 proc. menedżerów. 62 proc. przedsiębiorstw skorzysta ze wsparcia firm konsultingowych, natomiast 46 proc. zamierza zlecić część procesów kancelariom prawniczym. Ogółem blisko dwie trzecie dużych przedsiębiorstw (o rocznych przychodach przekraczających 500 mln dol.) deklaruje skorzystanie z zewnętrznego wsparcia w co najmniej jednym obszarze RODO.

Odpowiedzialność po stronie dostawcy

O ile badane przez SpiceWorks firmy w większości nie ustaliły jeszcze budżetów na działania przygotowujące do RODO, o tyle dostrzegają one potrzebę zwiększenia wydatków na rozwiązania dostarczane przez zewnętrznych partnerów. W przypadku 55 proc. z nich dotyczy to usług chmury obliczeniowej. 42 proc. firm twierdzi, że zainwestuje więcej pieniędzy w tzw. Managed Services, czyli usługi, które – oprócz rozwiązania technologicznego – gwarantują firmom wsparcie zarządcze pod kątem prowadzonego przez nich biznesu.

– Czasu ubywa, a kompleksowe przygotowanie całej instytucji do wdrożenia zmian umożliwiających spełnienie wytycznych RODO jest bardzo złożonym procesem. Zamiar skorzystania ze wsparcia technologicznego jest więc zrozumiały, biorąc pod uwagę nowelizacje w zakresie ochrony danych i obowiązek szybkiego informowania o incydentach w zakresie cyberbezpieczeństwa – zauważa Tomasz Rozdżestwieński z firmy Atman działającej na rynku data center.

Według niego w przypadku powierzenia zarządzania częścią lub całym środowiskiem teleinformatycznym firmie zewnętrznej przedsiębiorstwom dużo łatwiej jest opracować wewnętrzne procedury dotyczące przetwarzania cyfrowych informacji. – Ponadto nie muszą aktualizować outsourcowanej części infrastruktury, ponieważ odpowiedzialność za dostosowanie jej do wymogów RODO, na mocy podpisanej umowy, przechodzi na dostawcę – dodaje Tomasz Rozdżestwieński.

Firmy chcą skorzystać z pomocy firm zewnętrznych, bo unijne wymagania są wyjątkowo restrykcyjne. Na pytanie o główne czynniki skłaniające do przenoszenia swoich zasobów IT do chmury 38 proc. badanych przez SpiceWorks wskazało na gwarancję nieprzerwanej pracy dzięki rozwiązaniom tzw. disaster recovery, a 37 proc. podkreśliło możliwość lepszego przewidywania wydatków i skalowalność. Ostatnie dwa czynniki mają szczególne znaczenie w świetle RODO. – Konieczność przygotowania odpowiedniego planu disaster recovery jest jednym z elementów RODO, o czym menedżerowie nie zawsze wiedzą – tłumaczy ekspert z Atmana.

Danych szybko przybywa

Liczba danych lawinowo rośnie. W dodatku ponad 60 proc. danych przechowywanych dziś w przedsiębiorstwach stanowią kopie zapasowe przeterminowanych informacji. To tzw. Bug Data, które szacuje się na ponad 3 eksabajty. Według Data Geonomics Index 41 proc. danych globalnych przedsiębiorstw nie było modyfikowanych od trzech lat, zaś 12 proc. w ciągu siedmiu minionych lat nigdy nie zostało otwartych. Ocenia się, że jedynie 20 proc. zbieranych przez firmy danych wykorzystuje się do usprawniania procesów biznesowych. Jedna trzecia to zbędne i przestarzałe informacje, w których mogą jednak znajdować się dane osobowe.

Wciąż aż 57 proc. firm nie wydzieliło jeszcze ze swoich budżetów środków na wdrożenie nowych unijnych regulacji o ochronie danych osobowych (RODO) – wynika z analiz przeprowadzonych przez SpiceWorks.

Choć nowe unijne przepisy wchodzą w życie już za kilka miesięcy, to wiele wskazuje na to, że spora część przedsiębiorstw nie zdąży się przygotować do ich stosowania. Firmy wciąż mają bardzo wiele do zrobienia choćby w kwestii dostosowania wewnętrznych procedur do regulacji.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes Ludzie Startupy
Roboty z Polski zyskają sztuczną inteligencję. Już wypierają amerykańską konkurencję
Biznes Ludzie Startupy
Latające elektryki polecą znad Wisły? Polska firma chce zbudować fabrykę
Biznes Ludzie Startupy
Dostarczą dania o połowę tańsze. Polskie start-upy łączą siły, by ratować żywność
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja ma wesprzeć kulejącą amerykańską edukację
Biznes Ludzie Startupy
Estońska bestia zamierza zadomowić się nad Wisłą. Duża zmiana w car-sharingu