Chcemy wspierać ożywienie gospodarcze w Europie

Adrian Kurowski

Ostatnie miesiące wywołały wiele zmian w naszym codziennym funkcjonowaniu. W jaki sposób pandemia wpłynęła na to, jak konsumenci płacą za zakupy?

Pandemia dość mocno zmieniła nasze zachowania płatnicze. Przede wszystkim widzimy, że konsumenci coraz chętniej korzystają z płatności zbliżeniowych. Porównując dane z kwietnia 2019 r. z tegorocznymi wynikami odnotowaliśmy wzrost udziału transakcji zbliżeniowych w ogóle transakcji. W największych krajach w Europie ten wskaźnik wzrósł o co najmniej 25%. W Polsce udział transakcji zbliżeniowych Visa utrzymuje się od kilku lat na wysokim poziomie, a w ciągu ostatniego roku wzrósł dodatkowo o ponad 10%.

Konsumenci zaczęli coraz częściej wybierać płatności bezgotówkowe, ale już nie tylko z tego względu, że są wygodne, ale poniekąd z konieczności. Ta forma sprzyja zalecanemu przez ekspertów utrzymywaniu dystansu społecznego. By umożliwić konsumentom dokonywanie większych zakupów bez dotykania terminala, w wyniku wspólnej inicjatywy członków ekosystemu płatniczego w Polsce, przyspieszono podniesienie limitu transakcji zbliżeniowych bez podawania kodu PIN do 100 złotych. Podobne działania podjęto w innych krajach. Widać już tego skutki. Między lutym a kwietniem 2020 r. średnia kwota transakcji zbliżeniowej w całej Europie wzrosła o prawie jedną czwartą. W tym samym okresie w Polsce odnotowaliśmy 10% wzrost średniej wartości koszyka zakupowego w transakcjach zbliżeniowych.

Tak zmieniły się zachowania konsumentów w sklepach stacjonarnych, ale z powodu pandemii wielu kupujących przeniosło się do internetu. Jakie zmiany zaobserwowaliście w tym obszarze?

Konsumenci zaczęli częściej i chętniej robić zakupy online, a wielu z nich zrobiło to po raz pierwszy, przekonując się, jak wygodne i szybkie potrafią one być. Nasze dane to potwierdzają. Liczba posiadaczy kart Visa wydanych w Polsce, którzy dokonali po raz pierwszy zakupów online, wzrosła o 5% w ciągu ostatnich miesięcy, co przekłada się na ogromną liczbę nowych konsumentów płacących kartą online. W porównaniu z kwietniem 2019 roku, odnotowaliśmy wzrost liczby transakcji w e-handlu z wykorzystaniem kart Visa wydanych w Polsce o 20%. W kwietniu tego roku w 14 europejskich krajach odnotowaliśmy co najmniej 25% wzrostu liczby transakcji w handlu elektronicznym rok do roku. Na niektórych europejskich rynkach, na przykład w Grecji i Rumunii odnotowano wzrost liczby transakcji w e-handlu o ponad 50%.

Poruszyliśmy już temat kupujących, zastanawiam się jak wygląda sytuacja po drugiej stronie. Czy biznes mocno odczuł skutki tych zmian?

Obecna pandemia jest wydarzeniem bezprecedensowym we współczesnej historii. Nie sposób wskazać sektor gospodarki, który nie odczułby skutków tej sytuacji. Niemniej, chciałbym zwrócić szczególną uwagę na mikro- i małe przedsiębiorstwa, które zgodnie z danymi Organizacji Narodów Zjednoczonych stanowią ponad 90% wszystkich firm na świecie, odpowiadających za 50% do 60% globalnego zatrudnienia. One najmocniej odczuły negatywne skutki zamrożenia gospodarki.

Z jakimi wyzwaniami mierzą się obecnie mali i średni przedsiębiorcy? Co zmieniło się w sposobie ich funkcjonowania?

Trwa proces odbudowy gospodarek po ich wielotygodniowym zamrożeniu. Najnowsze analizy wskazują, że na skutek pandemii Covid-19 drobni przedsiębiorcy, zwłaszcza ci działający w zakresie usług osobistych, hotelarstwa i handlu detalicznego, ponieśli poważne straty. Obecnie mikroprzedsiębiorstwa muszą zmierzyć się z nowymi wyzwaniami rynkowymi, aby odbudować swój potencjał. Zauważyliśmy, że małe przedsiębiorstwa, które dotychczas przyjmowały jedynie płatności gotówkowe i nie były obecne w przestrzeni internetowej, mierzą się teraz ze szczególnymi problemami. W ślad za upowszechnianiem sprzedaży w internecie, rosną oczekiwania konsumentów, że płatności cyfrowe staną się powszechnie dostępną i akceptowalną formą płatności w dowolnym miejscu i czasie.

Wiele firm deklaruje obecnie wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorców. Czy Visa zamierza jakkolwiek pomóc?

Chcemy wspierać ożywienie gospodarcze w Europie między innymi poprzez wsparcie sektora MŚP, który bardzo ucierpiał podczas pandemii, a jest podstawowym filarem wielu gospodarek tworząc dobrobyt na całym świecie. Pod koniec czerwca ogłosiliśmy ogólnoświatową inicjatywę, w ramach której Visa pomoże 50 milionom małym firm zaadaptować się i wznowić działalność w nowej rzeczywistości oraz zachęci klientów do wspierania lokalnych przedsiębiorców i społeczności. W Europie działania obejmą ponad 8 milionów małych firm. Przystosowanie się do nowej sytuacji gospodarczej będzie priorytetem dla ich właścicieli, a skala wyzwań jest ogromna. Badania przeprowadzone przez Visa wskazują, że w Europie tylko połowa sprzedawców akceptuje płatności online. Dlatego we współpracy z siecią instytucji finansowych, firm technologicznych oraz lokalnych partnerów, Visa chce wesprzeć proces modernizacji małych przedsiębiorstw, przyspieszyć ich cyfryzację i pomóc im odpowiedzieć na zapotrzebowanie konsumentów na płatności bezgotówkowe – zarówno te on-line, jak i stacjonarne. Dla detalistów większa liczba akceptowanych sposobów płatności przekłada się na więcej zrealizowanych transakcji i dostęp do nowych grup klientów.

W ramach inicjatywy, która wystartowała również w Europie, podnosimy społeczną świadomość na temat znaczenia małych przedsiębiorstw i ich ważnej roli w lokalnej gospodarce. W ten sposób zachęcamy i motywujemy konsumentów do kupowania lokalnych produktów i stale przypominamy, że „To ważne, gdzie kupujesz”. Ponadto, w ciągu 5 lat Visa Foundation przekaże 200 milionów dolarów na długofalowe wsparcie małych firm i mikroprzedsiębiorstw w walce ze skutkami gospodarczymi COVID-19 na całym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem wspierania roli kobiet w gospodarce.

Czy pandemia może przyspieszyć zmiany w już wcześniej dynamicznie rozwijającym się sektorze płatności cyfrowych? 

Tak, myślę, że obecna sytuacja podkręci tempo zmian i wpłynie na digitalizację wielu kolejnych procesów. Na drodze do odbudowy gospodarki istotną rolę będą też pełnić innowacje w płatnościach, gdyż takie będą oczekiwania konsumentów, którzy w czasie pandemii lepiej je poznali i obdarzyli zaufaniem.

Spodziewamy się, że wzrośnie między innymi wykorzystanie innowacyjnych form potwierdzania transakcji, np. biometrii do weryfikacji tożsamości. Według badań przeprowadzonych przez Visa, polscy konsumenci uważają biometryczne metody uwierzytelniania płatności (takie jak odcisk palca lub skan twarzy) za szybsze i łatwiejsze od tradycyjnych metod oraz, co istotne, także bezpieczniejsze.

Prognozujemy również dalszy rozwój sektora e-commerce. Visa jest w trakcie wprowadzania nowego rozwiązania „Kliknij i zapłać”, dzięki któremu proces płatności ulegnie uproszczeniu. Podczas realizowania transakcji w sieci lub na urządzeniu mobilnym, konsumenci skorzystają z osobistego, bezpiecznego profilu, a to przełoży się na możliwość dokonania zakupu jednym kliknięciem. Również sprzedawcy odniosą korzyść z wprowadzenia tego rozwiązania, ponieważ będą mogli budować bazy lojalnych klientów, którzy docenią komfort szybkich, wygodnych i bezpiecznych płatności.

Materiał Partnera 

Mogą Ci się również spodobać

Nowa bohaterka sieci. Po szlabanie na telefon tweetuje przez lodówkę

Wpisy nastolatki znanej na Twitterze jako Dorothy stały się viralowym hitem. Po tym jak ...

Powstaje gigantyczne miasto przyszłości ze sztucznym księżycem

Sztuczny księżyc, cybernetyczny park jurajski, inżynieria genetyczna, a na każdym rogu roboty – tak ...

Nokia wraca przez Dubaj

W środę znów będzie głośno o smartfonach niezwykle popularnej niegdyś marki. W Dubaju odbędzie ...

Programmatic, nowy król marketingu. Czas na personalizację

Wydatki na reklamę kupowaną w modelach programatycznych systematycznie rosną. W 2020 r. aż 69 ...

Francuzi wchodzą po raz drugi

Nowym właścicielem sieci komórkowej Play staje się bliski przyjaciel prezydenta Francji Emanuela Macrona. Razem ...

Kontrowersyjna firma IT wskaże, gdzie szczepić na Covid-19

Palantir mający na koncie kontrowersyjne rządowe zlecenia związane z inwigilacją teraz pracuje w USA ...