Sztuczna inteligencja zaszyta w oprogramowaniu

Systemy dla przedsiębiorstw w coraz większym stopniu bazują na zaawansowanych algorytmach.

Publikacja: 07.09.2018 13:36

Sztuczna inteligencja zaszyta w oprogramowaniu

Foto: cyfrowa.rp.pl

Zastosowanie sztucznej inteligencji pomoże wygenerować światowej gospodarce od 3, 5 do 5, 8 bln dol. rocznie – szacuje firma McKinsey. Najmocniej zyskają handel, marketing, sprzedaż i produkcja.

Rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji coraz śmielej wkraczają do różnych branż. Stały się już nieodłączną częścią oprogramowania dla przedsiębiorców.

– Doświadczenia pokazują, że w przypadku przedsiębiorstw przemysłowych, systemy klasy ERP przyczyniają się do zwiększenia efektywności produkcji o 15–25 proc., zredukowania czasu przestoju maszyn o 30–50 proc., czy też skrócenia czasu wprowadzenia nowego produktu na rynek o 20–50 proc. Osiągnięcie podobnych wartości jest niemożliwe bez zastosowania inteligentnych algorytmów – podkreśla Sławomir Kuźniak, dyrektor ds. zarządzania produktem w firmie BPSC. Dodaje, że algorytmy są w stanie zbierać dane z hali produkcyjnej, wykrywać i rozwiązywać niedostrzegalne dotąd problemy związane choćby ze zużyciem maszyn, zmęczeniem komponentów czy optymalizacją wykorzystania zasobów wytwórczych.

Do 2021 r. oparta o stosujące sztuczną inteligencją rozwiązania CRM aktywność firm i organizacji ma wnieść do światowej gospodarki ponad 1 bln dolarów oraz wytworzyć 800 tysięcy nowych miejsc pracy – prognozuje firma Salesforce.

W imponującym tempie rozwija się segment wirtualnych konsultantów. Jeszcze w ubiegłym roku jego wartość szacowano na nieco ponad 250 mld dol. W 2024 r. ma wzrosnąć do 1,3 bln dol. – przewiduje firma Global Market Insights. Zasilane sztuczną inteligencją chatboty będą powiększać swój rynkowy udział o ponad połowę każdego roku.

– Głównie dlatego, iż posiadając funkcję przetwarzania języka naturalnego, potrafią nie tylko zinterpretować i odwołać pytanie do konkretnej odpowiedzi, ale „zrozumieć” intencje rozmówcy, nawet jeśli nie jest ona przedstawiona w sposób oczywisty – komentuje Maciej Stanusch, ekspert z firmy Stanusch Technologies. Wtóruje mu Justyna Klimuk, ekspertka z firmy Microsoft.

– Obecnie wiele firm zastanawia się nad praktycznym wykorzystaniem możliwości sztucznej inteligencji w systemach wspomagających zarządzanie. Zapewnia ona automatyzację procesów przetwarzania informacji, oferując konkretne korzyści w zakresie obsługi klientów z wykorzystaniem funkcji asystentów, rozpoznawania zamówień, inwentaryzacji stanów magazynowych czy przewidywania popytu rynkowego – wymienia. Dodaje, że powszechniejsza implementacja czujników internetu rzeczy wykorzystywanych na halach produkcyjnych czy w działach kontroli jakości, również wpłynie na kierunek rozwoju systemów ERP.

Duży wpływ na rynek mają też zmiany dotyczące sposobu kupowania oprogramowania.

– Wcześniej za takie zakupy odpowiadał dział IT, a dziś w dużej mierze dokonywane są przez poszczególne departamenty, które coraz bardziej rozumieją wpływ nowej technologii na procesy biznesowe. Taki stan rzeczy wynika również z popularyzacji rozwiązań działających w chmurze obliczeniowej. Od zespołu IT oczekuje się przede wszystkim integracji oprogramowania – komentuje Piotr Rojek, dyrektor zarządzający w firmie DSR.

Zastosowanie sztucznej inteligencji pomoże wygenerować światowej gospodarce od 3, 5 do 5, 8 bln dol. rocznie – szacuje firma McKinsey. Najmocniej zyskają handel, marketing, sprzedaż i produkcja.

Rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji coraz śmielej wkraczają do różnych branż. Stały się już nieodłączną częścią oprogramowania dla przedsiębiorców.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Technologie
Niezwykły samolot JetZero bliski startu. To ma być przełom w lotnictwie
Technologie
Strach zajrzeć do lodówki. Gdzie wkrótce trafi sztuczna inteligencja i boty
Technologie
Twórca ChatGPT: Tylko fuzja jądrowa może zaspokoić sztuczną inteligencję
Technologie
Katastrofa w Baltimore jedną z wielu. Jak polski kapitan zniszczył olbrzymi most
Technologie
Sztuczna inteligencja okazała się lepsza od lekarzy. Pomoże im w pracy czy zastąpi?