W hotelu Hilton w amerykańskiej Wirginii testowany jest robot IBM, który dostarczając informacje klientom, uczy się ludzkiej mowy. Jak podaje zajmująca się doradztwem inwestycyjnym na rynku nieruchomości firma Walter Herz, roboty pracują m.in. w hotelu Sheraton w Los Angeles, Luma Hotel Times Square w Nowym Jorku czy Singapore Hotel Jen. Część z nich potrafi dostarczyć bagaż i zamówione rzeczy do pokoi gości, donieść je do samochodu, a także obsługiwać usługi check-in i check-out. – Niektóre z wprowadzanych innowacji wydawać się mogą dość futurystyczne i kojarzyć bardziej z science fiction niż z ogólnodostępnymi, standardowymi usługami – stwierdza Katarzyna Tencza, dyrektor w dziale hotelowym Walter Herz.

Najszybciej technologiczne nowości pojawiają się w globalnych sieciach. Pomagają w tym urządzenia mobilne. Początkowo używano ich głównie do rezerwacji, meldowania się czy zamawiania usług. Teraz smartfonem można otwierać drzwi do pokoju, regulować oświetlenie lub nastawiać klimatyzację jeszcze przed przyjazdem. – Hotele na coraz większą skalę adaptują rozwiązania, które zaprojektowane zostały dla urządzeń mobilnych i systemów służących do przetwarzania informacji. Dzięki temu mogą ulepszać serwis i zarządzanie obiektami – informuje Tencza.

Przykładem jest usługa wirtualnego asystenta. W hotelu Sanlitun w Pekinie goście mówiący do inteligentnego głośnika mogą poprosić o informacje dotyczące podróży między hotelem a lotniskiem, zamówić usługi hotelowe, jak i kontrolować temperaturę, klimatyzację czy oświetlenie.

Składanie zleceń przy użyciu głosu będzie także możliwe w hotelach sieci Marriott. Wirtualny asystent opracowany we współpracy z firmą Amazon przyjmie zamówienie na posiłek, sprzątanie czy wezwie obsługę. Ponadto będzie mógł ułatwić znalezienie informacji o miejscu pobytu, pomoże w obsłudze sprzętu do odtwarzania muzyki czy sterowania niektórymi inteligentnymi urządzeniami w pokojach. Tacy wirtualni asystenci o nazwie Amazon Echo już działają pilotażowo w wybranych obiektach.

W hotelach pojawiają się także rozwiązania z zakresu wirtualnej rzeczywistości. Pozwalają przenieść potencjalnego klienta do wybranego hotelu, pokazać mu pokój z wykorzystaniem obrazu, dźwięku i doznań fizycznych. Według ekspertów Walter Herz rzeczywistość wirtualna jest szczególnie atrakcyjna ze względu na ilość informacji, jakich przeciętnie potrzebuje klient, zanim zarezerwuje pokój. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań wirtualnej rzeczywistości czytanie opisów można zastąpić samym doświadczeniem pobytu w danym miejscu.