Spółki za mało inwestują w patenty, znaki i wzory

mat. pras.

Pod względem ochrony własności intelektualnej polskie firmy wciąż mają dużo do zrobienia. Część naszych blue chipów z indeksu WIG20 ma wręcz problemy z opisaniem własnej działalności B+R.

Elita polskich spółek w dużej mierze nie jest świadoma własnej aktywności na polu patentów, wzorów użytkowych i znaków towarowych. Tak przynajmniej wynika z ankiety przeprowadzonej przez „Rzeczpospolitą” wśród firm zaliczanych do prestiżowego indeksu WIG20. Część spółek w ogóle nie udzieliła nam żadnych odpowiedzi, inne po naleganiach przesyłały niepełne dane. W tym gronie wyróżniło się PZU, które po tygodniu na wszystkie nasze pytania odpowiedziało, że… nie udzieli takich informacji. Narodowy ubezpieczyciel dopytywany o przyczyny stwierdził, że sprawy, o które pytamy, traktowane są jako tajemnica handlowa. A przecież posiadane patenty to dla firm powód do dumy.

Selektywna świadomość

Problemy giełdowych spółek z udzieleniem nawet ogólnych informacji na temat posiadanych patentów czy zarejestrowanych znaków i wzorów przemysłowych mogą też świadczyć o tym, że część z nich ma lub będzie miała problemy ze skutecznym konkurowaniem na europejskim czy nawet krajowym podwórku. Nie może być inaczej, skoro, w wielu obszarach gospodarki, o przewadze konkurencyjnej decydują prawa do zarejestrowanej wartości intelektualnej.

Jednak niektóre z największych spółek wiedzą o tym doskonale. Grupa PKN Orlen posiada przeszło: 720 zarejestrowanych znaków towarowych, 50 wzorów przemysłowych, 40 patentów w mocy i 20 wzorów użytkowych. I na tym nie koniec. – W związku z ciągłym rozwojem nowych technologii oraz produktów wydatki na ochronę własności intelektualnej będą w kolejnych latach rosły – zapowiada Joanna Zakrzewska, rzecznik Orlenu. Dodaje, że zwiększone wydatki na ten cel nieodłącznie związane są z ekspansją terytorialną koncernu. Co ważniejsze przekładają się na osiągane wyniki.

Inwestycje w wartości intelektualne rosną także w grupie PGNiG. – W obszarze badań i rozwoju premiujemy projekty, których spodziewanym rezultatem jest uzyskanie patentu na wynalazek bądź prawa ochronnego na wzór użytkowy. Działalność związana z ochroną własności przemysłowej prowadzona jest zarówno w obszarze wydobywczym, jak i przesyłu gazu oraz pomiaru, aż po ostatecznych odbiorców – podaje biuro prasowe PGNiG. Dodaje, że w szeroko pojętej branży oil&gas ochrona własności przemysłowej jest zjawiskiem powszechnym.

– Stawiamy na innowacyjne rozwiązania, prowadzimy szereg prac badawczo-rozwojowych i dokonujemy zgłoszeń praw wyłącznych – zarówno wynalazków, wzorów użytkowych, jak i wzorów przemysłowych. W kolejnych latach planujemy zwiększyć liczbę dokonanych zgłoszeń i utrzymać ochronę już istniejących praw – mówi z kolei Adam Bugajczuk, wiceprezesa ds. rozwoju KGHM. Zauważa, że zgłoszenia praw wyłącznych skupiają się głównie w obszarze górnictwa i hutnictwa.

Ponad 300 znaków towarowych zarejestrował do tej pory CD Projekt, z czego większość to rejestracje międzynarodowe. – Podana wielkość jest przybliżona, ponieważ znaki towarowe to bardzo dynamiczna dziedzina naszych zasobów IP i nie jesteśmy w stanie podać tutaj dokładnej liczby – mówi Marek Bugdoł, specjalista ds. IR w spółce. Dodaje, że ewentualne kolejne zgłoszenia i rejestracje będą bezpośrednio uzależnione od planów biznesowych spółki i wprowadzania na rynek nowych gier, produktów czy usług. Informuje, że rejestracja znaków towarowych odnoszących się do gier wideo jest standardem w branży.

Niewiedza firm

Co czwarte miejsce pracy w Polsce jest już wspierane przez sektory intensywnie korzystające z praw do własności intelektualnej. To ok. 4,2 mln miejsc pracy, czyli 26,5 proc. wszystkich, i blisko 42 proc. naszego PKB. Wciąż odstajemy pod tym względem od średniej unijnej, gdzie stanowią one o niemal 30 proc. miejsc pracy i średnio 45 proc. PKB. Ale dystans jest już nieznaczny.

Nie da się jednak tego powiedzieć w kontekście patentów, które są kluczowe dla innowacyjności. Pod względem liczby wniosków składanych do urzędów patentowych rodzimi przedsiębiorcy są w europejskim ogonie. Choć od 2005 do 2015 r. liczba przyznawanych patentów rosła – z 305 do 1234 rocznie, to nie ma powodu do optymizmu. – Realny obraz otrzymujemy dopiero po przejściu ze wskaźników stricte ilościowych do jakościowych. Z analizy aktualnego statusu prawnego patentów wynika, że tylko 19,8 proc. z nich wciąż chroni własność intelektualną. 11,2 proc. czeka na rozpatrzenie, a pozostałe 69 proc. nie ma już żadnej wartości komercyjnej ze względu na utracenie, wygaśnięcie lub odwołanie ochrony – wskazuje Paweł Grzegorczyk, ekonomista, analityk w funduszu ASI Valuetech Seed Fund.

Ale wcale nie musi być aż tak źle. Eksperci twierdzą, że statystyki zaburzają faktyczny obraz, a przedsiębiorcy często nawet nie wiedzą o swojej działalności B+R. W 2018 r. firma Grand Thornton przebadała 500 losowo wybranych dużych oraz średnich firm produkcyjnych i usługowych w Polsce. Sprawdziła, czy w ciągu ostatniego roku informowały one na swoich stronach internetowych, że wprowadziły na rynek nowy produkt bądź usługę. – W końcu to rozwijanie oferty o nowe produkty jest najlepszą miarą innowacyjności danej firmy i jej aktywnego podejścia do rozwoju – tłumaczy Michał Rodak, doradca z Grand Thornton.

Okazało się, że w ten sposób ofertę rozszerzyło w rok co najmniej 56 proc. badanych firm (przy czym część zapewne zrobiła to, ale nie pochwaliła się tym na stronie internetowej). – Nie prowadziliśmy analogicznego badania w innych krajach, ale uważamy, że jest to naprawdę wysoki wynik. Oznacza on, że w przypadku średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce prace nad nowymi produktami są niemal stałym elementem działalności – mówi Rodak.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kreml: Rosja jest atakowana w cyberprzestrzeni

Rosyjskie instytucje, w tym strona rosyjskiego prezydenta są regularnie obiektem cyberataków z USA i ...

Duńska armia stawia na graczy. Wyróżniają się zdolnościami

Duńskie siły zbrojne poszukują wśród graczy nowych pilotów, dowódców lotów i operatorów radarów. Zatrudnienie ...

Szturm seniorów na serwisy zakupowe

Klienci powyżej 60. roku życia są głównym motorem wzrostu zakupów online. Najchętniej odwiedzają sklepy ...

USA biorą się za chińskie spółki od inwigilacji

Administracja Donalda Trumpa może wpisać chińską spółkę Hikvision, jednego z globalnych liderów na rynku ...

Serial oparty na „Władcy Pierścieni” będzie najdroższym w historii

W najbliższych miesiącach Amazon Studios rozpocznie produkcję nowego serialu w Auckland w Nowej Zelandii. ...

Polacy ochronią asystenta Amazona

Alexa, asystent głosowy Amazona, będzie bezpieczniejsza dzięki polskiemu startupowi. Firma Cyberus Labs – specjalizująca ...