„100 innowacji stulecia”. Firmy dostają kosmiczne wsparcie

Bezpieczeństwo kosmiczne, obserwacja Ziemi, a także łączność satelitarna – to przykłady priorytetów wynikających z polskiej strategii kosmicznej.

Publikacja: 28.06.2020 21:45

„100 innowacji stulecia”. Firmy dostają kosmiczne wsparcie

Foto: NASA

Polska znalazła się na 12. miejscu wśród 27 krajów UE w rankingu beneficjentów konkursów dotyczących technologii kosmicznych w ramach programu Horyzont 2020. Od 2014 r. 35 polskich podmiotów pozyskało prawie 13 mln euro dofinansowania w 39 projektach. Liderem jest Polska Agencja Kosmiczna (POLSA). Zajmuje ona 14. miejsce wśród wszystkich unijnych podmiotów pozyskujących dofinansowanie z tego programu.

Jaka jest przyszłość sektora kosmicznego? – Jesteśmy przekonani, że będzie wzrastać liczba inwestycji oraz że przykładem innych państw w Polsce administracja stanie się świadomym klientem: będzie kupowała usługi i produkty oparte na danych satelitarnych oferowanych przez polskie firmy – odpowiada Michał Szaniawski, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej. Dodaje, że obecnie POLSA w ramach grantu na budowę systemu świadomości sytuacyjnej w przestrzeni kosmicznej przeznacza dla polskich firm i jednostek naukowych zaangażowanych w budowę sieci ponad 70 proc. jego wartości.

""

cyfrowa.rp.pl

– Natomiast w ramach programu zamawianych aplikacji dla administracji publicznej to my będziemy dawać przedsiębiorcom szansę na stworzenie produktów, które później od nich kupimy – zapowiada prezes. Przekonuje, że krajowe inwestycje w infrastrukturę satelitarną, naziemną czy misje naukowe będą służyły rozwojowi polskich przedsiębiorstw.

CZYTAJ TAKŻE: „100 innowacji stulecia”. Azotek galu z Polski odmieni motoryzację

– Pozyskiwanie takiej infrastruktury przekłada się na rozwijanie technologii, kompetencji i nowe miejsca pracy. Najlepsi polscy inżynierowie zostaną w kraju i będą dla nas pracować – tłumaczy Szaniawski.

Kluczowym elementem bezpieczeństwa kosmicznego jest m.in. rozwój i aktualizacja technologii sensorów śledzących obiekty bliskie Ziemi oraz zapewnienie bezpieczeństwa infrastruktury (satelitów) znajdującej się na orbicie. Dzięki systemowi teleskopów możliwe są manewry, których celem jest uniknięcie zderzenia ze śmieciami kosmicznymi oraz innymi obiektami na orbicie. Zapobiega to powstawaniu nowych śmieci i chroni drogocenne obiekty, od których ludzkość jest coraz bardziej zależna (satelity nawigacyjne, telekomunikacyjne czy meteorologiczne), nie mówiąc już o Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, gdzie ciągle przebywa kilku astronautów prowadzących eksperymenty naukowe.

CZYTAJ TAKŻE: „100 innowacji stulecia”. Nadwiślański wizjoner i pionier kinematografii

– Kolejnym obszarem inwestycji są technologie obserwacji Ziemi. Z tym związany jest rozwój usług wspomagających inne obszary gospodarki, np. rolnictwo, turystykę, gospodarkę wodną, zarządzanie kryzysowe czy – z czego mało osób zdaje sobie sprawę – ochronę zabytków i dziedzictwa kulturowego – podkreśla prezes Polskiej Agencji Kosmicznej. Dodaje, że jest ona również zaangażowana w projekty międzynarodowe związane z robotyką kosmiczną i łącznością satelitarną.

Generalnie w sektorze kosmicznym wyodrębniamy dwa obszary aktywności: upstream – czyli to wszystko, co wysyłamy w przestrzeń kosmiczną, oraz downstream, który skupia się na wykorzystaniu danych satelitarnych.

CZYTAJ TAKŻE: „100 innowacji stulecia”. Polski prekursor kolorowej telewizji

– Technologie stosowane do upstreamu są niezwykle wymagające pod względem niezawodności technologii. Downstream natomiast zapewnia najszybszy zwrot z inwestycji i pomaga rozwiązać bieżące problemy i wyzwania – podsumowuje Szaniawski.

Polska Agencja Kosmiczna powstała na mocy ustawy z 26 września 2014 r. Jej zadaniem jest wspieranie polskiego przemysłu kosmicznego poprzez łączenie świata biznesu i nauki oraz świadczenie pomocy rodzimym przedsiębiorcom w pozyskiwaniu funduszy z Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Polska znalazła się na 12. miejscu wśród 27 krajów UE w rankingu beneficjentów konkursów dotyczących technologii kosmicznych w ramach programu Horyzont 2020. Od 2014 r. 35 polskich podmiotów pozyskało prawie 13 mln euro dofinansowania w 39 projektach. Liderem jest Polska Agencja Kosmiczna (POLSA). Zajmuje ona 14. miejsce wśród wszystkich unijnych podmiotów pozyskujących dofinansowanie z tego programu.

Jaka jest przyszłość sektora kosmicznego? – Jesteśmy przekonani, że będzie wzrastać liczba inwestycji oraz że przykładem innych państw w Polsce administracja stanie się świadomym klientem: będzie kupowała usługi i produkty oparte na danych satelitarnych oferowanych przez polskie firmy – odpowiada Michał Szaniawski, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej. Dodaje, że obecnie POLSA w ramach grantu na budowę systemu świadomości sytuacyjnej w przestrzeni kosmicznej przeznacza dla polskich firm i jednostek naukowych zaangażowanych w budowę sieci ponad 70 proc. jego wartości.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Wystarczy zdjęcie twarzy. Sztuczna inteligencja posiadła groźną umiejętność
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Technologie
Pierwsze zestrzelenie rakiety w kosmosie. Świat szykuje się na „gwiezdne wojny”
Materiał Promocyjny
Znamy laureatów 4. edycji konkursu Huawei Startup Challenge
Technologie
Nanoboty i „żywe plomby”. Naukowcy opracowali przełomowe metody leczenia zębów
Technologie
Ozempic to również lek na niepłodność? Zaskakujące doniesienia o ciążach