Leopard z Gliwic rusza w kosmos

mat. pras.

Polska spółka KP Labs dostarczy Kanadyjczykom technologię, która ma wesprzeć ich misję kosmiczną. Chodzi o komputer Leopard, który ma przetwarzać dane na orbicie.

Kanadyjska Agencja Kosmiczna (CSA) wybrała firmę Global Spatial Technology Solutions (GSTS) jako tą, która opracuje technologię wykorzystującą wizję komputerową i sztuczną inteligencję dla podejmowania lepszych decyzji podczas operacji w przestrzeni kosmicznej. Rozwiązanie to miałoby być wdrożone w lądownikach badawczych, łazikach czy systemach obserwacji Ziemi. Właśnie w projekcie GSTS zostanie użyte rozwiązanie opracowane przez specjalistów KP Labs. Leopard zostanie zamontowany także w budowanym przez spółkę satelicie Intuition-1.

CZYTAJ TAKŻE: Takiej nagrody jeszcze nie było. Z reality show w kosmos

– Przetwarzanie danych na orbicie stanowi przełom w dotychczasowym podejściu do analizy informacji. Wierzymy, że udostępniona przez nas jednostka o nazwie Leopard, pozwoli na osiągnięcie zamierzonych celów misji – mówi Michał Zachara, dyrektor operacyjny gliwickiej firmy.

KP Labs dostało zadanie przetestowania i adaptacji głębokich sieci neuronowych, niewykorzystywanych dotychczas w przestrzeni kosmicznej. – Wierzę, że rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji wspomogą eksplorację kosmosu, w której autonomia poszczególnych rozwiązań pozwoli w przyszłości radzić sobie z coraz większą złożonością scenariuszy i odkrywać tajemnicze światy – komentuje Zachara.

Jak tłumaczy Richard Kolacz, dyrektor generalny GSTS, wysłanie Leoparda w przestrzeni kosmicznej to jak umieszczenie na orbicie instrumentu optycznego, pełniącego rolę oczu, i komputera stanowiącego jego mózg, umożliwiającego natychmiastowe podjęcie decyzji w czasie rzeczywistym, bez konieczności przekazywania wszystkich danych na Ziemię. – To pierwszy krok w rozwoju prawdziwie autonomicznego potencjału kosmicznego – dodaje Kolacz.

CZYTAJ TAKŻE: Nasze satelity polecą na Marsa. Wystrzeli je Richard Branson

Wizja komputerowa obejmuje automatyczną ekstrakcję, analizę i zrozumieniu informacji pozyskanych z obrazów cyfrowych. Dzięki zastosowaniu uczenia maszynowego można znacznie usprawnić proces „wydobywania” istotnych informacji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Z robotem na podbój Stambułu

Na początku marca Team RaByte – grupa uczniów ze szkół średnich – wyrusza do ...

Centra przetwarzania danych mają nowego lidera

Krajowi i zagraniczni operatorzy szykują się do obsługi chmury publicznej. Nowy impuls daje państwowy ...

Centrum pod Bolesławcem to całkowicie nowy projekt

Amazon jest już największym amerykańskim pracodawcą w Polsce, a niebawem uruchomi kolejne inwestycje 
– ...

Spotify testuje nową funkcję. Dla tych co lubią śpiewać

Spotify we współpracy z Musixmatch testuję nową funkcję: wyświetlanie tekstów piosenek w czasie rzeczywistym. ...

Zalew zwrotów. Jak ratują się e-sklepy?

Coraz więcej Polaków odsyła towary kupowane online. W branży odzieżowej wraca aż 70 proc. ...

Showmax znika z Polski, partnerzy zaskoczeni

Po niemal dwóch latach obecności serwis postanowił wycofać się z naszego kraju. Choć decyzja ...