Duża liczba rodzimych firm jest zaangażowana w skomplikowane europejskie projekty rozwijające najnowsze technologie satelitarne, produkuje komponenty na potrzeby Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i UE oraz świadczy szeroki zakres usług komercyjnych związanych z branżą kosmiczną. Roboty znajdują różnorodne zastosowania w eksploracji kosmosu oraz na orbicie okołoziemskiej z tzw. śmieci kosmicznych i część z nich powstaje właśnie przy aktywnym udziale naszego kraju.
Mimo pandemii firmy realizujące projekty z branży kosmicznej nie odczuły zahamowania tej gałęzi gospodarki. Jedną z takich firm jest PIAP Space – spółka córka Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów (Łukasiewicz – Instytut PIAP). Ta młoda polska firma rozwija technologie i produkty w zakresie urządzeń do integracji i testowania satelitów (MGSE), aktywnego usuwania śmieci kosmicznych, manipulatorów i chwytaków, obsługi satelitów na orbicie, interakcji człowiek–robot oraz mechanizmów.
PIAP Space realizuje projekty na zlecenie ESA, pracując ramię w ramię z polskimi i europejskimi partnerami specjalizującymi się w tej dynamicznie rozwijającej się branży.
Jednym z tych projektów jest TITAN – projekt polegający na rozwoju ramienia robotycznego do serwisowania satelitów. PIAP Space rozpocznie prace od laboratoryjnego modelu przegubu robotycznego, a następnie skonstruuje prototypowe ramię składające się z różnych typów przegubów, aby przetestować jego funkcjonalność w różnych pozaziemskich scenariuszach, które są niezwykle trudne do odtworzenia na Ziemi. Umowa z ESA opiewa na ponad 2,6 mln euro.
To pierwszy tak duży kontrakt zakładający rozwój całego podsystemu satelitarnego dla polskiego przemysłu kosmicznego. Umowy między PIAP Space a innymi polskimi podmiotami – CBK PAN i Spacive, zawarte na potrzeby realizacji projektu, określają współpracę nawet na dekadę do przodu. Umowa z CBK PAN jest prawdopodobnie jedną z pierwszych w Polsce dotyczących rozwoju technologii kosmicznych w celach komercyjnych nie tylko na potrzeby krajowe, ale z myślą o szerokim udziale na rynku międzynarodowym.