Materiał powstał we współpracy z Canon
W ten sposób unika kompromisów w sferze jakości i wydajności produkcji – twierdzą eksperci Canon Polska, którzy bacznie przyglądają się polskiemu rynkowi druku, wskazują dominujące na nim trendy i identyfikują wyzwania stojące przed poligrafią oraz rynkiem urządzeń biurowych.
Jest dobrze, a nawet bardzo dobrze – jak podał Polski Instytut Ekonomiczny, Polska jest światowym liderem w eksporcie gazet, dzienników i czasopism, osiągając w 2021 r. 23-proc. udział w ich ogólnoświatowym eksporcie. Ten sukces nie byłby możliwy, gdyby nie nastawienie polskich drukarń na modernizację swoich parków maszynowych. – Polski rynek poligrafii dynamicznie się rozwija pod względem technicznym – mówi Michał Młynarczyk, Professional Print Product Manager w Canon Polska. – Możemy być konkurencyjni względem krajów zachodnich, bo oferujemy wiele aplikacji w cenach niższych niż na zachodnich rynkach.
Najważniejsze trendy poligraficzne 2022 roku
Sektorem, który dziś najbardziej rozbudza wyobraźnię branży poligraficznej, nie jest bynajmniej druk produkcyjny. Z doświadczeń ekspertów Canon wynika, że najszybciej rośnie zainteresowanie drukowanymi aranżacjami wnętrz. Ulepszone technologie druku fototapet sprawiają, że wytrzymałe i bezwonne wydruki mogą dziś zawisnąć w dowolnej powierzchni – od pokoju dziecięcego po biuro czy kawiarnię.
– Za boom w branży drukowanych aranżacji wnętrz odpowiada przede wszystkim nowatorska technologia UVgel – twierdzi Rafał Osiekowicz, Marketing Manager w Canon Production Printing. – Ekologiczny atrament żelowy utwardzany jest nie przy pomocy ciepła, ale światłem UV. Dzięki temu uzyskujemy bezpieczny i niezwykle wytrzymały wydruk, którym można wykleić podłogę czy nawet sufity – dodaje. Choć na rynku obecna jest już od kilku lat, to w 2022 roku technologia UVgel (oraz produkowane przy jej pomocy fototapety) osiągnęła szczególną popularność. Tym bardziej, że kilka miesięcy temu Canon zaprezentował dodatkową funkcjonalność, która w branży szybko zyskała miano „magicznej". Chodzi o FLXfinish+, czyli możliwość tworzenia mieszanego, matowo-błyszczącego wykończenia wydruku. Jak przekonuje ekspert Canon, efekty powstałe przy jej zastosowaniu można wykorzystać między innymi we wspomnianych fototapetach, ale szczególnie powinien się nią zainteresować sektor marketingu albo produkcji opakowań. – FLXfinish+ daje zupełnie nowe możliwości wykończenia plakatu czy produktu, a tym samym przykucia uwagi konsumenta – mówi Rafał Osiekowicz.