Poligrafia w Polsce trzyma się dobrze – zapewnia Canon podsumowując 2022 rok

Niemal co czwarta gazeta na świecie jest produkowana w polskich drukarniach. Jak Polska wyrosła na taką globalną poligraficzną potęgę? Krajowa branża coraz częściej korzysta z najnowocześniejszych urządzeń i innowacyjnych rozwiązań, automatyzując proces druku oraz oprawy.

Publikacja: 19.12.2022 21:00

Poligrafia w Polsce trzyma się dobrze – zapewnia Canon podsumowując 2022 rok

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z Canon

W ten sposób unika kompromisów w sferze jakości i wydajności produkcji – twierdzą eksperci Canon Polska, którzy bacznie przyglądają się polskiemu rynkowi druku, wskazują dominujące na nim trendy i identyfikują wyzwania stojące przed poligrafią oraz rynkiem urządzeń biurowych.

Jest dobrze, a nawet bardzo dobrze – jak podał Polski Instytut Ekonomiczny, Polska jest światowym liderem w eksporcie gazet, dzienników i czasopism, osiągając w 2021 r. 23-proc. udział w ich ogólnoświatowym eksporcie. Ten sukces nie byłby możliwy, gdyby nie nastawienie polskich drukarń na modernizację swoich parków maszynowych. – Polski rynek poligrafii dynamicznie się rozwija pod względem technicznym – mówi Michał Młynarczyk, Professional Print Product Manager w Canon Polska. – Możemy być konkurencyjni względem krajów zachodnich, bo oferujemy wiele aplikacji w cenach niższych niż na zachodnich rynkach.

Najważniejsze trendy poligraficzne 2022 roku

Sektorem, który dziś najbardziej rozbudza wyobraźnię branży poligraficznej, nie jest bynajmniej druk produkcyjny. Z doświadczeń ekspertów Canon wynika, że najszybciej rośnie zainteresowanie drukowanymi aranżacjami wnętrz. Ulepszone technologie druku fototapet sprawiają, że wytrzymałe i bezwonne wydruki mogą dziś zawisnąć w dowolnej powierzchni – od pokoju dziecięcego po biuro czy kawiarnię.

– Za boom w branży drukowanych aranżacji wnętrz odpowiada przede wszystkim nowatorska technologia UVgel – twierdzi Rafał Osiekowicz, Marketing Manager w Canon Production Printing. – Ekologiczny atrament żelowy utwardzany jest nie przy pomocy ciepła, ale światłem UV. Dzięki temu uzyskujemy bezpieczny i niezwykle wytrzymały wydruk, którym można wykleić podłogę czy nawet sufity – dodaje. Choć na rynku obecna jest już od kilku lat, to w 2022 roku technologia UVgel (oraz produkowane przy jej pomocy fototapety) osiągnęła szczególną popularność. Tym bardziej, że kilka miesięcy temu Canon zaprezentował dodatkową funkcjonalność, która w branży szybko zyskała miano „magicznej". Chodzi o FLXfinish+, czyli możliwość tworzenia mieszanego, matowo-błyszczącego wykończenia wydruku. Jak przekonuje ekspert Canon, efekty powstałe przy jej zastosowaniu można wykorzystać między innymi we wspomnianych fototapetach, ale szczególnie powinien się nią zainteresować sektor marketingu albo produkcji opakowań. – FLXfinish+ daje zupełnie nowe możliwości wykończenia plakatu czy produktu, a tym samym przykucia uwagi konsumenta – mówi Rafał Osiekowicz.

Na co stawiają biura?

Sektorem, który dość ściśle – przynajmniej z punktu widzenia producentów – wiąże się z poligrafią, jest druk biurowy. Jednak od kilku lat uwaga nowoczesnych przedsiębiorców przesuwa się w stronę cyfrowego obiegu dokumentów. Wagę tematu dostrzegają także producenci rozwiązań dla biur. – Gdybym miał krótko podsumować rok 2022 w temacie technologii dla biznesu, zdecydowanie wskazałbym na rozwój systemów biurowych do zarządzania informacjami – mówi Dariusz Szwed, Product Manager w Canon Polska.

Jak obrazowo tłumaczy ekspert, takie oprogramowanie to coś w rodzaju automatycznego biura. System rozpoznaje dokumenty, kataloguje je, przechowuje w cyfrowych archiwach. A przede wszystkim – odczytuje z nich treści, co zwłaszcza w przypadku dużych biur jest nie do przecenienia. – Systemy po prostu odciążają pracowników, zdejmując im z barków najbardziej żmudną, monotonną część pracy – wyjaśnia ekspert Canon.

Nic dziwnego, że polskie firmy coraz chętniej przekonują się do cyfryzacji. Jak wynika z jesiennych badań agencji badawczej Insight Lab wykonanych dla Canon Polska (po raz pierwszy publikowanych w „Rzeczpospolitej"), wyraźnie wzrasta zainteresowanie firm implementacją cyfrowych rozwiązań dla biur. Biznes stawia głównie na formularze elektroniczne w miejsce dokumentów papierowych, automatyzację procesu odczytywania faktur oraz na digitalizację archiwów. A właśnie to, jak dowodzi Dariusz Szwed, zapewniają systemy zarządzania informacjami.

Żeby jednak skorzystać z systemów, najpierw trzeba scyfryzować papierowe dokumenty. Nic zatem dziwnego, że wyraźnie wzrasta zainteresowanie nowoczesnymi urządzeniami wielofunkcyjnymi, zapewniającymi sprawne drukowanie i – co najbardziej istotne – skanowanie. By ułatwić ten proces, Canon wzbogacił swoje portfolio urządzeń wielofunkcyjnych, wprowadzając na rynek nowe poręczne skanery, z których można skorzystać w dowolnym miejscu: podczas rozmowy z klientem, w kawiarni czy w pociągu. To odpowiedź producenta na wyraźnie wzrastającą rolę pracy zdalnej i hybrydowej.

Wyzwania na 2023

Sytuacja rynkowa jest zatem dobra, zarówno w poligrafii, jak i w zakresie rozwiązań zarządzania dokumentami dla firm. Tym bardziej, że w obu sektorach można dojrzeć rysujące się perspektywy na przyszłość. Dla drukarń jednym z najbardziej przyszłościowych tematów jest tak zwany druk na żądanie, czyli możliwość błyskawicznego wydruku i dystrybucji produktu w nakładzie nawet jednej sztuki. Potencjalne wykorzystanie takiej możliwości to między innymi personalizowane książki na prezent albo podręczniki drukowane pod potrzeby konkretnego ucznia czy studenta.

Co jest nam potrzebne, aby w pełni wdrożyć druk na żądanie? Jak przekonuje Michał Młynarczyk: jedynie zmiana podejścia drukarzy. – Technologicznie jesteśmy gotowi. Druk cyfrowy, który niesamowicie rozwinął się w ciągu ostatnich kilkunastu lat, daje dziś możliwość taniego i szybkiego wydruku nawet jednej sztuki książki, foto książki czy kalendarza. Jednak do tej pory firmy skupiały się na produkcji większych nakładów – mówi Michał Młynarczyk. – Wszystko zależy od dobrze skonstruowanego biznesplanu i marży, którą można nałożyć na pojedynczego klienta, zainteresowanego drukiem na żądanie. Warto jednak podkreślić, że w tym modelu biznesowym obserwujemy wyraźne korzyści związane z ograniczeniem zapotrzebowania na powierzchnię magazynową. Odpada też problem niesprzedanego nakładu, z którym nie wiadomo co zrobić – wyjaśnia ekspert Canon od druku produkcyjnego.

Z kolei biznes może najwięcej skorzystać na wdrożeniu oprogramowania chmurowego (między innymi, choć nie tylko, do zarządzania drukiem i skanowaniem). Do zrobienia jest dużo, bo, według najnowszych danych GUS-u , tylko 29 proc. polskich przedsiębiorstw korzysta z technologii chmurowych. Co stoi na przeszkodzie powszechnych wdrożeń rozwiązań chmurowych w sektorze prywatnym? Zdaniem Dariusza Szweda w polskim biznesie dopiero kiełkuje świadomość możliwości, jakie dają rozwiązania typu cloud. – Polskie przedsiębiorstwa, a szczególnie te z sektora MŚP, nadal stawiaj pierwsze kroki w sferze transformacji cyfrowej. Musimy docierać do firm z wiedzą o tym, że rozwiązania chmurowe to dla nich nie tylko szansa, by automatyzować i przyspieszać codzienną pracę, ale także by dbać o bezpieczeństwo danych organizacji i jej klientów. To w końcu również znaczna oszczędność i otwarta furtka do płynnego rozwoju przedsiębiorstwa bez konieczności kosztownych inwestycji w lokalną infrastrukturę ICT, czyli tzw. skalowalność – zaznacza ekspert Canon Polska.

Inne wyzwania na nadchodzący czas to między innymi ogólnoświatowe problemy z załamaniem się łańcuchów dostaw oraz – jak w każdej innej branży – inflacja. Jednak nawet pomimo nich, eksperci z optymizmem patrzą w przyszłość. Druk udowadnia, że ma się świetnie nawet w okresie dynamicznego rozwoju przekazu cyfrowego.

Materiał powstał we współpracy z Canon

Materiał powstał we współpracy z Canon

W ten sposób unika kompromisów w sferze jakości i wydajności produkcji – twierdzą eksperci Canon Polska, którzy bacznie przyglądają się polskiemu rynkowi druku, wskazują dominujące na nim trendy i identyfikują wyzwania stojące przed poligrafią oraz rynkiem urządzeń biurowych.

Pozostało 95% artykułu
Technologie
Elektryczne podniebne taksówki trafią do armii. Są ciche i tanie
Technologie
Japończycy przekraczają granice. W sprzedaży wielkie roboty-pojazdy z ramionami
Technologie
Wymarłe gatunki powrócą do życia. Niepokój naukowców: „Trudno przewidzieć skutki"
Technologie
Nieśmiertelność to mrzonka? Naukowcy pracują nad radykalnym wydłużeniem życia
Materiał Promocyjny
SSC/GBS Leadership Program 2023
Technologie
Wyścig zbrojeń AI. Jedni wykrywają sztuczną inteligencję, inni ją maskują
Technologie
„Doniosłe odkrycie". W Chinach powstał materiał sześć razy twardszy niż kevlar