Szokujący wynik sondażu. Robot byłby najlepszym szefem

Roboty prędzej czy później przejmą funkcje szefów – tak uważa co trzeci badany
Shutterstock

Prawie dwie trzecie pracowników na świecie twierdzi, że przełożonemu robotowi ufałoby bardziej niż swoim kierownikom.

Robot lepiej zarządzałby podziałem zadań, budżetem firmy, sprawniej rozwiązywałby problemy i nie żywiłby uprzedzeń wobec swoich podwładnych – takie przykłady podaje aż 82 proc. pracowników uczestniczących w niedawnym globalnym badaniu firm Oracle and Future Workplace, którzy stwierdzili, że sztuczna inteligencja lepiej sobie radzi w niektórych sprawach niż szef człowiek.

CZYTAJ TAKŻE: Dania matecznikiem cobotów. Te roboty to przyszłość przemysłu

Najbardziej sceptyczni wobec zautomatyzowanych przełożonych są Brytyjczycy i Francuzi, choć i tak ok. 55 proc. z nich uważa je za bardziej godne zaufania niż ludzi. Natomiast w Chinach i Indiach bardziej ufa robotom aż dziewięciu na dziesięciu ankietowanych. Z drugiej strony większość pracowników sądzi, że to człowiek lepiej niż maszyna zrozumie ich emocje, a także lepiej dba o wspierającą i motywującą atmosferę w pracy.

Jednak prawie co trzeci badany przewiduje, że za jakiś czas robot i tak przejmie rolę ich szefa. Kevin Kruse, prezes LEADx, amerykańskiego startupu, który rozwija platformę coachingu menedżerów wykorzystującą narzędzia z pomocą sztucznej inteligencji, przypomina na łamach „Forbesa”, że spadek zaangażowania pracowników wykazywany w sondażach Gallupa wynika z braku umiejętności szefów do zarządzania ludźmi.

CZYTAJ TAKŻE: Nie uderzysz już robota. Maszyny zyskają prawa

Według ankiety LEADx, która latem tego roku objęła ponad tysiąc menedżerów mieszkających w USA, co piąty z nich zastąpiłby swojego przełożonego robotem. Gdyby zaś był to przyjazny robot – jak C-3PO z filmowej sagi „Star Wars” – ten odsetek sięgał nawet 30 proc. Średnią dla całej badanej grupy i tak obniżali najstarsi menedżerowie 55+, bo wśród milenialsów (24–29 lat) odsetek tych, którzy chętnie zastąpiliby swojego szefa robotem, wyniósł 24 proc. i sięgnął 41 proc. – w przypadku humanoidalnej maszyny.

Większość zostałaby jednak – przynajmniej na razie – przy szefie człowieku, zwłaszcza ci, którzy po prostu lubią swojego przełożonego. Inni obawiają się robotów, a zwłaszcza tego, że wyprą ludzi z pracy. Zwolennicy robotów mieli z kolei często nielubianych, niekompetentnych szefów.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy mają dość prac domowych. Chcą robotów

Autorzy badania Oracle and Future Workplace twierdzą jednak, że nasza otwartość na rozwiązania AI i automatyzację w pracy zwiększa się (i będzie się zwiększać) wraz z upowszechnieniem ich zastosowania. O ile według ich ubiegłorocznego sondażu co trzeci pracownik korzystał z jakichś form czy narzędzi AI w pracy, o tyle obecnie już połowa. Średnią znów podwyższają Indie i Chiny, gdzie ten odsetek sięga prawie 80 proc. Prawie dwie trzecie badanych pracowników nie miałoby też nic przeciwko współpracownikowi robotowi.

– Nasza tegoroczna analiza pokazuje, że AI zmienia nie tylko relacje przełożony – pracownik, ale także rolę menedżera w świecie napędzanym przez nowe technologie – twierdzi Dan Schawbel, dyrektor ds. badań w Future Workplace. Jak dodaje, szefowie ludzie w przyszłości nadal będą potrzebni – o ile faktycznie postarają się być ludzcy, rozwiną swoje miękkie umiejętności, pozostawiając techniczne, rutynowe zadania robotom i automatom.

Tekst z Analiz Rzeczpospolitej

https://www.rp.pl/branze

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Samsung znów atakuje składanym smartfonem. Cena zwala z nóg

Samsung zaprezentował kolejną serię smartfonów ze składanym ekranem. Poprzednie urządzenia z rodziny Fold (a ...

Paweł Orzeszko, ProALPHA: Firmy muszą postawić na informatyzację

Przedsiębiorstwa stały się częścią globalnego łańcucha dostaw – mówi Paweł Orzeszko, członek zarządu firmy ...

Apple Pay i Google Pay będą miały potężnego konkurenta

Facebook zakończył testy nowej usługi – WhatsApp Pay. Należący do społecznościowego giganta komunikator – ...

Tomasz Pawlikowski i Piotr Piętka: E-commerce motorem biznesu

Pojęcie reklama jest już mocno przestarzałe. Zajmujemy się transformacją biznesową – mówią Tomasz Pawlikowski ...

Nie tylko skórki. Polacy robią innowacyjny biznes na graczach

W branży e-rozrywki zarabia się już nie tylko na produkcji gier czy sprzętu do ...

Barwniki do mikroskopii wysokiej rozdzielczości

Dzisiejsza nauka w zaawansowany sposób bada komórki i ich elementy, takie jak organelle czy ...