Robot baristą i kelnerem. W pandemii gastronomia wkracza w nową erę

Paul Hanna/Bloomberg

Koronawirus wydaje się znacząco przyspieszać automatyzację zajęć, które wydawałoby się, są jednak zarezerwowane dla ludzi.

Kawiarnia w Daejon, jednym z południowokoreańskich miast, ma nowego baristę i kelnera zarazem. Nie potrzebuje on przerw, nie podjada słodyczy dla klientów, ani nie potrzebuje kawy. W zamian potrzebuje prądu i okresowych przeglądów – jest robotem i pojawił się w ramach walki z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Zrobotyzowanie kawiarni nastąpiło mniej więcej w tym samym momencie, w którym Korea Południowa przechodzi od ostrych obostrzeń związanych z epidemią do czegoś, co rząd nazywa „zachowywaniem dystansu w życiu codziennym”.

CZYTAJ TAKŻE: Lekarz zawoła: Do nogi. Psy-roboty pomagają w walce z wirusem

Według producenta robota, firmy Vision Semicon, roboty mogą pomóc w zachowywaniu dystansowania społecznego. W przypadku kawiarni, w której wykonuje swoje obowiązki zautomatyzowany barista potrzebne było tylko takie zaaranżowanie ustawienia stolików, by umożliwić maszynie przemieszczanie się po lokalu. Robot nie potrzebuje wsparcia człowieka przy zbieraniu, wykonywaniu i dostarczaniu zamówień. Sam radzi sobie ze zrobieniem kawy czy herbaty, a nawet jest w stanie doradzić, by zamieszać napój w celu poprawienia smaku. Jedyny ludzki pracownik kawiarni zajmuje się uzupełnianiem składników, przygotowywaniem ciast i ciastek oraz sprzątaniem.

Producent, który robota wykonał wraz z jednym rządowych instytutów naukowych, stawia sobie za cel dostarczenie na rynek 30 podobnych maszyn do końca tego roku.

CZYTAJ TAKŻE: Robot zastąpi barmana. Szybszy i zawsze uprzejmy

– Roboty są fajne i było to wygodne, bo nie trzeba było iść po zamówione rzeczy. Ale równocześnie martwię się trochę o rynek pracy, bo moi przyjaciele dorabiają w kawiarniach a takie roboty zastąpią ludzi – powiedział agencji Reuters jeden z klientów, 23-letni student.

Automatyzacja obejmuje coraz więcej branż. Coraz lepsze oprogramowanie pozwala na efektywniejsze wykonywanie pracy przez roboty. W Japonii są już hotele, w których recepcję obsługują roboty, a na całym świecie funkcjonują wydajne linie produkcyjne obsługiwane przez znikomą liczbę ludzi. Automatyzacja procesów dotyka obsługi klienta w internecie – popularne chatboty w dużej mierze zastępują pracowników w prostych interakcjach z klientami. Robotyzacja gastronomii wydaje się więc logicznym następstwem. Pytanie czy spodoba się to klientom.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Duńczycy kupują polską platformę Showroom

Czołowy e-sklep z rodzimymi markami odzieżowymi został kupiony przez duńskie Miinto. Miinto to europejska ...

Tajny projekt Apple. Satelity mają połączyć iPhony

Gigant z Cupertino pracuje nad technologią, bazującą na satelitach na niskiej orbicie okołoziemskiej. Firma ...

Netflix podnosi ceny abonamentów

Netflix poinformował o podwyżce cen abonamentów w USA. Od niedawna wyższe opłaty za usługę ...

Kłopoty Apple`a uderzyły w polskiego dystrybutora elektroniki

Duże nasycenie rynku i narastająca konkurencja ze strony chińskich koncernów – to wszystko bije ...

Huawei przyspiesza ofensywę przeciw Google. Bronią jest HarmonyOS

Chiński koncern, objęty amerykańskim zakazem korzystania z usług Google’a, najpierw stworzył sklep z aplikacjami ...

„Deplatformizacja Trumpa”. YouTube zawiesił konto za podżeganie do przemocy

Platforma YouTube poinformowała, że zawiesza konto i kanał Donalda Trumpa na co najmniej tydzień, ...