Polskie domy nie są smart. Co warto zainstalować?

Bloomberg

Tylko 3,9 proc. klientów spróbowało podłączyć do internetu sprzęt AGD, termostat czy system bezpieczeństwa. To słaby wynik w UE, ale zainteresowanie takimi rozwiązaniami rośnie dwucyfrowo.

Z danych Eurostatu wynika, że zainteresowanie konsumentów technologią smart Home jest jednym z najniższych w Europie i większość państw nawet naszego regionu może pochwalić się wyższymi wskaźnikami. Nie mówiąc już o krajach skandynawskich, gdzie nawet co piąty dom korzysta już z tej technologii. Smart Home umożliwia sterowanie i zarządzanie na odległość choćby systemami centralnego ogrzewania, klimatyzacją czy oświetleniem jak i zabezpieczeniami antywłamaniowymi po sprzęt AGD. Można to robić za pośrednictwem smartfonów czy asystentów głosowych.

CZYTAJ TAKŻE: Giganci łączą siły na rynku smart home

Rynek takich rozwiązań na świecie rozwija się bardzo szybko. W 2019 r. szacowano, że takie rozwiązania funkcjonują już w 213 mln domów na świecie, a wydatki na technologię smart Home wynosiły 108 mld dol. W 2023 r. kwota ma wynosić już 155 mld dol, a korzystać z niej ma niemal 300 mln domów – wynika z raportu firmy Strategy Analytics.

Choć statystyki są dla Polski póki co dość bezwzględne to jednak uczestnicy tego rynku potwierdzają iż zainteresowanie takimi rozwiązaniami rośnie szybko. – Rynek domów inteligentnych wzrasta w tempie dwucyfrowym rok do roku. Zainteresowanie zauważamy przede wszystkim w dwóch różnych grupach klientów: wśród adeptów sztuki smart, którzy decydują się na pojedyncze rozwiązania, jak sterowanie ogrzewaniem czy oświetleniem oraz wśród ludzi w pełni zdigitalizowanych, którzy korzystają z połączonych rozwiązań, sterują bramami i roletami z aplikacji w smartfonie czy nawet głosowo – mówi Radosław Borkowski, dyrektor zarządzający Somfy Polska. – Przede wszystkim coraz lepiej zdajemy sobie sprawę z korzyści, które smart technologie mogą wprowadzić do naszego życia. Ze względu na modułową budowę systemu smart home, który możemy realizować stopniowo, a etapy inwestycji dostosować do potrzeb i możliwości. Rozwiązania smart stają się standardem i są wprowadzane również do stałej oferty deweloperów – dodaje.

Dzięki zastosowaniu rozwiązań smart można zminimalizować koszty codziennej eksploatacji domu czy mieszkania

Somfy współpracuje choćby z Echo Investment, a jak podkreśla firma inteligentne rozwiązania stają się coraz bardziej dostępne również cenowo, a dzięki ich zastosowaniu można zminimalizować koszty codziennej eksploatacji domu czy mieszkania, bo inteligentny dom dostosowuje zużycie energii do faktycznych potrzeb i trybu życia.

Producenci sprzętu także rozwijają ofertę tego typu rozwiązań. – Zapewniamy kompleksowe wyposażenie inteligentnego domu – od urządzeń AGD podłączonych do sieci, poprzez telewizory i smartfony, z których można monitorować i kontrolować pracę wszystkich urządzeń po asystenta głosowego Bixby. W 2020 roku wprowadzimy też na polski rynek sensory Samsung SmartThings – mówi Piotr Stelmachów, Head of Consumer Electronics Division, Samsung Electronics Polska.

CZYTAJ TAKŻE: Smart home w Polsce wciąż czeka na boom

– To urządzenia, które pozwalają zdalnie sterować np. światłem oraz temperaturą w domu czy czujniki ruchu, które powiadomią nas o intruzie w domu w czasie naszej nieobecności. Samsung Smart Home to idea, którą rozwijamy i poszerzamy gamę produktów, które mogą sprawić, że codziennie obowiązki będą prostsze a my zawsze będziemy mieć kontrolę nad tym, co dzieje się w naszym domu, niezależnie od tego gdzie obecnie przebywamy – dodaje.

Bloomberg

Także sprzedawcy widzą zainteresowanie konsumentów takimi rozwiązaniami. – Postęp technologiczny generuje nowe potrzeby. Technologią, której znaczenie w najbliższym czasie będzie rosło, jest internet rzeczy (IoT) i inteligentny dom. Konsumentom spodobała się koncepcja zdalnego kontrolowania urządzeń, również za pomocą głosu – mówi Alpay Güner, prezes MediaMarktSaturn Polska. – Dlatego duży potencjał rozwojowy mają urządzenia współpracujące ze smarfonem, m.in. wagi, oświetlenie, urządzenia małego AGD, inteligentne telewizory. Euro2020 z pewnością wpłynie na zainteresowanie klientów tą kategorią – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy otwierają się na inteligentny sprzęt. Czego oczekujemy?

– Mamy w ofercie piekarniki z funkcją smart, ale na razie nie planujemy rozszerzania takiej oferty na inne kategorie – mówi Robert Stobiński, członek zarządu Grupy Amica, odpowiedzialny za transformację cyfrową. – Obecnie taki sprzęt jest jednak zauważalnie droższy od modeli bez funkcji smart, co dla klientów jest na pewno barierą – dodaje.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Marta Osiak: Chcemy zostać partnerem numer 1

Z Martą Osiak, dyrektor Działu Dynamics w EIP SA (EIP), rozmawiamy o rozwoju oferty ...

Mikrofon schowany w power banku. Jak szpiegują Polacy?

Dyktafon i ukryta kamera to nie wszystko – coraz chętniej kupujemy sprzęty szpiegowskie. Sprzedaż ...

HBO ma nowy serwis streamingowy. Czy to koniec HBO GO?

W Stanach Zjednoczonych zadebiutował nowy serwis VOD od HBO – HBO Max. Oferuje on ...

„Kapitan Marvel” szturmuje kina. Świetny wynik mimo fali hejtu

„Kapitan Marvel” zaliczył kolejny doskonały weekend po swojej rekordowej premierze. Świetne wyniki osiągnął mimo ...

Amazon idzie w gry i stawia na Tolkiena

Na rynku pojawi się nowa gra wideo w popularnym uniwersum „Władcy Pierścieni”. Za produkcję ...

Francja uderza w Google’a. Potężna kara

Paryż zadał dziś bolesny cios najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej. CNIL, francuska komisja ds. informatyki i ...