Sztuczna inteligencja wymyśla nowe zaskakujące smaki

Koncern McCormick postanowił połaczyć sztuczną inteligencję z kulinarną improwizacją. Efekty poznamy już w tym roku.
Adobe Stock

Koncern McCormick z pomocą inżynierów IBM stworzył sztuczną inteligencję, która pomaga tworzyć nowe mieszanki przypraw. Mają trafić na rynek już w tym roku.

Firma od 130 lat firma sprzedaje te same mieszanki przypraw i według jej szefów czas na coś, czego jeszcze nie było. Pomaga jej w tym sztuczna inteligencja.

W ramach nowej linii smaków stworzono już m.in. mieszanki przypraw do takich potraw jak: Tuscan Chicken (kurczak po toskańsku), kiełbasa nowoorleańska i Bourbon Pork Tenderloin (polędwica wieprzowa o smaku burbona).

Szybciej i taniej

Nie chodzi tylko o tworzenie niecodziennych smaków, mocno działających na ludzkie kubki smakowe, ale także o skrócenie czasu koniecznego do opracowania nowych receptur. Do 2021 roku koncern chce polegać wyłącznie na SI w opracowywaniu receptur nowych produktów. McCormick produkuje nie tylko mieszanki przypraw, ale także sosy, ketchupy i musztardy oraz wiele innych smakowych dodatków spożywczych oraz gotowe dania. Ograniczenie czasu opracowywania nowych receptur przekłada się na znaczące obniżenie kosztów.

CZYTAJ TAKŻE: Wyścig po sztuczną inteligencję bez Polski

System SI – nazywany platforma ONE – otrzymał mnóstwo danych na temat surowych składników, mieszanek przypraw, sprzedaży i trendów oraz prognoz, a także preferencji klientów, zebranych w trakcie testów konsumenckich. Dane pochodzą z ostatnich 40 lat. Program ma samodzielnie opracowywać nowe składy mieszanek przypraw.

Sztuczna inteligencja okazała się bardziej innowacyjna i odważna w łączeniu smaków niż zespół ludzi

Teraz w firmie nad stworzeniem nowej mieszanki pracuje wieloosobowy zespół złożony z chemików, inżynierów, bromatologów, dietetyków oraz kucharzy, którzy zaczynają od zera, czyli od zestawienia podstawowych składników. Zanim powstanie produkt idealny, 50–150 próbek ląduje w koszu. Potem następuje faza testów w laboratorium i z testerami. Cały proces może trwać od dwóch tygodni do pół roku. Dzięki SI cały proces można skrócić o dwie trzecie – informuje CNN Business.

Kumin do pizzy

Według analityków McCormick SI stworzyła kilka „nieoczekiwanych” smaków, które nie powstałyby w zespole składającym się z ludzi, ponieważ składają się ze składników, które według przeciętnych konsumentów do siebie nie pasują lub wynikają z uprzedzeń kulturowych, według których pewnych składników się ze sobą nie łączy. SI zaproponowało na przykład dodanie kuminu (kminu rzymskiego) do mieszanki przeznaczonej do pizzy. Kumin używany jest głównie w kuchni arabskiej, bliskowschodniej i północnoafrykańskiej, ale nie jest kojarzony – wbrew nazwie – z tradycyjną kuchnią włoską. Sztuczna inteligencja okazała się bardziej innowacyjna i odważna w łączeniu smaków niż zespół ludzi.

CZYTAJ TAKŻE: Człowiek pokonał wreszcie sztuczną inteligencję

System SI ma też możliwość korygowania błędów w oparciu o dane z rynku i oczekiwania konsumentów. A błędy się zdarzają. Podczas prac nad składem nowego dania, którego głównym składnikiem był ryż, SI postanowiła wyeliminować ryż z receptury i zastąpić go solą. Zaproponowała też, by dodać majonez do drinka Krwawa Mary.

To nie pierwszy raz, kiedy koncern z Maryland sięga po pomoc sztucznej inteligencji. W 2018 roku zaczął wykorzystywać SI do stworzenia narzędzia o nazwie FlavorPrint. Łączy ono w sobie zachowania zakupowe, wzorce pogodowe, ceny produktów i wiele innych cech w celu polecania najbardziej optymalnych przepisów kulinarnych i przypraw.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja poleci, jakie ubranie kupić

Koncern McCormick to światowy potentat na rynku ziół i przypraw. W Polsce jest właścicielem marki Kamis, którą kupił w 2011 roku za niemal 830 mln zł, oraz marki Galeo.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Z robotem na podbój Stambułu

Na początku marca Team RaByte – grupa uczniów ze szkół średnich – wyrusza do ...

Pierwszy afrykański jednorożec idzie na nowojorski parkiet

Jumia, firma z branży e-commerce z Nigerii, wybiera się na NYSE. Powstała w 2012 ...

To będzie wielka bitwa. Disney Plus i Rakuten.TV uderzą w Netfliksa

Zaostrza się walka płatnych serwisów wideo na życzenie o internetową widownię. Gdy w 2016 ...

Airbnb wychodzi z internetu

Znany internetowy pośrednik w wynajmie lokali podróżnym zainwestuje w sieć hoteli w Indiach. Chodzi ...

Jak wybrać idealny komputer do gier?

Zakup nowego komputera do gier może być bardzo stresujący dla osób, które nie siedzą ...

Sklepy online mają problem. Zalewają je zwroty

Masowo zwracamy e-zakupy. Według najnowszego badania „Barometr E-shopper 2018”, przybywa internautów, którzy odsyłają towary ...