Play w dobrej kondycji, sprzedaży spółki nie mówi „nie”

– Play jest w bardzo dobrej kondycji. Mamy obecnie ponad 4 mln klientów i jesteśmy nieco dalej niż w połowie realizacji planu na ten rok jeśli chodzi o przychody – powiedział Joergen Bang-Jensen, prezes P4, operatora sieci Play.

Publikacja: 15.07.2010 17:59

Play w dobrej kondycji, sprzedaży spółki nie mówi „nie”

Foto: ROL

To oznacza, że czwarta pod względem liczby użytkowników sieć komórkowa w kraju jest już bardzo blisko realizacji celu, który zakłada zdobycie w tym roku miliona i przekroczenie granicy 4,5 mln klientów. W pierwszej połowie roku przychody P4 sięgnęły ponad 1 mld zł. W całym 2010 roku wpływy ze sprzedaży Playa mają wynieść 2 mld zł.

Bieżący rok ma być też pierwszym, w którym P4 odnotuje dodatnią EBITDA (wynik operacyjny powiększony o amortyzację) – podtrzymał Bang-Jensen. Nie ujawnił jednak skali planowanej EBITDA. – Jesteśmy więcej niż w połowie założonego celu – powiedział tylko. Według prezesa P4, 40 proc. z ponad 4 mln klientów spółki to klienci kontraktowi. 60 proc. – użytkownicy usług przedpłaconych.

– Szacujemy, że nasz udział ilościowy w rynku to obecnie około 10 proc. – oceniał Bang-Jensen. Jeśli szacunek ten jest trafny (Orange, Plus i Era nie podały na razie danych), to dużym operatorom może być już trudniej uzyskać zgodę [b]Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów[/b] na przejęcie Playa. Udział rynkowy każdego z nich to około 30 proc.

[b]Maciej Witucki[/b], prezes [b]Telekomunikacji Polskiej[/b] mówił nam w wywiadzie, że paradoksalnie, aby operatora tego można było sprzedać działającemu już w kraju podmiotowi, nie powinien on już dynamicznie rosnąć. Wówczas wiadomo było, że udział Playa wynosi 7-8 proc.

– Na pytanie, czy jesteśmy na sprzedaży nie mówimy ani tak, ani nie. Naszym celem jest realizacja strategii i rozwój spółki. Zapowiedzieliśmy na początku roku, że chcielibyśmy, aby Polacy więcej rozmawiali i powoli nam się to udaje – powiedział Bang-Jensen. Podał, że klienci, którzy korzystają z oferty promowanej pod hasłem „Stan darmowy”, gdzie abonament obejmuje dużą liczbę darmowych minut na połączenia wewnątrz sieci, wydzwaniają miesięcznie po 600 minut. To kilkakrotnie dłużej niż rozmawia w miesiącu statystyczny klient kontraktowy polskich sieci komórkowych. Według badań P4, w 2009 r. było to 140 minut.

– Na Ukrainie średnia to 300 minut. Sądzimy więc, że w Polsce jest jeszcze potencjał – stwierdził Bang-Jensen. Eksperci uważają tymczasem, że wskaźnik ten rośnie, ale coraz wolniej. – Zdajemy sobie sprawę, że transmisja danych będzie coraz ważniejszą usługą dla operatorów komórkowych. Dlatego w tym roku poprawiamy jakość naszej sieci i będziemy chcieli zaproponować klientom lepszą ofertę, także jeśli chodzi o szybkość przesyłu. Jesteśmy na etapie przemodelowywania naszej infrastruktury – powiedział prezes P4. Obecnie operator proponuje klientom mobilnego dostępu do internetu głównie prędkość do 1 Mb/s. Play uruchomi sieć w technologii [b]HSPA+[/b].

– To obecnie najbardziej wydajna kosztowo technologia – powiedział prezes. Wcześniej w HSPA+ zainwestowały [b]Plus[/b] i [b]Era[/b]. W ocenie Bang-Jensena jednak nie opłaca się być pionierem technologicznym. – Od ubiegłego roku ceny łączy, które kupujemy do transmisji danych są o 70-80 proc. niższe – powiedział. To samo podejście P4 zamierza przyjąć wobec technologii [b]LTE[/b]. – Będziemy w nią inwestować dopiero wówczas, gdy okaże się że to ma ekonomiczny sens – mówił.

Bang-Jensen ujawnił także, że w maju P4 zrestrukturyzowało swój dług bankowy. – Warunki brzegowe pozostały bez zmian, natomiast uzyskaliśmy większą elastyczność korzystania z przyznanych środków – powiedział. Prezes podał też, że od początku roku operator sieci Play spłacił 15 mln euro zadłużenia bankowego, a właściciele ostatni raz dołożyli się do kapitałów Playa na początku roku, obejmując jego udziały za 40 mln zł.

Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Partnera
Play: lider telekomunikacji, który nie zwalnia tempa
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?