Audytel: przyszłość w transmisji danych i wideo

Na 53 mld zł szacują wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2015 r. analitycy firmy badawczej Audytel. Mobilna transmisja danych będzie rosła dzięki coraz większej liczbie urządzeń z wbudowaną kartą SIM, rynek stacjonarny dzięki wzrostowi penetracji usług dostępowych. Audytel przewiduje kontynuację dobrej koniunktury na rynku płatnej telewizji.

Publikacja: 15.12.2010 15:56

Audytel: przyszłość w transmisji danych i wideo

Foto: ROL

O przeszło 14 proc. ma urosnąć polski rynek telekomunikacyjny w ciągu najbliższych pięciu lat wedle analiz firmy doradczej [b]Audytel[/b]. Jego wartość w bieżącym roku szacowana jest na 46 mld zł, a w 2015 r. ma wynieść ponad 53 mld zł. – Choć widzimy różne hamulce, to jednak jesteśmy optymistami, jeżeli chodzi o rozwój rynku telekomunikacyjnego – powiedział podczas prezentacji raportu [b]Tomasz Kulisiewicz[/b], główny analityk Audytela.

Wedle przewidywań firmy nic nie zmieni trendów spadkowych na rynku stacjonarnych usług głosowych. Jego wartość spadnie z poziomu 8,3 mld zł w bieżącym roku do 6,8 mld zł. – Chciałbym tylko zwrócić uwagę na postępy sieci telewizji kablowych, w których dzwoni już 600 tys. linii głosowych – powiedział Tomasz Kulisiewicz. Nie odwróci to jednak przewidywanego spadku wartości rynku telefonii stacjonarnej o kolejne 20-30 proc. Powodem jest wciąż i bezustannie będzie substytucja mobilna usług głosowych.

Jedyny wzrostowy segment rynku stacjonarnego – dostęp do internetu – urosnąć ma w ciągu najbliższych pięciu o ponad 1 mld zł, głównie dzięki wzrostowi popularności tych usług i liczby płacących abonentów. Audytel nie przewiduje wzrostu przychodów z powodu wzrostu przepływności łączy abonenckich. – Podnoszenie prędkości, to raczej sposób na utrzymanie klientów i bieżących poziomów cen – powiedział Tomasz Kulisiewicz. Audytel zwraca uwagę na stosunkowo niewielki, ale rosnący segment usług dostępowych z gwarantowanymi parametrami jakości. Dla firm, udostępniających usługi online lub tworzących proste sieci transmisji danych, będą to coraz ważniejsze usługi.

– Rynek usług dla firm będzie rósł wraz ze wzrostem PKB. Dynamiczniejszy będzie segment małych firm. W dużych firmach i korporacjach można się spodziewać wzrostu konsumpcji usług, ale te podmioty twardo negocjują ceny usług – powiedział Tomasz Kulisiewicz.

Wedle Audytela potencjał wzrostu usług głosowych w sieciach mobilnych już się wyczerpuje. Wzrostu można się spodziewać w rynku transmisji danych, choć nie wszystkie z tych usług – np. mobilny dostęp do internetu – generują dla operatorów wysokie marże. Spodziewać się jednak można konsumpcji usług transmisji danych poprzez smartfony i tablety, jak również wzrostu konsumpcji usług mobilnej transmisji danych przez np. przemysł motoryzacyjny (powiadamianie ratunkowe), czy przedsiębiorstwa użyteczności publicznej (liczniki). Wzrost liczby kart SIM nie będzie jednak proporcjonalny do wzrostu przychodów – nikt nie spodziewa się wysokiego ARPU z nowych usług mobilnych.

Audytel prognozuje utrzymanie koniunktury na rynku płatnej telewizji. Jego wartość w ciągu najbliższych pięciu lat ma wzrosnąć z 6 mld zł rocznie do przeszło 9 mld zł. Zarówno dzięki sprzedaży tradycyjnych usług: dostęp do pakietów programowych przez platformy satelitarne i sieci kablowe (a także operatorów IPTV), jak pojawienie się i upowszechnianie nowych usług (VoD, multiroom, nowoczesne urządzenia abonenckie, platformy wideo dostępne w publicznej sieci).

O przeszło 14 proc. ma urosnąć polski rynek telekomunikacyjny w ciągu najbliższych pięciu lat wedle analiz firmy doradczej [b]Audytel[/b]. Jego wartość w bieżącym roku szacowana jest na 46 mld zł, a w 2015 r. ma wynieść ponad 53 mld zł. – Choć widzimy różne hamulce, to jednak jesteśmy optymistami, jeżeli chodzi o rozwój rynku telekomunikacyjnego – powiedział podczas prezentacji raportu [b]Tomasz Kulisiewicz[/b], główny analityk Audytela.

Wedle przewidywań firmy nic nie zmieni trendów spadkowych na rynku stacjonarnych usług głosowych. Jego wartość spadnie z poziomu 8,3 mld zł w bieżącym roku do 6,8 mld zł. – Chciałbym tylko zwrócić uwagę na postępy sieci telewizji kablowych, w których dzwoni już 600 tys. linii głosowych – powiedział Tomasz Kulisiewicz. Nie odwróci to jednak przewidywanego spadku wartości rynku telefonii stacjonarnej o kolejne 20-30 proc. Powodem jest wciąż i bezustannie będzie substytucja mobilna usług głosowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Partnera
Play: lider telekomunikacji, który nie zwalnia tempa
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?