Na ok. 800-900 tys. można liczyć liczbę dekoderów polskich platform satelitarnych, jakie użytkownicy wywieźli z kraju i użytkują poza granicami Polski – podaje dzisiejsza Rzeczpospolita, powołując się na badanie Nielsen Audience Measurement. Fakt, o którym branża płatnej telewizji mówiła do tej pory po cichu został w pewnym stopniu dowiedziony.

Nielsen Audience Measurement przeprowadziło badanie na próbie 5 tys. Polakow mieszkających za granicą, z których 48 proc. przyznało się do korzystania z dekoderów cyfrowych polskich operatorów poza granicami Polski, co – z powodu praw programmingowych – jest niezgodne z regulaminami świadczenia usług. Odsetek ten wskazuje, że działających niezgodnie z regulaminami dekoderów może być 800-900 tys.

Fakt ma wpływ na prognozy dla polskiego rynku płatnej telewizji. Prawie milion dekoderów za granicą może oznaczać o 6-7 proc. niższe nasycenie polskiego rynku, niż podają oficjalne statystyki. To z kolei oznacza dłuższy okres wzrostu tego rynku.