Gartner: w 2013 r. sprzeda się 2,35 mld mobilnych urządzeń

Publikacja: 26.06.2013 20:59

Firma badawcza Gartner w opublikowanym raporcie szacuje, że światowa sprzedaż tabletów i komórek oraz komputerów wyniesie w 2013 roku 2,35 miliarda. To o 5,9 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Motorem napędowym rynku będą przede wszystkim „inteligentne” telefony oraz tablety.

Tym samym kolejny rok akcent dominującego segmentu sprzedaży jest odsuwany od komputerów na rzecz komórek i tabletów właśnie. Jeśli chodzi o sprzedaż tych pierwszych ma ona wzrosnąć o 4,3 proc. w stosunku do roku ubiegłego i osiągnąć poziom 1,8 miliarda sztuk nowych urządzeń, a kolejny rok zakończyć ze sprzedażą większą o kolejne 100 milionów sztuk w stosunku do 2013 roku. Szacunkowe 202 miliony tabletów, które trafić mają do rąk nowych właścicieli to zapowiedź spektakularnego, 67,9-proc. wzrostu.

Kolejny rok również zapowiada się doskonale dla sprzedawców tabletów. W 2014 roku na rynek ma trafić ponad 276 milionów takich urządzeń czyli o ponad 36 proc. więcej niż w 2013 roku. Tym samym sceptyczne prognozy niektórych managerów, o tym jakoby tablet miał się nie przyjąć jako przyjaciel współczesnego fana technologii okazują się nie mieć przełożenia na liczby.

W rynkowej defensywie są natomiast producenci komputerów stacjonarnych i notebooków, których sprzedaż, zgodnie z danymi Gartnera, ma spaść o ponad 10 proc. do 305 milionów sztuk sprzedanych na całym świecie. Niekorzystnie wygląda też prognoza na 2014 rok, która mówi o kontynuacji trendu spadkowego o kolejne kilka procent. Na rynku systemów operacyjnych, zdaniem analityków Gartnera, umacniać się będzie Android, którego przewaga nad drugim w zestawieniu najpopularniejszych platform Windowsem w ciągu dwóch lat będzie skokowo rosnąć.

W 2014 roku Android ma obsługiwać ponad miliard urządzeń podczas, gdy amerykanie z Microsoftu zaskarbią sobie sympatię niespełna 380 milionów użytkowników.

W zestawieniu tym system Windows wydaje się nie nadążać za azjatyckimi konkurentami. Jedyną firmą zza wielkiej wody, która stara się utrzymać swoją wzrostową passę jest Apple.W 2014 roku firma chce sprzedać o 142 miliony nowych urządzeń z iOS więcej niż w 2012 roku. To wynik o ponad 66 proc. lepszy niż osiągnięte w zeszłym roku niespełna 213 milionów sprzedanych sprzętów z tym systemem.

Nienajlepiej wygląda sytuacja BlackBerry. Mimo zapowiedzi dotyczących nowości w ofercie firma ma w tym rok sprzedać 25,2 miliona urządzeń tj o 9,36 miliona produktów ze swoim systemem mniej niż w poprzednim roku. Rok 2014 ma zakończyć sprzedażą 22,3 miliona egzemplarzy, czyli kolejnym spadkiem. Zdaniem Gartnera, z roku na rok maleć będzie udział nie należących do największej czwórki platform w sprzedaży na światowym rynku. W 2012 rok producenci, których sprzęty pracowały innych systemach sprzedali 1,1 miliarda nowych urządzeń. Rok 2014 ma dać możliwość umieszczenia na globalnym rynku tylko 690 milionów takich produktów.

Firma badawcza Gartner w opublikowanym raporcie szacuje, że światowa sprzedaż tabletów i komórek oraz komputerów wyniesie w 2013 roku 2,35 miliarda. To o 5,9 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Motorem napędowym rynku będą przede wszystkim „inteligentne” telefony oraz tablety.

Tym samym kolejny rok akcent dominującego segmentu sprzedaży jest odsuwany od komputerów na rzecz komórek i tabletów właśnie. Jeśli chodzi o sprzedaż tych pierwszych ma ona wzrosnąć o 4,3 proc. w stosunku do roku ubiegłego i osiągnąć poziom 1,8 miliarda sztuk nowych urządzeń, a kolejny rok zakończyć ze sprzedażą większą o kolejne 100 milionów sztuk w stosunku do 2013 roku. Szacunkowe 202 miliony tabletów, które trafić mają do rąk nowych właścicieli to zapowiedź spektakularnego, 67,9-proc. wzrostu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu