Internet Wszechrzeczy może przełożyć się na korzyści rzędu 4,6 biliona dolarów dla sektora publicznego w ciągu najbliższych 10 lat – wynika z najnowszego badania firmy Cisco. Korzyści te wynikają z oszczędności, zwiększenia produktywności pracowników i pozyskania nowych źródeł przychodów (bez podnoszenia podatków), a jednocześnie przekładają się na wzrost jakości usług publicznych.

Na świecie pracuje obecnie w administracji publicznej ok. 350 milionów osób. Według Cisco Internet Wszechrzeczy może poprawić produktywność pracowników na każdym poziomie administracji, co wiąże się z wymiernymi korzyściami. Na przykład, intensywniejsze wykorzystanie rozwiązań do pracy zdalnej może wygenerować ok. 125 mld dolarów dzięki obniżeniu kosztów nieruchomości, materiałów biurowych i innych. Rozwiązania te zwiększają jednocześnie produktywność pracowników i stwarzają nowe możliwości zatrudniania.

Przykład, jak wykorzystać Internet Wszechrzeczy i zapewnić wyższy poziom obsługi i nowe usługi dla mieszkańców, dają władze Barcelony. Miasto było jednym z pierwszych w Europie, które wdrożyło Wirtualny System Obsługi Obywatela. System ten wykorzystuje technologie wideokomunikacji, pozwalające na wirtualną komunikację z urzędnikiem, bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Barcelona wdrożyła technologie Internetu Wszechrzeczy do zarządzania wodociągami, inteligentnymi parkingami, odpadami czy w komunikacji miejskiej, co pomaga miastu oszczędzać środki budżetowe jednocześnie podnosząc jakość usług publicznych.