Firma analityczna Gartner ogłosiła raport na temat sprzedaży telefonów komórkowych w drugim kwartale 2011 roku. Z pierwszej piątki wypadł Research In Motion (RIM), którego wyprzedził chiński producent ZTE.

Z raportu wynika, że globalna sprzedaż wszystkich typów komórek wzrosła o 16,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku, osiągając 428,7 mln sztuk. Za wzrost ten w dużej mierze odpowiada coraz lepsza sprzedaż smartfonów, których rozeszło się na świecie 107,7 mln egzemplarzy, niemal o połowę więcej niż przed rokiem, kiedy to Gartner odnotował sprzedaż 62 mln sztuk tych urządzeń.

W kategorii sprzedaży wszystkich telefonów komórkowych – zarówno smartfonów, jak i zwykłych niskobudżetowych słuchawek – pierwsze miejsce w rankingu wciąż należy do Nokii (22,8 proc. udziałów w rynku), choć jej pozycja stale słabnie – od drugiego kwartału ubiegłego roku ubyło jej 8 proc. udziałów w rynku.

Tuż za fińskim producentem, z wynikiem 16,3 proc., plasuje się Samsung, który co prawda utracił nieco udziału w rynku (z 17,8 proc.), ale za to sprzedał więcej swoich urządzeń – niemal 70 mln sztuk. Na trzecim miejscu znalazł się LG (5,7 proc.), który utracił 2,3 proc. udziału w globalnej sprzedaży komórek. Po piętach depcze mu Apple z wynikiem 4,6 proc., co przekłada się na prawie 20 mln sprzedanych urządzeń. To wartość godna podziwu, jeśli wziąć pod uwagę fakt, iż firma dysponuje zaledwie jednym modelem smartfona.

Zaskakujący jest wynik chińskiego producenta ZTE, który wskoczył na piąte miejsce w rankingu, podwajając swoje w nim udziały do 3 proc. Sprzedaż jego urządzeń osiągnęła 13 mln egzemplarzy, co w dużej mierze było zasługą niedrogich smartfonów. RIM rozprowadził o 400 tys. mniej komórek niż ZTE, co dało mu szóstą pozycję na tej liście.