Media coraz bardziej cyfrowe

2012 będzie rokiem cyfryzacji i Internetu: swoją działalność tam będą rozwijać wydawcy i nadawcy. W wyniku zmian własnościowych czeka nas ostre starcie na rynku platform cyfrowych. Cyfrowy sygnał telewizji naziemnej w połowie przyszłego roku ma docierać do 92 proc. gospodarstw domowych w Polsce

Publikacja: 27.12.2011 07:10

Już obec­ny rok spo­ro w me­diach zmie­nił, głów­nie z uwa­gi na zmia­ny wła­sno­ścio­we w naj­więk­szych gru­pach me­dio­wych (Zyg­munt So­lorz­-Żak sku­pił w swo­im rę­ku za­rów­no Cy­fro­wy Pol­sat i te­le­wi­zję Pol­sat, jak i Po­lkom­tel – ope­ra­to­ra sie­ci Play, ITI po­sta­no­wił sprze­dać zna­czą­cy pa­kiet udzia­łów w gru­pie TVN fran­cu­skiej gru­pie Ca­nal oraz po­łą­czyć na­le­żą­cą do Fran­cu­zów plat­for­mę Cy­fra+  z TVN­-ową plat­for­mą sa­te­li­tar­ną „n”). Ten ma jed­nak szan­sę być prze­ło­mo­wy, bo głę­biej wpro­wa­dzi ry­nek w me­dia in­ter­ne­to­we.

Po pierw­sze, w In­ter­ne­cie jesz­cze bar­dziej bę­dzie wi­dać wy­daw­ców: od 1 stycz­nia za­czną wy­ka­zy­wać w swo­ich ra­por­tach sprze­da­żo­wych wy­da­nia elek­tro­nicz­ne, w tym te na ta­ble­ty. Zda­niem Wie­sła­wa Pod­kań­skie­go, pre­ze­sa Izby Wy­daw­ców Pra­sy, zmia­ny za­cho­dzą po­wo­li. – Ta­ble­to­wa re­wo­lu­cja po­stę­pu­je tro­chę wol­niej, niż się te­go spo­dzie­wa­li­śmy, i w przy­szłym ro­ku na­dal gros wpły­wów wy­daw­ców bę­dzie po­cho­dzi­ło z wy­dań pa­pie­ro­wych – mó­wi.

W Pol­sce fe­no­me­nem ubie­głe­go ro­ku był start ty­go­dni­ka „Uwa­żam Rze”, któ­ry od pierw­sze­go mie­sią­ca uka­zy­wa­nia się tra­fił do sprze­da­żo­wej czo­łów­ki ty­go­dni­ków opi­nii i w paź­dzier­ni­ku 2011 r. wciąż się w niej pla­so­wał. W tym ro­ku we­dług sza­cun­ków Pw­C wpły­wy wy­daw­ców z re­klam w wy­da­niach pa­pie­ro­wych się­gną 169 mln dol., a w cy­fro­wych 1 mln dol. Przy­cho­dy ze sprze­da­ży pa­pie­ro­wych wy­dań wy­nio­są 140 mln dol., a z cy­fro­wych mniej niż pół mi­lio­na do­la­rów.

Du­żo więk­sze­go roz­pę­du na­bie­rze wi­deo i au­dio w sie­ci. Po star­cie iTu­nes­Sto­re w Pol­sce ru­szą ko­lej­ne ser­wi­sy ofe­ru­ją­ce tzw. stre­amin­go­wy do­stęp do mu­zy­ki (czy­li ta­kie, w któ­rych nie trze­ba ścią­gać pli­ków). Do Pol­ski wej­dzie ser­wis Sim­fy, z in­for­ma­cji „Rz” wy­ni­ka, że z ana­lo­gicz­ny­mi pro­jek­ta­mi ru­szą na po­cząt­ku ro­ku wy­da­ją­ca „Ga­ze­tę Wy­bor­czą” Ago­ra oraz po­wią­za­na z Zyg­mun­tem So­lo­rzem­-Ża­kiem Ipla, obec­nie in­ter­ne­to­wy ser­wis wi­deo.

We­dług eks­per­tów to wła­śnie do ta­kich ser­wi­sów, jak Ipla.tv, Onet VOD, VOD TVP, Iplex, TV Scre­en czy TVN Play­er, bę­dzie na­le­żał ten rok. Nie tyl­ko dla­te­go, że co­raz wię­cej wi­dzów oglą­da se­ria­le czy pro­gra­my za ich po­śred­nic­twem, ale głów­nie z te­go po­wo­du, że upo­wszech­nią się zu­peł­nie no­we wa­run­ki obec­no­ści tych ser­wi­sów. To m.in. mo­żli­wość oglą­da­nia ma­te­ria­łów po­przez tzw. smart TV (te­le­wi­zo­ry pod­łą­czo­ne do In­ter­ne­tu), plat­for­my do gier wi­deo, smart­fo­ny czy ta­ble­ty.

Dla tra­dy­cyj­nych me­diów głów­ną oba­wą jest kon­dy­cja ryn­ku re­kla­my. – Na ryn­ku jest du­żo nie­pew­no­ści – przy­zna­je Wie­sław Pod­kań­ski. We­dług do­mu me­dio­we­go Equ­inox Pol­ska mi­mo Eu­ro doj­dzie do spad­ku ryn­ku re­kla­my w 2012 r. o 1,5 proc. Li­dia Kac­przyc­ka, dy­rek­tor ge­ne­ral­na Star­lin­ka, sza­cu­je wzrost na 2 – 3 proc., ale z uwa­gi na Eu­ro 2012. – Mię­dzy eks­per­ta­mi wy­jąt­ko­wo nie ma w tej spra­wie kon­sen­su­su. My­ślę, że sy­tu­acja wy­kla­ru­je się po stycz­nio­wym szczy­cie UE, bo je­ste­śmy ofia­ra­mi tzw. im­por­to­wa­ne­go kry­zy­su – mó­wił nie­daw­no „Rz” Woj­ciech Ko­strze­wa, pre­zes hol­din­gu ITI, do któ­re­go jesz­cze na­le­ży m.in. gru­pa TVN.

Je­śli doj­dzie do po­łą­cze­nia wcho­dzą­cej w skład tej gru­py plat­for­my „n” i Cy­fry+ (a to za­le­ży m.in. od UOKiK), ry­nek cze­ka też spo­ry prze­wrót na ryn­ku plat­form cy­fro­wych. Na ra­zie rzą­dzi na nim Cy­fro­wy Pol­sat z po­nad 3,5 mln abo­nen­tów, ale Cy­fra+ wraz z plat­for­ma cy­fro­wą „n” łącz­nie bę­dą mia­ły 2,5 mln klien­tów.

Wa­żną te­le­wi­zyj­ną zmia­ną bę­dzie też cy­fry­za­cja na­ziem­nej te­le­wi­zji w Pol­sce. 2012 rok to pierw­szy, w któ­rym usłu­ga fak­tycz­nie mo­że zy­skać na zna­cze­niu. Pa­kiet ka­na­łów, w ra­mach któ­re­go TVP chce za­cząć tuż przed Eu­ro nada­wać TVP 1 w wy­so­kiej roz­dziel­czo­ści („high de­fi­ni­tion”), ma w czerw­cu do­cie­rać do 92 proc. go­spo­darstw do­mo­wych i mo­że być wa­bi­kiem do ko­rzy­sta­nia z tej usłu­gi. To mo­że do­dat­ko­wo wzmoc­nić ry­wa­li­za­cję mię­dzy plat­for­ma­mi cy­fro­wy­mi, któ­re i tak – w ob­li­czu fu­zji „n” i Cy­fry+ w ro­ku na­sy­ca­nia się ryn­ku płat­nej te­le­wi­zji – cze­ka trud­ny rok.

Już obec­ny rok spo­ro w me­diach zmie­nił, głów­nie z uwa­gi na zmia­ny wła­sno­ścio­we w naj­więk­szych gru­pach me­dio­wych (Zyg­munt So­lorz­-Żak sku­pił w swo­im rę­ku za­rów­no Cy­fro­wy Pol­sat i te­le­wi­zję Pol­sat, jak i Po­lkom­tel – ope­ra­to­ra sie­ci Play, ITI po­sta­no­wił sprze­dać zna­czą­cy pa­kiet udzia­łów w gru­pie TVN fran­cu­skiej gru­pie Ca­nal oraz po­łą­czyć na­le­żą­cą do Fran­cu­zów plat­for­mę Cy­fra+  z TVN­-ową plat­for­mą sa­te­li­tar­ną „n”). Ten ma jed­nak szan­sę być prze­ło­mo­wy, bo głę­biej wpro­wa­dzi ry­nek w me­dia in­ter­ne­to­we.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Partnera
Play: lider telekomunikacji, który nie zwalnia tempa
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?