20 mld dolarów na cyfrową TV w Europie

Tyle wyniosą przychody operatorów DTH w Europie w 2016 roku – szacuje w najnowszym raporcie Informa Telecoms&Media. Choć tempo wzrostu przychodów tych firm będzie spadać, do 2016 roku wciąż będą zarabiać coraz więcej. Zagrożenie dla wszystkich platform płatnej telewizji nadciąga ze strony internetowych serwisów OTT, które w Stanach Zjednoczonych powodują rezygnację abonentów z usług TV. Jak wygląda sytuacja w Europie?

Publikacja: 22.05.2012 15:40

20 mld dolarów na cyfrową TV w Europie

Foto: ROL

– Choć wpływy platform satelitarnych będą rosły, tempo będzie mniejsze niż w ostatnich latach. W poprzednich latach spora część wzrostu przychodów tego sektora generowana była przez wprowadzenie kolejnych usług premium. W przyszłości rosnąca konkurencja ze strony tańszych ofert negatywnie wpłynie na średni przychód z jednego abonenta w branży (ARPU) i w ten sposób ograniczy wzrosty – komentuje w raporcie Adam Thomas, szef działu badań mediów w Informie.

Wspomnianymi wyżej tańszymi usługami mogą być m.in. płatne internetowe serwisy wideo, gdzie za dostęp do popularnych filmów, seriali i programów telewizyjnych płaci się niejednokrotnie znacznie mniej niż u operatora satelitarnego. Choć oferty operatorów satelitarnych są bogatsze w dodatkowe usługi część widzów wybiera jednak internet. Wpływy operatorów satelitarnych na rynku europejskim wyniosą w tym roku 18,2 mld dol. (zdecydowana większość z nich działa w Europie Zachodniej, która wygeneruje 14,3 mld dol. z tej kwoty), w przyszłym sięgną 18,8 mld dol., a za cztery lata dobiją do 20,5 mld dol. – wynika z przewidywań InformaTelecoms&Media.

Likwidacja przez operatorów usług premium z powodu konkurencji ze strony Internetu, to na razie ledwie zarysowujący się trend. W badaniu instytutu Chadwick Martin Bailey wyszło, że w USA już 16 proc. użytkowników szerokopasmowego internetu, którzy mają wykupiony dostęp do płatnej telewizji, w ciągu roku planuje zmigrować na tańsze oferty swoich operatorów. Największa grupa spośród nich (34 proc.) zrezygnuje z dekodera HD i wróci do oglądania kanałów w standardowej rozdzielczości.

Przychody platform satelitarnych w Europie, 2011-2016 (w mln dolarów)

Deloitte w styczniu prognozował jeszcze wyżej: że już 9 proc. abonentów w USA zrezygnowała z usług TV (tzw. cord cutting) platformy argumentując, że swoje ulubione programy i seriale może oglądać w sieci. To samo planuje dalsze 11 proc. abonentów. Najwięksi operatorzy płatnej telewizji w Europie, gdzie nie ma mocno zakorzenionych w USA serwisów Netflix, czy Hulu, na razie nie odczuwają jeszcze tego zjawiska.

Okresowe ARPU brytyjskiej platformy BSkyB w ostatnim kwartale wzrosło z 537 do 546 funtów. Zwiększyły się też jej przychody, a liczba abonentów wzrosła z 10,22 mln do 10,55 mln. – Choć sytuacja na rynku jest trudna, wypadliśmy dobrze, jeśli chodzi o lojalność klientów ze wskaźnikiem CHURN, który spadł do 10,1 proc. (przy 10,4 proc. w minionym roku) – podała firma w raporcie finansowym podsumowującym dziewięć miesięcy działalności zakończone 31 marca 2012 r.

Podobne tendencje było widać w Sky Deutschland, które po I kwartale tego roku zaraportowało wzrost liczby abonentów do 3,08 mln, wzrost ARPU do 31,76 euro i 18-proc. wzrost przychodów.

– Choć wpływy platform satelitarnych będą rosły, tempo będzie mniejsze niż w ostatnich latach. W poprzednich latach spora część wzrostu przychodów tego sektora generowana była przez wprowadzenie kolejnych usług premium. W przyszłości rosnąca konkurencja ze strony tańszych ofert negatywnie wpłynie na średni przychód z jednego abonenta w branży (ARPU) i w ten sposób ograniczy wzrosty – komentuje w raporcie Adam Thomas, szef działu badań mediów w Informie.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Partnera
Play: lider telekomunikacji, który nie zwalnia tempa
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?