Cyfrowy Polsat.: poprawa w telefonii komórkowej

Nieco wyższy niż spodziewali się analitycy był zysk EBITDA Grupy Cyfrowy Polsat w III kw. 2015 roku. Polkomtel, operator sieci Plus lepiej radzi sobie na rynku telefonii komórkowej. Firmy Zygmunta Solorza-Żaka starają się uciekać konkurencji i rozbudowują zasięg sieci LTE w paśmie 800 MHz.

Publikacja: 12.11.2015 09:04

Na koniec września 2015 r. Grupa Cyfrowy Polsat świadczyła na podstawie umowy 3,495 mln usług telewizji płatnej (4,396 mln z usługą Multiroom), 6,505 mln usług telefonii mobilnej oraz 1,517 mln usług mobilnego Internetu.

Na koniec czerwca było to odpowiednio: 3,488 mln, 6,514 mln oraz 1,483 mln. Tym samym, przez kwartał Grupa kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka zanotowała wzrost liczby usług kontraktowych płatnej telewizji (o 7 tys.) oraz mobilnego Internetu (o 34 tys.), ale spadek abonentów telefonii komórkowej (o 9 tys.).

W sumie baza abonamentowych usług powiększyła się o 32 tys., z czego liczba usług mobilnych urosła w III kwartale o 20 tys. do 8,022 mln z 8,002 mln w czerwcu.

Dla porównania, Orange Polska wykazał 8,08 mln kart SIM w segmencie post-paid, a T-Mobile Polska – 6,64 mln (ten ostatni operator nie wlicza jako jedyny kart usług M2M).

Mimo przyrostu abonamentowych usług, liczba klientów grupy Cyfrowy Polsat (firm i osób z PESEL) grupy obniżyła się z 5,99 mln do 5,94 mln, co zarząd wyjaśnia konsekwentnie grupowaniem usług w ramach jednej umowy.

W ujęciu rocznym grupa straciła 43 tys. abonentów płatnej telewizji (z pominięciem usług Multiroom) i 112 tys. abonentów telefonii komórkowej, a przybyło jej około 250 tys. abonentów dostępu do Internetu (w sumie abonentów usług mobilnych przybyło 138 tys.).

Z usług przedpłaconych grupy korzystało zaś po trzecim kwartale br. według standardów stosowanych przez grupę: 60,47 tys. użytkowników płatnej telewizji (41,5 tys. w czerwcu), 3,685 mln użytkowników usług telefonii mobilnej (3,737 mln w czerwcu) oraz 231,2 tys. użytkowników mobilnego dostępu do Internetu (193 tys. w czerwcu).

Łącznie liczba usług (RGU) Grupy Cyfrowy Polsat wyniosła ostatniego dnia września 16,4 mln, z czego 10,2 mln przypadało na usługi telefoniczne, 4,5 mln na telewizję, a 1,7 mln na Internet.

W III kwartale br. Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała 2,415 mld zł przychodów ze sprzedaży (spadek o 0,2 proc. rok do roku), 930,4 mln zł EBITDA (wzrost o 2,2 proc. rok do roku) oraz 502,5 mln zł zysku netto (dziesięciokrotnie więcej niż rok temu ze względu na jednorazowe przeszacowania związane z refinansowaniem zadłużenia).

Analitycy ankietowani przez „Parkiet” spodziewali się nieznacznie wyższych przychodów (2,42 mld zł), ale niższej o 20 mln zł EBITDA. Prognozowany przez nich zysk netto różni się od podanego przez firmę, ale specjaliści przeprowadzali swoje wyliczenia zanim grupa poinformowała o dodatkowym odpisie obniżającym kwartalny zysk.

Na przychody grupy negatywnie wpływa konkurencja na rynku usług głosowych, ale ubytek we wpływach z telefonii komórkowej wyrównywały wzrosty innych linii przychodowych. Jak czytamy w sprawozdaniu, spadek przychodów od klientów indywidualnych i biznesowych o 3,9 proc. do 1,643 mld zł wynikał „przede wszystkim z niższych przychodów z usług głosowych co spowodowane jest wysoką konkurencyjnością rynku oraz dalszym, nieznacznym spadkiem liczby RGU telefonii komórkowej. Spadek przychodów został częściowo skompensowany przez wyższe przychody z usługi dostępu do szerokopasmowego Internetu oraz wyższe przychody z opłat za płatną telewizję”.

W prezentacji dla inwestorów grupa podkreśla natomiast, że widzi „wyraźne wyhamowanie presji cenowej na rynku telefonii mobilnej”, dzięki czemu baza abonentów stabilizuje się.

Grupa podkreśla także, że w III kw. br. miała najlepszy od 6 lat wynik w przenoszeniu numerów: straciła na czysto tylko 23 tys. kart SIM.

Podano również, że obecnie w paśmie 800 MHz działa 3,1 tys. stacji bazowych grupy, a dziennie uruchamianych jest we współpracy z grupą Midas średnio 10 nowych nadajników. Pokrycie siecią LTE grupy wynosi ponad 92 proc. (zasięg w populacji).

We wrześniu liczba aktywnych użytkowników korzystających z sieci mobilnej transmisji danych wynosiła 5,1 mln.

Na koniec września 2015 r. Grupa Cyfrowy Polsat świadczyła na podstawie umowy 3,495 mln usług telewizji płatnej (4,396 mln z usługą Multiroom), 6,505 mln usług telefonii mobilnej oraz 1,517 mln usług mobilnego Internetu.

Na koniec czerwca było to odpowiednio: 3,488 mln, 6,514 mln oraz 1,483 mln. Tym samym, przez kwartał Grupa kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka zanotowała wzrost liczby usług kontraktowych płatnej telewizji (o 7 tys.) oraz mobilnego Internetu (o 34 tys.), ale spadek abonentów telefonii komórkowej (o 9 tys.).

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu